کد مطلب: ۷۵۵۱۴۸

آخرین اخبار از حمله به سفارت آذربایجان/ سفیر از تهران می‌رود

آخرین اخبار از حمله به سفارت آذربایجان/ سفیر از تهران می‌رود

در حالیکه برخی منابع از ادامه فعالیت سفارت آذربایجان در تهران خبر می‌دهند، خبری به نقل از معاون وزیر خارجه آذربایجان مبنی بر توقف فعالیت‌های دیپلماتیک در سفارت این کشور منتشر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیپلمات‌ها و اعضای سفارت آذربایجان با هواپیمایی که پیکر سرتیم حفاظت این سفارتخانه را حمل می‌کرد، تهران را به مقصد باکو ترک کردند.

بر اساس گزارش رویترز سفارت آذربایجان گزارش داد که کارکنان سفارت این کشور در تهران و اعضای خانواده آن‌ها امروز یکشنبه (۲۹ ژانویه، نهم بهمن) ساختمان سفارتخانه را ترک کردند.

پیش‌تر، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت که دولت این کشور به منظور انتقال پیکر اُرخان عسگروف کارمندی که جان خود را در حمله مسلحانه جمعه به سفارت جمهوری‌ آذربایجان در تهران از دست داد، هواپیمایی به تهران فرستاد و دیپلمات‌ها و اعضای سفارت آذربایجان با این هواپیما تهران را به مقصد باکو ترک کردند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان صبح جمعه از حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران خبر داد که در پی آن یک دیپلمات این کشور کشته و دو دیپلمات دیگر هم مجروح شدند. این وزارتخانه همچنین اقدام به احضار سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو کرد.

به نوشته رویترز، باکو در دیدار با سفیر ایران اعلام کرد کارکنانش را از تهران خارج می‌کند اما جزئیات بیشتری از جمله در این خصوص که آیا این سفارتخانه به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا نه، ارائه نکرد.

در پی این حادثه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، از دستگیری ضارب خبر داد و گفت که نتیجه بررسی‌های اولیه، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است و از رسانه‌ها خواست از گمانه زنی بپرهیزند.

حسین امیرعبداللهیان نیز با جیحون بایراموف همتای خود در این رابطه تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان، پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

وزیر امور خارجه جمعه شب هم در نشست خبری در محل بیمارستان شهدای تجریش ضمن عیادت از یکی از مجروحان این حادثه، گفت: یافته‌های همکاران ما در بخش قضایی و امنیتی تا این لحظه نشان می‌دهد حمله امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران سازماندهی شده و تروریستی نبوده و اقدامی با انگیزه شخصی بوده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره تخلیه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نیز عنوان کرد: سفارت و اقامتگاه دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در یک مجموعه به هم پیوسته قرار دارد. اتفاقی که امروز رخ داده است خانواده‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مناسبات دو کشور در وضعیت طبیعی قرار دارد، اظهار داشت: اما برای انتقال پیکر دیپلماتی که فوت شد و همچنین بازگرداندن آرامش روانی به محیط کارکنان سفارت در تهران از طریق همکارانمان با آقای سفیر و خود من با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در تماس هستیم و امیدواریم بهترین و مناسب‌ترین تصمیم اتخاذ شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام
    باید به زبان آذری از طریق تلوزیون های مرزی مثل تبریز وارومیه، درباره این اتفاق، انگیزه فرد مهاجم، اقدامات مقامات ایران واحتمال سوءاستفاده دشمنان دو ملت روشتگری صورت گیرد

    • خودت

      چیزی به اسم زبان آذری وجود نداره.فاز روشنفکری ورت نداره