کد مطلب: ۶۰۰۷۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افت ۱٫۵ درصدی شاخص کل بورس/ بازار سهام از اواسط آذر رشد می‌کند؟

افت ۱٫۵ درصدی شاخص کل بورس/ بازار سهام از اواسط آذر رشد می‌کند؟

بازار سهام در تعادل به سر می‌برد و رشد و افت چشم‌گیری را شاهد نیست. این در حالی است که وضعیت اکثر شرکت‌های حاضر در بورس خوب است و سهم‌ها ارزندگی قابل توجهی دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوسانات در بازار سرمایه فرسایشی شده است. بازار سهام در تعادل به سر می‌برد و رشد و افت چشم‌گیری را شاهد نیست. شاخص کل بورس در این هفته نسبت به هفته گذشته ۱٫۵ درصد افت داشته است. این در حالی است که هفته گذشته نیز افت سه درصدی در شاخص کل بورس اتفاق افتاد.

اعتماد در بین سهامداران و مردم برای اطمینان دوباره به بازار از بین رفته و اصطلاحا سرمایه از بورس ترسیده است. این در حالی است که وضعیت اکثر شرکت‌های حاضر در بورس خوب است و سهم‌ها ارزندگی قابل توجهی دارند. به عقیده برخی از کارشناسان حتی با دید میان‌مدت بازار سرمایه در حال حاضر بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است. اما وضعیت بازار چه زمانی به روزهای اوج بازمی‌گردد؟

میلاد صادقی، کارشناس بازار سهام در این باره گفت: تحلیل بورس در کوتاه‌مدت ممکن نیست، فاکتورهای تحلیل بورس در حال حاضر بسیار بلندمدت هستند. از دید کلان بازار سهام الان در شرایط متعادلی قرار دارد، نه خیلی زیر ارزش هست و نه بالای آن. در نقطه تعادلی است و ممکن است با روندهای فرسایشی تا اواسط آذر ماه به چرخیدن حول نقطه تعادلی ادامه دهد و پس از آن بازار به سمت بهینگی میل کند.

وی ادامه داد: این یعنی تعادل در کلیه بازار ایجاد شود. سهم‌ها در هر گروه به قیمت‌های تعادلی برسند و بازار شرایط رشد را شروع کند. به نظر می‌رسد ظرفیت رشد شاخص کل در بورس ایران از نقطه تعادل ۱٫۴ میلیون واحد تا ۲۰ درصد امکان داشته باشد. بنابراین شاخص کل از اواسط آذر ماه تا اوخر دی تا محدوده یک میلیون و ۶۷۰ هزار واحدی رشد خواهد داشت.

قیمت‌گذاری دستوری بر بورس تاثیرگذار نیست

این کارشناس ادامه داد: در خصوص تاثیر قیمت‌گذاری دستوری بر بازار نیز به نظر من این موارد آنچنان فاکتورهای موثری برای تغییرات درون بازار نیستند. اگر قرار باشد بازار با محرک‌هایی، رشد واقعی انجام دهد این محرک‌ها کلان خواهند بود. در حال حاضر و با انتظار تورمی و نرح بهره منفی موجود همچنان تمایلات برای سرمایه‌گذاری در بورس را در سرمایه‌گذاران کلان می‌بینیم.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نجیب زاده پارسی?

    بدبختی یه آدم خوب وقتی شروع میشه که یه آدم بد از ازش تعریف کنه!!!حالا نقل تعریف کردن تجی نیوز از بورسه?حالا بورس ما چی هست که تجی نیوز هم پریده دم ش رو گرفته?????

  • ناشناس

    سهام در قیمت های فعلی ارزنده هستند و بیش از ۱۰۰ سهم ارزنده در بازار وجود دارد در حال حاضر حباب ناشی از نقدینگی از بسیاری از سهام تخلیه شده و بازار به ارزش ذاتی خود که بر مبنای عملکرد شرکت ها است نزدیک شده است.
    ولی چرا شاخص نوسانی است؟؟؟؟؟
    چون به قول کارشناس سهام داران ترسیده شده اند و عده ای با هر خبری فروش هیجانی انجام می دهند و عده ای هم سهام داری کوتاه مدت (نوسانگیری) اختیار کرده اند که هر دوی این عادت بسیار ناپسند است و بورس را وارد مسیر نوسانی می کند و پول های هوشمند را در ورود مردد می کند و حجم نقدینگی ورودی به بازار را کاهش می دهد در نتیجه خود این سهام داران هم از این کارشان سود چندانی نمی برد.
    از طرفی چون مهمترین ملاک رشد سهام *عملکرد شرکت ها و صنایع سهامی* است و برای اینکه شرکت بتواند از پول های ورودی جهت انجام کارهای عمرانی و گسترش مبادلات تجاری و مالی خود با شرکای داخلی و خارجی استفاده بهینه ببرد زمان می خواهند، مگر با سهام داری کوتاه مدت ۱۰ روزه و حداکثر یک ماهه این فرصت برای شرکت فراهم می شود تا از پول های ورودی استفاده بهینه ببرد؟؟؟؟؟؟
    جواب نه است و حتی بدتر از آن شرکت باید مقداری از سودهای قبلی خود را نیز به سهام داران فست فودی (نوسانگیران) بدهد و این طور است که شاخص وارد مسیر نوسانی ریزشی می شود.
    در حال حاضر جامعه سهام داری کشور گسترده شده و چندین میلیون کد سهام داری داریم و رفتار سهام داران نقش بسزایی در رشد یا ریزش شاخص دارد به نظر می رسد اگر اکثریت جامعه سهام داری به جزء آن هایی که واقعا نیاز به فروش دارند، دید خود را بلندمدت (حداقل یک سال به بالا و برای سود خوب ۳ الی ۴ ساله) کنند، بورس بر مبنای عملکرد شرکت ها تا پایان سال به رشد معقول و منطقی ای خواهد رسید.

  • ناشناس

    علت اصلی ریزش وبی خاصیتی بورس فقط دخالتهای بیجا وعمدتا بی اعتمادی به آینده است
    وقتی قیمت ارز درعرض دو روز هزار تومن افزایش پیدا میکنه این یعنی بی ثباتی وسردرگمی در بازار
    اخبارهای برجامی ویا منطقه ای تشخیص فردا را برای مردم غیر ممکن ساخته
    یک عده افراد فرصت طلب نوسانگیر اخبار برجامی را تبدیل به خالی کردن جیب مردم کرده اند
    سیاستهای خارجی باید تعاملی بشه تا سرمایه گذار خارجی وارد کشور بشه
    هرروز که از خواب بیدارمیشیم استرس جدید برامون وارد میشه
    کشور باید از حالت استرس وسردرگمی وبی نظمی اقتصادی خارج بشه
    اکثریت مردم روحیاتشان از این وظعیت به یک نوع فشار روحی مبدل شده
    چندسال پیش در ایتالیا قیمت بطری آب یک یورو
    امروز همان بطری آب یک یورو
    وقتی آرامش اقتصادی و منطقه ای برای کشوری حاصل بشه ثبات درآن کشور حاکم میشه
    انشاالله در ماهها یا هفته های آتی با احیای برجام
    ثبات وکاهش قیمت ارز طلا کالاها شاهد باشیم
    باثبات شدن بازار به نفع بورس وسرمایه گذاری در کشور است

  • ناشناس

    خدا شر عوامل زیان میلیون ها سهام دار خرد را کم کند انشالله

  • ناشناس

    دروغ تاکی این ارزندگی‌سهام یعنی چه الان دوسال‌است که ما درضرر هستیم حتی تاهشتادرصد ضرر بخداروح و روان مردم رابه بازی گرفتند من بازنشسته به سر میزنم برای برای هزارتومان صبح که بلند میشی می بینی پولت رفت شهارکجارفت

  • ناشناس

    بازار بورس مثل یک شهر بود که با یک رودخانه به حیات خود ادامه میداد ولی دولت با تشکیل سجام باعث ایجاد یک سونامی و شکستن سد شد که تمام این شهر رو به زیر آب برد و باعث مرگش شد