کد مطلب: ۳۴۰۸۳۵

تداوم کاهش قیمت نفت در جهان

تداوم کاهش قیمت نفت در جهان

قیمت نفت تحت تاثیر نوسان بازارهای سهام و ارزی و نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی، در معاملات روز پنج شنبه یک تا دو درصد سقوط کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بهای معاملات آتی نفت برنت ۷۶ سنت یا ۱.۴ درصد نسبت به معاملات روز چهارشنبه، کاهش یافت و به ۵۴.۱۵ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱.۰۱ دلار یا ۲.۲ درصد کاهش یافت و به ۴۵.۵۳ دلار در هر بشکه رسید.

در بازارهای معاملات فیزیکی نفت، شرکت کنندگان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند عربستان سعودی قیمت گریدهای نفت سنگینی که در فوریه به آسیا می فروشد را به دلیل افت حاشیه سود پالایش در این منطقه، ۵۰ سنت در هر بشکه کاهش می‌دهد.

قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵ کاهش سالانه داشت. این اتفاق بدنبال ریزش قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی‌های فزاینده خریداران نسبت به اشباع عرضه و سیگنالهای مخالفت درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ روی داد.

شرکت کارگزاری فیلیپ فیوچرز در این باره اعلام کرد: نگرانی‌ها نسبت به رشد درآمد و اقتصاد همچنان عامل اصلی تلاطم بازار است.

افت بیش از سه درصدی ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن در شب گذشته و پس از آن کاهش پیش‌بینی فروش غول فناوری اپل، بازارها را بهم ریخت.

تیم کوک، مدیرعامل اپل اظهار کرده که این شرکت کندی رشد اقتصادی تا این اندازه به خصوص در چین را پیش‌بینی نمی کرد.

کندی رشد اقتصادی در چین و نوسان بازارهای سهام و ارز سرمایه گذاران را به خصوص در بازارهای نفت عصبی کرده است. افت روند رشد اقتصادی تاثیر منفی روی قیمت نفت خواهد داشت زیرا بازار انتظار دارد تقاضای کمتری برای نفت وجود داشته باشد.

از نظر عوامل عرضه و تقاضا، بازارهای نفت به دلیل جهش عرضه و همزمان انتظار برای کندی رشد تقاضا، تحت فشارهای کاهشی قرار گرفته اند.

تولید نفت آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۸ به ۱۱.۵۳۷ میلیون بشکه در روز صعود کرده و این کشور را به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان در جایگاهی بالاتر از روسیه و عربستان سعودی قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، سایر تولیدکنندگان نیز بیکار ننشستند. تولید نفت روسیه در سال ۲۰۱۸ به رکورد بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. صادرات نفت عراق نیز از ۳.۳۷ میلیون بشکه در روز در نوامبر به ۳.۷۳ میلیون بشکه در روز در دسامبر صعود کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.