کد مطلب: ۵۷۷۱۳۲

رئیسی:

تدوین برنامه هفتم توسعه مبتنی بر آمایش سرزمینی / باید سودآوری سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان را تضمین کنیم

تدوین برنامه هفتم توسعه مبتنی بر آمایش سرزمینی / باید سودآوری سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان را تضمین کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه مبتنی بر آمایش سرزمینی تدوین خواهد شد، گفت: باید یکسری معافیت‌ها و امتیازات برای سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان تعیین کنیم تا سرمایه‌گذاران برای حضور در استان ترغیب شوند. استان به حمدالله از امنیت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و باید سودآوری سرمایه‌گذاری در استان را تضمین کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در پایان برنامه‌های سفر دو روزه به سیستان و بلوچستان در جلسه شورای اداری استان با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع)، گفت: برای بنده و همکارانم توفیقی بود که از دیروز به شهرها و مناطق مختلف سیستان و بلوچستان سفر کنیم و صمیمانه از تلاش همه مدیران و مسئولانی که در جای جای استان به خدمتگزاری به مردم بسیار خوب و عزیز مشغول هستند، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور همچنین با گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر و شهدای کارمند، افزود: مدیریت در نظام و فرهنگ اسلامی، ویژگی‌هایی دارد. اولین ویژگی مدیریت در نظام اسلامی این است که مدیر خود را قبل از هر کس و قبل از هر چیز در محضر مقدس پروردگار متعال و پاسخگوی او می‌داند. این مسئله به مدیر و رفتار او جهت داده و نوعی خودکنترلی ایجاد می‌کند که در نوع رفتار او بسیار تاثیرگذار است.

رئیسی پاسخگویی به عموم مردم و همچنین ارباب رجوع را از دیگر ویژگی‌های مدیریت در نظام اسلامی برشمرد و اظهار کرد: مدیر همچنین باید خود را پاسخگو به سلسله مراتب اداری و نظارتی بداند. نکته مهم دیگر این است که نگاه مدیر در نظام اسلامی به مردم نگاه خاصی است. در نظام های اداری معمولا این ویژگی با جمله حق با مشتری است تبیین می‌شود، اما در نظام مدیریت اسلامی یک مدیر علاوه بر اینکه حق را با مشتری و ارباب رجوع می‌داند، مردم را هم دوست دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در نظام اسلامی محور دوست داشتن خداست و به تعبیر شهید مطهری دوست داشتن خدا از مسیر دوست داشتن و خدمت به خلق خدا می‌گذرد. یعنی اگر انسان می‌خواهد خدا را راضی کند باید از کار مردم گره‌گشایی کند. در این نوع نگاه دیگر مدیر و کارگزار در ازای خدمتی که به مردم ارائه می‌کند انتظار تشکر ندارد و حتی در خارج از ساعت اداری آمادگی ارائه خدمت به مردم را دارد.

رئیسی ادامه داد: در منظومه مدیریتی اسلامی مراجعه مردم، برای کارگزاران نعمت و فرصت خدمت به حساب می‌آید و این برگرفته از سیره ائمه معصومین است. امام راحل نیز از همین رو فرمودند که مردم ولی نعمتان ما هستند.

رئیس جمهور در توضیح ویژگی دیگر نظام مدیریت اسلامی، با بیان اینکه باید قبل از توجه به بازرسی‌ها و نظارت‌های بیرونی، نظارت‌ها و بازرسی‌های درون‌سازمانی را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: هیچ نظام مدیریتی بدون نظارت وجود ندارد. کنترل‌های نظارتی در ادارات برای افراد بد نیست، بدها کنترل نمی‌خواهند، بدها بد هستند. کنترل برای خوب‌هاست که به کار انسان‌های پاک‌دست و پاکدامن نظارت شود که دچار آسیب نشوند. وظیفه داریم از مجموعه سازمان‌های اداری دولت به عنوان سازمانی کارآمد، صیانت کنیم که از روابط ناسالم دچار آسیب نشوند.

رئیسی در ادامه سخنان خود در جلسه شورای اداری استان، بر ضرورت توسعه سیستان و بلوچستان براساس آمایش سرزمینی تاکید کرد و گفت: توسعه هر منطقه باید بر اساس ظرفیت‌ها و نیازهای آن انجام شود. آمایش سرزمینی کار مهمی است و برنامه هفتم توسعه مبتنی بر آمایش سرزمینی تدوین خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت مرز در سیستان و بلوچستان برای گسترش تعامل با کشورهای همجوار و نیز افزایش تبادلات تجاری بین مرزنشینان افزود: این تعامل می‌تواند هم امنیت و هم رفاه را برای مرزنشینان به ارمغان بیاورد و رونق اقتصادی ایجاد کند. لذا باید هر چه سریع‌تر چارچوب‌های قانونی داد و ستدهای مرزی تدوین و تعیین شود.

رئیسی اظهار کرد: وقتی راه صحیح و قانونی داد و ستد در مرزها باز باشد، کمتر کسی به دنبال راه‌های غیرقانونی می‌رود ضمن اینکه می‌توان با قاطعیت و جدیت بیشتر با تخلفات مقابله کرد.

رئیس جمهور بهره‌گیری مناسب از ظرفیت سواحل مکران را از دیگر نکات مهم درباره سیستان و بلوچستان دانست و تصریح کرد: فعال شدن ظرفیت‌های ناشی از سواحل مکران فرصتی بسیار عالی برای رفع بیکاری، رونق اقتصادی، رونق گردشگری و ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی برای این استان و همه کشور است.

رئیسی با تاکید بر اهمیت تقویت اقتصاد دریا، اظهار کرد: بعضی از کشورهای اروپایی، ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی‌شان از اقتصاد دریاست، اما سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی کشور ما بسیار کم است.

رئیسی ادامه داد: باید همه تلاش‌مان را برای فعال کردن حداکثری ظرفیت‌های اقتصادی استان به کار بگیریم و در مسیر فعال کردن این ظرفیت‌ها و همچنین در مسیر بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها قطعا استفاده از نیروها و متخصصان بومی در اولویت خواهد بود. یکی از ظرفیت‌های خوب استان ظرفیت نیروی انسانی است و مدیران و مسئولان دولتی بهره‌گیری بهتر از این ظرفیت را حتما مدنظر قرار خواهند داد، چرا که نیروهای بومی انگیزه بیشتری برای فعالیت در مسیر آبادانی استان خود دارند.

رئیس جمهور اتمام پروژه‌های نیمه تمام را از دیگر اولویت‌های کاری دولت سیزدهم عنوان و خاطرنشان کرد: اتمام پروژه‌های نیمه تمام، قبل از اینکه این پروژه‌ها پیش از افتتاح و بهره‌برداری فرسوده شوند، در دستور کار است. تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به ویژه پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب، اشتغال و تولید را رونق می‌بخشد.

رئیسی به موضوع مهم چالش آبی در استان اشاره کرد و گفت: کمبود آب از دغدغه‌های جدی در سیستان و بلوچستان است که باید برای حل مشکل راهکار طراحی کنیم. از نگاه بنده به عنوان یک مسئول، مشکلی حل نشدنی در کشور نداریم. همه مشکلات در کشور قابل حل است و فقط احتیاج به فکر و اندیشه و کار کارشناسی و همفکری دارد.
رئیس جمهور سیستان و بلوچستان را از مراکز مهم علم و دانش در کشور معرفی کرد و افزود: امروز دانشگاه باید گره‌گشای مسایل اجرایی کشور باشد. معتقدم نقطه مرکزیت تحولی که دولت جدید دنبال می‌کند، باید در دانشگاه تعریف شود. دانشگاه باید درکنار بازار، صنعت، ادارات و سازمان‌های دولتی قرار گیرد و این تحول همراه با علم و فناوری صورت بگیرد.

رئیسی با تاکید بر اینکه علم باید پایه تحولات باشد وگرنه تحولات سلیقه‌ای می‌شود، اظهار کرد: نقش‌آفرینی دانشگاه می‌تواند خیلی سازنده باشد. دانشگاهیان نباید کنار باشند، نباید صرفا یک جزوه‌ای یا پایان‌نامه‌ای بنویسند و بعد آن پایان‌نامه را در کتابخانه دانشگاه بگذارند درحالی که صنعت ما نیازمند یک نظریه و پیشنهاد جدید است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به عنوان نمونه دانشگاه باید برای برون رفت از بحران آب راهکار ارائه دهد، تصریح کرد: امروز از چاه‌نیمه‌های زابل بازدید کردیم. این آب باید به نحوی به مخازن منتقل و در آنجا نگهداری شود و آب شرب مورد نیاز مردم را فعلا برای مدتی تامین کنند تا بتوانیم راهکارهای بلندمدت‌تر مثل بهره‌برداری از آب‌های ژرف و طرح‌های انتقال آب از دریای عمان را با آرامش خاطر بیشتر اجرا کنیم.

رئیسی بر ضرورت تلاش حداکثری برای رفع مشکل کم آبی سیستان و بلوچستان و برطرف شدن دغدغه مردم از ناحیه کم آبی تاکید و خاطرنشان کرد: دولت در این مسیر حامی و پشتیبان مسئولان و دستگاه‌های مربوط است و توامان احیای حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را از طریق به کارگیری یک دیپلماسی فعال دنبال خواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه مسأله مهم دیگر درباره سیستان و بلوچستان را جذب سرمایه برای استان دانست و گفت: باید یکسری معافیت‌ها و امتیازات برای سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان تعیین کنیم تا سرمایه‌گذاران برای حضور در استان ترغیب شوند. استان به حمدالله از امنیت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و باید سودآوری سرمایه‌گذاری در استان را تضمین کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.