کد مطلب: ۳۲۸۲۶۸

تداوم گرانی چراغ خاموش خودرو با وجود نزول نرخ ارز

تداوم گرانی چراغ خاموش خودرو با وجود نزول نرخ ارز

نرخ ارز در شرایط کنونی با کاهش و ثبات نسبی روبه‌رو شده است، اما قیمت خودرو همچنان در مسیر گرانی می‌تازد.

بازار امروز خودرو حکایت از افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی دارد به‌طوری‌که کاهش نرخ ارز هم نتوانست تاثیر بسزایی بر نزول قیمت خودرو در بازار داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کمتر از یک ماه گذشته با افزایش روزانه نرخ ارز شاهد گران شدن قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار بودیم که بسیاری از فعالان و کارشناسان علت اصلی آن را صعود ناگهانی نرخ ارز عنوان می‌کردند.

در دو هفته گذشته و با کاهش نرخ ارز به‌طور قطع باید شاهد ارزان‌شدن نسبی قیمت خودرو در بازار بودیم، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

دو نکته در گران شدن قیمت خودرو اهمیت دارد: نکته اول بی‌برنامگی وزارت صنعت در ساماندهی بازار خودرو است به‌طوری‌که دولت برای نرخ‌گذاری انواع خودروهای داخلی و خارجی در بازار هیچ برنامه جامعی ندارد.

نکته دوم هجوم خریداران از ترس گران‌تر شدن قیمت خودرو به بازار است، به‌طوری‌که این اتفاق موجب شده است تا دلالان و واسطه‌گران سودهای کلانی را به‌منظور فروش خودرو به خریداران به دست بیاورند.

سوال مهمی که ذهن عموم جامعه را به خود درگیر کرده است افزایش قیمت خودرو هم‌زمان با صعود نرخ دلار بوده است، اما این اتفاق در شرایطی رخ‌داده است که بر طبق آمارهای منتشرشده بیش از ۸۵ درصد از قطعات و مراحل مونتاژ خودروهایی همچون سمند، پژو ۴۰۵ و پژو پارس داخلی‌سازی شده است، البته درباره پراید این آمار به ۸۷ درصد می‌رسد.

نکته مهم اینجاست که اگر بیش از ۸۰ درصد از قطعات و مراحل مونتاژ خودروهای ایرانی داخلی‌سازی شده است، پس چرا با افزایش نرخ ارز قیمت این خودروها به‌صورت ناگهانی گران شد، اما با کاهش نرخ ارز نه‌تنها قیمت خودرو ارزان نشد، بلکه همچنان شاهد تداوم گرانی در بازار خودروهای داخلی و حتی خارجی هستیم.

منبع: آنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.