کد مطلب: ۲۲۲۰۱۳

رئیس مجلس شورای اسلامی:

تخصیص صددرصدی بودجه به صادرات پشتوانه‌ای برای رشد اقتصاد است

تخصیص صددرصدی بودجه به صادرات پشتوانه‌ای برای رشد اقتصاد است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: تخصیص صددرصدی بودجه به صادرات از سوی مجلس شورای اسلامی پشتوانه‌ای برای رشد اقتصاد است.

علی لاریجانی ظهر امروز در ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر در استانداری قم، درباره برخی از مسائل داخلی و بین‌المللی و اقتصادی در سال ۹۶ عنوان کرد: در سال گذشته رویدادهای زیادی را پشت سر گذاشتیم که در این رویدادها نقاط منفی و مثبتی وجود داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس قوه مقننه افزود: توسعه صادرات رکن مهمی در افزایش اشتغال و تولید است؛ از نظر بودجه‌ای امسال در زمینه حمایت صادرات رشد خوبی را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: در بودجه سال ۹۷ از بخش صادرات حمایت شده است و درصدی از درآمدهای حاصل از واردات به حمایت از صادرات اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه در گذشته صادرات از پشتوانه پایداری برخوردار نبود، ادامه داد: تخصیص صد در صدی بودجه به صادرات از سوی مجلس شورای اسلامی پشتوانه‌ای برای رشد اقتصاد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قم از نظر صادرات ظرفیت‌های خوبی دارد؛ استان در جذب بودجه توجه ویژه‌ای داشته باشد و از هم‌اکنون برای جذب آن تلاش نمائید؛ به ویژه اینکه بودجه‌ای را هم زمان برای واحدهای تولیدی اختصاص داده‌ایم.

لاریجانی گفت: معوقات بانکی موجب شده که سیستم بانکی کشور منجمد شود و دست بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات باز نباشد و وقتی مقامات استانی تصمیاتی می‌گیرند بانک‌ها همکاری لازم را ندارند و ترجیح می‌دهند در امور تجاری سرمایه‌ها را به کار بگیرند.

وی بیان کرد: در این باره به بانک‌ها توصیه داریم وام‌هایی را ارائه نمایند و اگر بانکی این کار را انجام نداد، هیات دیگری از سوی بانک مرکزی تعیین شده تا تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر چه چالش‌هایی را در روند تولید داشته‌ایم اما تولید اصل مهمی در اقتصاد است و اگر این نقص رفع شود به توسعه می‌رسیم در این راستا قم دارای وجوه مختلف است که در وجه تولید نیز ظرفیت‌هایی داریم.

وی با بیان اینکه در جهت رونق اقتصادی باید به تولید توجه شود، گفت: در این باره ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رونق اشتغال در روستاها در نظر گرفته شده که باید مسئولان استانی برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان و تخلیه روستاها آن را جذب کنند.

لاریجانی عنوان کرد: در سال جاری در تبصره ۱۹ سازوکاری برای پروژه‌های کلنگی و نیمه‌کاره که بر روی دست باقی مانده و قرار بود سال‌های قبل واگذار شود اما پیشرفتی نداشت در نظر گرفته شده است؛ این پروژه‌ها امسال با تبصره ۱۹ سازمان یافته تا واگذار شود و بودجه خوبی برای بخش خصوصی و توجه به اصل قانون ۴۴ در نظر گرفته شده و یارانه‌ای برای آن تعیین شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: صداوسیما باید بودجه را برای مردم تشریح و شفاف کند تا اطلاعات مردم بالا رود؛ پروژه‌ها هر چه به بخش خصوصی واگذار شود به نفع کشور است.

لاریجانی بیان کرد: به موضوع احداث مترو و رفع مشکلات فرودگاه در قم توجه شود؛ در این راستا با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی درخصوص رفع مشکلات سرمایه‌گذاران فرودگاه صحبت‌هایی شده است.

وی گفت: با تامین بودجه‌ای باید در رابطه با فرودگاه قم پول سرمایه‌گذاران عودت داده شود تا بخشی از مشکلات رفع گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ابتدای سال جدید استاندار قم جلساتی را برگزار کند تا منابع و اقدامات بخش خصوصی و انجام پروژه‌ها بررسی شود و کارها دنبال شود تا سال پر خیر و برکتی داشته باشیم و سال جدید را با روحیه‌ای تازه آغاز کنیم.

وی با ابراز خرسندی از اقدامات ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر در قم عنوان کرد: این ستاد از ورزیدگی خوبی در مدیریت سفر زائران برخوردار شده است و در سفرهای نوروزی با استفاده از تجربیات خوب خدمات مناسبی را ارائه می‌نماید.

لاریجانی افزود: ما در ایام نوروز شرایط متفاوتی را فراروی خود به ویژه در شهرهای قم، مشهد و شیراز داریم؛ به ویژه در قم که سر راه مسافرین قرار گرفته است با دو جنس زائر و مسافر مواجه ایم که تعدادی از آنها در قم اقامت می‌کنند و برخی نیز چند ساعت به زیارت می‌پردازند.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم بالای مسافر و زائر چاره ای در استفاده از همه ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی در خدمت رسانی نداریم؛ اگر چه اسکان در مدارس دشواری‌هایی را در آماده‌سازی کلاس‌ها به همراه دارد راه دیگری برای ایجاد ظرفیت مناسب وجود ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در تامین نیازهای مسافران باید تصمیمات عقلایی بگیریم و از مدارس و دیگر ظرفیت‌ها نیز در اسکان استفاده کنیم از طرفی برای تعدادی از مسافرین که فقط چند ساعت اطراف حرم می‌مانند باید امکانات لازم و سرویس‌های خدماتی موجود باشد.

وی خاطرنشان کرد: امنیت یکی از نیازهای مهم زائران و مسافران است و در این‌باره طرح دستگیری اشرار و افراد سابقه دار تا حد زیادی این امنیت را فراهم می‌سازد البته در ایام عید نیز باید نظارت‌های جامعی در تامین امنیت و جلوگیری از تخلفات صورت بگیرد.

لاریجانی اظهار داشت: جمعیت هلال احمر و اورژانس در جاده‌ها با سرعت بالایی به ارائه خدمات می‌پردازند البته در سال‌های قبل کمبودهایی در جاده‌ها در زمینه اعزام هلکوپتر و پلیس نامحسوس وجود داشت که در این باره تمهیداتی اندیشده شده تا با افزایش مراقبت‌ها، کاهش تصادفات را شاهد باشیم.

وی گفت: ارزیابی نظرات و وجود مشکلات تا حد زیادی می‌تواند موجب رفع دغدغه‌ها گردد در این‌باره لازم است ارزیابی‌ها و نتایج آن به خوبی ثبت و ضبط گردد تا در برنامه‌ها و اقدامات بتوان خلاءها را از میان برد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: از زحمات اعضای ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر در استان قم قدردانی می‌کنم و امیدوارم سال خوبی در پیش داشته باشند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.