کد مطلب: ۲۸۴۳۲۸

ابعاد جدیدی از تخلفات در واردات خودرو/نعمت‌زاده: تخلف از سال ۹۰ وجود داشت

ابعاد جدیدی از تخلفات در واردات خودرو/نعمت‌زاده: تخلف از سال 90 وجود داشت

نعمت‌زاده می‌گوید از شریعتمداری گله‌مند است و در پاسخ به وی که تخلف واردات خودرو را به دوران وزارت نعمت‌زاده نسبت داده بود، می‌گوید: اطلاعات محرمانه جلسه کميسيون زيربنايی، صنعت و محيط‌زيست هيئت وزيران درباره محدوديت واردات خودرو درز می‌کرد و به دست برخی واردکنندگان می‌رسيد. برای جلوگيری از ايجاد رانت ناشی از درز اطلاعات، بخشنامه‌ای که به نام «دستنويس» از آن ياد کرده‌اند را نوشتم و اين از افتخارات من است.

بعد از افشای تخلف در ثبت سفارش واردات خودرو، مسئولان وزارت صمت تا حدودی سعی کردند که توپ را به زمین محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر قبلی این وزارتخانه بیاندازند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکنون محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با روزنامه اطلاعات ابعاد تازه‌ای از تخلف در واردات خودرو را افشا کرده و اعتقاد دارد تخلف در واردات خودرو همچنان ادامه دارد. وی همچنین از عملکرد خود دفاع کرده است.

ماجرا از این قرار بود که نعمت‌زاده در دوران وزارت خود دستور ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو را صادر کرده بود. اما چندی پیش مشخص شد در دورانی که سامانه ثبت سفارش خودرو بسته بود، چندین هزار خودرو به صورت غیرقانونی وارد شده است.

محمد شریعتمداری، وزیر کنونی صمت در نامه خود به رئیس‌جمهور گفته بود: «این تخلف در نیمه اول سال ۹۶ و قبل از آغاز به کار دولت دوازدهم آغاز شده بود».

نعمت‌زاده می‌گوید که تخلف در واردات خودرو چیزی نیست که به تازگی کشف شده باشد و از سال 90 وجود داشته است

همچنین خسروتاج، معاون شریعتمداری در گفتگو با روزنامه تعادل گفته بود: اینکه محمد شریعتمداری عنوان کردند، این تخلف در زمان وزارت محمدرضا نعمت‌زاده صورت گرفته، حرف درستی است، چرا که حراست وزارت صنعت در نیمه ابتدایی سال 1396 و در زمانی که هنوز دولت دوازدهم آغاز به کار نکرده و طبیعتا هنوز وزیر جدید به وزارتخانه نرفته بود، تخلف خودرویی را کشف کرد.

اما نعمت‌زاده، وزیر پیشین صمت در گفتگو با روزنامه اطلاعات در مورد اظهارات شریعتمداری می‌گوید: در ارتباط با صحبت‌هايى كه وزيـــر صنعت، معدن و تجارت اخيرا بيان كرده‌اند، من با ايشان تماس گرفتم و گله‌مند بودم. زيرا ما هم مى‌توانيم حرف‌هاى خودمان را بين خود بزنيم. اما جز اينكه اذهان مردم مشوش شود و مسائل را متوجه نشوند، سودی ندارد.

نعمت‌زاده می‌گوید که تخلف در واردات خودرو چیزی نیست که به تازگی کشف شده باشد و از سال 90 وجود داشته است. وی ادامه می‌دهد که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم متوجه برخی تخلفات در واردات خودرو شده است. به همین منظور در سال 95 که بررسی‌ها اتمام یافته، در نامه‌ای، تعداد و نوع خودروها به همراه اسامی افراد متخلف را به قوه قضاییه می‌فرستد.

وزیر پیشین صمت در مورد دستور وی مبنی بر توقف واردات خودرو و اعلام غیرقانونی بودن آن، می‌گوید: ماجرا از اين قرار است كه در تير ماه سال 95 معاون اول رئيس‌جمهورى طى نامه محرمانه‌اى نوشـــتند اجازه اين تعداد واردات خودرو حتما به مصلحت نيســـت، جلوگيرى شود و نتيجه را اعلام كنيد.

ايشان (محمد شریعتمداری) نگفتند كه خودشان عضو همان كميسيوني بودند كه طرح ما براي محدوديت قانونی واردات خودرو را بررسي مي‌كرد.

روزنامه اطلاعات در همین راستا به نقل از نعمت‌زاده می‌نویسد: اطلاعات محرمانه جلسه کميسيون زيربنايی، صنعت و محيط‌زيست هيئت وزيران درباره محدوديت واردات خودرو درز می‌کرد و به دست برخی واردکنندگان می‌رسيد. براي جلوگيري از ايجاد رانت ناشی از درز اطلاعات، بخشنامه‌اي که به نام «دستنويس» از آن ياد کرده‌اند را نوشتم و اين از افتخارات من است.

نعمت‌زاده در همین راستا می‌گوید: لذا در بحثى كه دكتر شـــريعتمدارى مطرح كردند و اسم مرا بردند و گفتند چون ما اين دستور را داده‌ايم پس از اين نقطه تخلف رخ داده است، گله‌مند هستم و بايد خدمتشان بگويم كه خير، اتفاقا ما اين بخشنامه را ارائه داديم كه سوءاستفاده از شرايط جديد به وجود نيايد و عده‌اى كه رانت اطلاعاتى دارند، از اين موضوع استفاده نكرده و ثبت سفارش كنند و بعد مدعى شوند كه حق دارند ماشين وارد كنند.

وی در ادامه با انتقاد از شریعتمداری عنوان می‌کند: همچنين ايشان (محمد شریعتمداری) نگفتند كه خودشان عضو همان كميسيوني بودند كه طرح ما براي محدوديت قانونی واردات خودرو را بررسي می‌كرد. ايشان در كميسيون بوده‌اند و كاملا در جريان هستند. اگر چه گرفتارى‌هاى معاونت اجرايى را داشتند، ولى در اغلب جلسات كميسيون حضور داشتند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.