کد مطلب: ۳۹۷۹۵۱

آیا ادغام ۲۱۰ میلیارد دلاری فیلیپ موریس و آلتریا عملی می‌شود؟

روایت اکونومیست از تحول در صنعت دخانیات

روایت اکونومیست از تحول در صنعت دخانیات

پیش‌بینی‌های موسسه مورگن استنلی نشان می‌دهد، با توجه به قوانین پیشنهادی سازمان غذا و داروی آمریکا برای کاهش نیکوتین در سیگارها با هدف کاهش سطح اعتیادآور بودن آنها، احتمالا سودآوری غول‌های دخانیاتی در آمریکا به زودی به نصف کاهش می‌یابد.

حدود یک دهه پیش فیلیپ موریس اینترنشنال -تولیدکننده سیگار مارلبرو- از کمپانی آلتریا جدا شد. دلیل این جدایی، کاهش ارزش سهام آلتریا و تمرکز بیشتر بر بازارِ داخلی آمریکا بود تا از شرکت فیلیپ موریس در برابر بازار کساد دخانیات محافظت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، از مهم‌ترین دلایل کسادی این بازار مقرراتی بود که علیه غول‌های صنعت دخانیات (فیلیپ موریس اینترنشنال، بریتیش امریکن توباکو، امپریال برندز، Japanese Tobacco International و China Tobacco) در جهت مقابله با سرطان وضع شده بود.

در سال 2016، زمانی که بریتیش امریکن توباکو پیشنهاد 47 میلیارد دلاری خود برای مالکیت کامل شرکت رینولدز امریکن (تولیدکننده سیگار کَمِل) را داد، یک تحلیلگر از شرکت خدمات مالی و بانکداری ولز فارگو به فیلپ موریس اینترنشنال هم توصیه کرد که بار دیگر با شرکت مادر -یعنی آلتریا- ادغام شود.

سه سال از آن زمان می‌گذرد و حالا در تاریخ 27 آگوست هر دو کمپانی به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که در حال مذاکره برای ادغام هستند. با توجه به اینکه ارزش فیلیپ موریس 120 میلیارد دلار و آلتریا 88 میلیارد دلار است، این قرارداد یک غول دخانیات به ارزش 210 میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد.

این تحلیلگر همچنان معتقد است که ادغام دو غول دخانیات با در نظر گرفتن مزیت مقیاس و دسترسی جغرافیایی و با هدف کاهش ریسک و استفاده از مواد شیمیایی کمتر همچنان منطقی است.

با این حال نویسنده گزارش اکونومیست با بر شمردن برخی دلایل این نظر را رد می‌کند.

سال گذشته کمپانی آلتریا با هزینه‌کرد 12.8 میلیارد دلار، برای خرید 35 درصد از سهام شرکت جول (Jull)، شرکت تولید سیگار الکترونیکی اقدام کرد. همچنین مبلغ 1.8 میلیارد دلار هم برای خرید 48 درصد از سهام شرکت کانادایی گروه کرونوس (تولیدکننده گیاه شاهدانه) صرف کرد. (ماری‌جوآنا در برخی از ایالات آمریکا قانونی است)

در مقابل کمپانی فیلیپ موریس اینترنشنال هم از سال 2008 تاکنون در زمینه تولید IQOS سرمایه‌گذاری کرده است.

IQOS نوعی سیگار بدون گرمایش گرم است و تنها تا حدی توتون را گرم می‌کند که نیکوتین‌های موجود در آن آزاد شوند؛ بدون اینکه توتون سوزانده شود. در این نوع سیگار مواد شیمیایی مضر نسبت به سیگار معمولی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

پیش‌بینی‌ شده که فروش این نوع سیگار تا سال 2025 به 40 درصد برسد؛ این رقم در سال گذشته 14 درصد گزارش شده است. فیلیپ موریس موفق شد در ماه آپریل تایید و مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برای عرضه این محصول را در ایالات متحده بگیرد.

در عین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد فروش سیگار در سال 2018 در سراسر جهان حدود 4.5 درصد کاهش یافته و به 714 میلیارد دلار رسیده است. پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی باز هم ادامه یابد.

بر اساس برآورد تحلیلگران در شرکت خدمات مالی مورگن استنلی، با توجه به قوانین پیشنهادی سازمان غذا و داروی آمریکا برای کاهش نیکوتین در سیگارها با هدف کاهش سطح اعتیادآور بودن آنها، پیش‌بینی می‌شود سود غول‌های دخانیاتی در آمریکا به نصف کاهش یابد.

در مقابل موسسه تحقیقاتی Mordor Intelligence پیش‌بینی کرده است که احتمالا درآمد حاصل از فروش سیگارهای الکترونیکی طی پنج سال آینده، سالانه رشدی حدود 18 درصد را تجربه خواهد کرد. این رقم در حال حاضر 11 میلیارد دلار گزارش شده است.

با توجه به انتقادات بحث‌برانگیزی که به شرکت جول شده و همچنین خرید سهام این شرکت از سوی آلتریا، نویسنده معتقد است، این ادغام می‌تواند فیلیپ موریس اینترنشنال را در معرض تهدید قرار دهد. اعضای کمیته نظارت و اصلاحات آمریکا اعلام کرده‌اند که کمپانی جول به صورت عمدی نوجانان را در مدارس یا به صورت آنلاین هدف فروش محصولات خود قرار داده است.

در عین حال پیش‌بینی می‌شود، آلتریا ممکن است مانع سودآوری قابل توجه شرکت فیلیپ موریس شود. طی یک دهه گذشته، فیلیپ موریس از نظر سودآوری از آلتریا -که زمانی شرکت مالکش بود- سبقت گرفته است.

در این هفته و از زمان انتشار خبر ادغام این دو کمپانی، قیمت سهام فیلیپ موریس 7.8 درصد کاهش یافته است. همچنان اما ممکن است این توافق و ادغام صورت نگیرد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.