کد مطلب: ۷۹۱۶۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال شبندر ۳ فروردین ۱۴۰۲ / روند صعودی به پایان رسیده است؟

تحلیل تکنیکال شبندر 3 فروردین 1402 / روند صعودی به پایان رسیده است؟

بر خلاف چارت گروه فرآورده‌های نفتی، نمودار قیمتی شبندر حکایت از آن دارد که قیمت سهم از سقف تاریخی خود که در مردادماه 99 شکل گرفته، عبور کرده است. از دیدگاه تکنیکال حمایت‌ها و مقاومت‌های مهم شبندر کجاست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت پالایش نفت بندرعباس در سال 1375 با تغییر نام شرکت ملی گاز مایع ایران تاسیس شد. نام شرکت پالایش نفت بندرعباس در اواخر سال 90 در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درج گردید و چهار ماه پس از آن، سهام این شرکت با نماد « شبندر » و قیمت 114 تومان برای اولین بار عرضه شد.

سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه هزار و 380 میلیارد تومان بود که پس از چند مرحله افزایش سرمایه به 13 هزار و 434 میلیارد تومان رسید. بانک رفاه کارگران با در اختیار گرفتن بیش از 30 درصد از سهام شبندر بزرگترین سهامدار عمده شرکت پالایش نفت بندر عباس محسوب می‌شود.

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و بانک صادرات ایران نیز دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آیند. به طوری که هر یک به ترتیب 15.42 و 4.8 درصد از سهام شبندر را تحت مالکیت خود درآورده‌اند. گفتنی است 32.14 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سهامدارن خرد یا به اصطلاح شناور است.

وضعیت تکنیکالی فرآورده‌های نفتی

گروه فرآورده‌های نفتی که نماد «شبندر» در این صنعت جای دارد، از منظر تکنیکال در روند صعودی منطقی در حال پیشروی به سوی سقف تاریخی خود در تابستان 99 است.

با رسم یک چنگال مدیفای-شیف، متوجه می‌شویم که چارت گروه فرآورده‌های نفتی به تازگی سقف چنگال را به سوی بالا شکسته است. این اتفاق شانس زیادی را برای رسیدن به تارگت مشخص شده در تصویر، برای این صنعت فراهم می‌سازد.

فرآورده نفتی

فرصت‌های خرید سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس

بر خلاف چارت گروه فرآورده‌های نفتی، نمودار قیمتی شبندر حکایت از آن دارد که قیمت سهم از سقف تاریخی خود که در مرداد ماه 99 شکل گرفته، عبور کرده است.

سهم شبندر دو بار فرصت ورودی بی‌نقص را به بورسی‌ها داده است. بار نخست در پایان شهریورماه با تکرار اندازه اصلاح ماژور قبلی و قرارگیری روی تراز 50 درصد فیبوناچی اصلاحی رسم شده روی گام صعودی، فرصت کم‌ریسکی را برای ورود به سرمایه‌گذاران بازار داده است.

تحلیل تکنیکال شبندر

دومین فرصت ورود با این ستاپ، مربوط به روزهای پایانی سال گذشته می‌شود جایی که «شبندر» پس از خروج از فاز استاتیک خود که در اینجا روند ساید به شکل مستطیل بوده، به سقف مستطیل پولبک زده و باری دیگر فرصت ورود مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده است.

در حال حاضر اما شبندر با نزدیک شدن به خط هشدار اول چنگال مدیفای-شیف و همچنین تراز 100 درصد فیبوناچی اکستنشن رسم شده بر روی گام صعودی و اصلاحی قبلی (ماژور) مقاومت مهمی را حوالی قیمت هزار و 150 تومان پیشروی خود دارد.

ناگفته نماند که سطح 936 تومان که به تازگی توسط قدرت خریداران نماد «شبندر» شکسته شده در حال حاضر تبدیل به حمایت قدرتمندی برای این نماد شده است.

تحلیل بنیادی شبندر را نیز می‌توانید در گزارش « تحلیل بنیادی شبندر / تولید و فروش متعادل در بهمن 1401 » مطالعه کنید.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.