کد مطلب: ۷۵۶۷۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل هفتگی بورس/ چقدر پول از بازار خارج شد؟

تحلیل هفتگی بورس/ چقدر پول از بازار خارج شد؟

شاخص کل بورس در دومین هفته بهمن‌ماه روند نزولی به خود گرفت. اما در این هفته چقدر پول از بازار خارج شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در هفته گذشته، روی عدد یک میلیون و 611 هزار واحدی بود و این هفته به رقم یک میلیون و 557 هزار واحدی رسید. به عبارتی افت 3.3 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

خروج سنگین نقدینگی از بازار

در این هفته شاهد خروج سنگین نقدینگی از بازار بودیم. بر همین اساس روز شنبه هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان، روز یکشنبه هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۵۹۴ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۸۵ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه ۲۰۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سهام داشتیم.

ارزش معاملات بازار سهام در این هفته به ۳۰ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان رسید. به طوری که ارزش معاملات روز شنبه ۶ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۷ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۶ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۵ هزار و ۹۸۳ میلیارد تومان و چهارشنبه نیز ۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان شد.

بورس تحت تاثیر اخبار

در این هفته اخبار زیادی روی بازار سرمایه تاثیر گذاشت. مهمترین خبر از سوی بانک مرکزی بود. در ساعات پایانی روز دوشنبه، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، مصوبه شورای پول و اعتبار درباره اصلاح نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. براساس این بخش‌نامه سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، پنج درصد تعیین شد که نسبت به سقف نرخ قبلی پنج درصد کاهش یافت.

اگرچه این خبر را می‌توان سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه به حساب آورد، اما مسئله اینجاست که انباشت اخبار منفی باعث شده که بورس تهران نسبت به اخبار خوش نیز واکنش مثبت نشان ندهد. به طور کلی این کاهش سود برای بازار بد نیست، ولی در شرایط فعلی تاثیری روی معاملات ندارد.

به جز نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی، افزایش و نوسان قیمت دلار و عرضه خودرو در بورس نیز باعث شده که شرایط بورس تغییر کند.

دلار و بورس تهران همواره همگرایی دارند. در شرایط فعلی قیمت دلار نیز دستوری تعیین می‌شود و نوسان شدیدی دارد. همین موضوع باعث شده که شاهد تاثیرات منفی قیمت دلار روی بازار سرمایه باشیم.

عرضه خودرو در بورس کالا نیز حواشی بسیار داشت. همچنان شورای رقابت درپی دخالت در عرضه خودرو در بورس است. شاید اعتماد سرمایه‌گذاران در بورس با کاهش دخالت‌هایی مانند عرضه خودرو در بورس کالا، افزایش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مریم

    بازار سرمایه را روحانی رییس‌جمهور قبلی و وعده های دروغ رییسی به این روز کشانده ….
    وقتی دو نفر که خود باید مبلغ راستین دین اسلام باشند ولی مدام دروغ می‌گویند. خوب مردم هم دیگر اعتماد نخواهند کرد
    حالا فهمیدیم که جرا امام خمینی ره می‌فرمودند که روحانیون نیاید در امور مملکتی دخالت کنند