کد مطلب: ۷۹۱۳۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی شبندر / تولید و فروش متعادل در بهمن ۱۴۰۱

تحلیل بنیادی شبندر / تولید و فروش متعادل در بهمن 1401

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت پالایش نفت بندر عباس نشان می‌دهد، مقدار تولید و فروش شرکت در بهمن 1401 در مقایسه با دی‌ماه همین سال تغییر چندانی نداشته است و این شرکت پالایشی سیاست تعادل در تولید و فروش را در پیش گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت پالایش نفت بندرعباس در سال 1375 با تغییر نام شرکت ملی گاز مایع ایران تاسیس شد. نام شرکت پالایش نفت بندرعباس در اواخر سال 90 در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درج گردید و چهار ماه پس از آن، سهام این شرکت با نماد « شبندر » و قیمت 114 تومان برای اولین بار عرضه شد.

گفتنی است سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه هزار و 380 میلیارد تومان بود که پس از چند مرحله افزایش سرمایه به 13 هزار و 434 میلیارد تومان رسید.

فعالیت اصلی این شرکت شامل انجام عمليات پالايش و فرآوری نفت خام و ساير هيدروكربورها، ساختن فرآورده‌های نفتی از قبيل بنزين، نفت سفید، نفت گاز، نفت كوره، گاز مايع، سوخت هواپيما و ساير مشتقات و فرآورده‌های جانبی است.

بانک رفاه کارگران با در اختیار گرفتن بیش از 30 درصد از سهام شبندر بزرگترین سهامدار عمده شرکت پالایش نفت بندر عباس محسوب می‌شود.

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و بانک صادرات ایران نیز دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آیند. به طوری که هر یک به ترتیب 15.42 و 4.8 درصد از سهام شبندر را تحت مالکیت خود درآورده‌اند. گفتنی است 32.14 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سهامدارن خرد یا به اصطلاح شناور است.

شبندر در بهمن 1401 چه کارنامه‌ای داشت؟

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت پالایش نفت بندر عباس نشان می‌دهد، مقدار تولید و فروش شرکت در بهمن 1401 در مقایسه با دی‌ماه همین سال تغییر چندانی نداشته است و این شرکت پالایشی سیاست تعادل در تولید و فروش را در پیش گرفته است.

بر این اساس پالایش نفت بندر عباس در دومین ماه از زمستان 1401 توانست یک میلیون و 577 هزار متر مکعب از محصولات خود نظیر نفت گاز، بنزین موتور و وکیوم باتوم را تولید کند. این عدد در مقایسه با تولید یک میلیون و 598 هزار متر مکعبی دی‌ماه حدود یک درصد کاهش داشته است.

همچنین پالایش نفت بندرعباس در بهمن 1400 موفق شده بود یک میلیون و 518 هزار متر مکعب تولید کند. بنابراین تولیدات بهمن 1401 شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال 1400 حدود چهار درصد افزایش داشته است.

بررسی بیشتر این گزارش نشان می‌دهد شرکت پالایش نفت بندر عباس در بهمن 1401 موفق شد یک میلیون و 644 هزار متر مکعب از محصولات خود را به فروش برساند. این عدد در مقایسه با فروش یک میلیون و 628 هزار متر مکعبی دی‌ماه و یک میلیون 480 هزار متر مکعبی شرکت در بهمن سال 1400 به میزان یک و 11 درصد افزایش داشته است.

شبندر تولید و فروش ماهانه

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

تحلیل تکنیکال نماد شبندر را نیز می‌توانید در گزارش « تحلیل تکنیکال شبندر 3 فروردین 1402 / روند صعودی به پایان رسیده است؟ » بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.