کد مطلب: ۷۵۵۸۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گره کور واگذاری خودروسازان / دولت از سهام خود دست می‌کشد؟

گره کور واگذاری خودروسازان / دولت از سهام خود دست می‌کشد؟

قرار بود سهم دولت در خودروسازی‌ها واگذار شود اما همچنان مسئولان دولتی کاری برای این واگذاری انجام نداده‌اند و تنها چند قانون برای حفظ مالکیت خود در واگذاری بلوک خودروسازان تصویب کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها به یک داستان طولانی تبدیل شده است و هر روز خبر واگذاری بلوک خودروسازان منتشر می‌شود؛ اما این هیاهوها خبری از واگذاری خودروسازی‌ها نیست.

دولت مهمترین سهامدار خودروسازان است که با واگذاری و فروش سهم خود به بخش خصوصی می‌تواند به گردش نقدینگی در اقتصاد و کاهش زیان خودروسازان کمک کند. در حال حاضر واگذاری سهام دولت به یک گره کور بازنشدنی تبدیل شده است.

کارشناسان عقیده دارند که اگر واگذاری بلوک خودروسازان انجام شود شاهد تغییرات عمده‌ای در گروه خودرویی‌ها در بازار سرمایه و کاهش زیان آنها خواهیم بود. البته این کاهش زیان نیز مشروط به عدم دخالت دولت است. چرا که به نظر می‌رسد دولتی‌ها سعی دارند پس از واگذاری در امور مدیریتی خودروسازان دخالت کنند و این یعنی واگذاری بدون نتیجه!

لزوم انتقال مدیریت در واگذاری خودروسازها

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص عرضه سهام دو شرکت خودروسازی از سوی دولت گفت: « واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها سیاست درستی است. البته به شرط اینکه مدیریت و مالکیت این خودروسازی‌ها همزمان واگذار شود. این شرکت‌ها به دلیل قیمت‌گذاری دستوری بالغ بر 115 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و واگذاری مدیریت و مالکیت این خودروسازی‌ها و اتکا آنها به بخش خصوصی‌ می‌تواند راهگشای این خودروسازی‌ها باشد.»

وی ادامه داد: «البته این واگذاری به شرطی موفق خواهد بود که مالکیت و مدیریت همزمان با یکدیگر واگذار شود.»

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: «شروطی را معاونت وزارت صمت تعیین کردند که تا ۱۰ سال املاک و سایر دارایی‌ها قابلیت واگذاری و فروش ندارد. ترکیب تولید، محدود شده و ۷۰ درصد بر اساس پلتفرم‌های موجود تعیین تکلیف شده و ۳۰ درصد هم به صورت سایر موارد توسط خودرو‌سازان یا مدیریت جدید به نوعی پایه‌گذاری شود.»

اهمیت ارزش‌گذاری شرکت‌های خودروسازی

آقابزرگی اظهار کرد: «ارزش‌گذاری این شرکت‌ها بسیار با اهمیت است. در وهله اول قرار است بلوک بسیار کوچکی از این خودروسازان واگذار شود که با توجه به وسعت بلوک تغییری در مدیریت نخواهیم داشت.»

وی با اشاره به شرکت‌های تودلی گفت: «نحوه واگذاری شرکت‌های تودلی و مادر نیز حائز اهمیت است. ظاهرا قرار است یک سری از شرکت‌های تابع همانند پارس‌خودرو و… را ابتدا خارج کنند و بعد مراحل واگذاری انجام شود.»

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «با شروطی که گذاشته شده فکر می‌کنم بازه زمانی معقولی برای ترکیب تولید یا عدم به روز کردن دارایی‌های غیرمولد در نظر نگرفته شده است.»

به گفته این کارشناس دولت نسبت به سازوکار اداره و مدیریت این شرکت حساسیت دارد.

واگذاری با هدف تامین مالی پایان سال

آقابزرگی ادامه داد: «کماکان تمام برنامه‌های تولید و طرح‌های توسعه باید به تایید وزارت صمت برسد. من عقیده دارم این واگذاری صرفا در قالب تامین مالی به منظور تامین نقدینگی پایان سال جاری و همینطور پوشش بخشی از کسری بودجه پیش‌بينی شده و متاسفانه تجربیات مناسب و قابل قبولی در این زمینه نداشتیم. به عنوان مثال واگذاری هلدینگ خلیج‌فارس که بخشی از سهام آن به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه دولت واگذار شد.»

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: «با این ساز و کار کماکان ساسیت‌های دخالتی دولت در تولید صنعت پابرجا خواهد بود.»

با این وضعیت به نظر می‌رسد به این زودی‌ها شاهد واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها نباشیم. البته اگر این واگذاری انجام شود شرایط تغییر چندانی نخواهد داشت چرا که در قوانین این واگذاری، اجازه دخالت دولت و ارگانهای مربوطه داده شده است.

این بدان معناست که پس از واگذاری بلوک این دو خودروساز به بخش خصوصی همچنان شاهد دخالت‌های بخش دولتی خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.