کد مطلب: ۶۸۹۹۲۹

رشد ترازنامه بانک‌ها محدود شد؟

رشد ترازنامه بانک‌ها محدود شد؟

از اعمال مهم بانک مرکزی در خصوص مبارزه با رشد بالاتر نقدینگی در کشور ممانعت از رشد دارایی‌های بانکی و به بیان ساده‌تر قفل ترازنامه بانک‌ها است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی اخیرا برای رشد ترازنامه بانک‌ه ا سقف محدودی را معین کرده است. در این سقف گذاری بانک مرکزی عنوان کرد ترازنامه بانک‌ها اجازه رشد ۱٫۵ تا ۲٫۵درصدی دارد.

اقتصادنیوز گزارش داد، بانک مرکزی به این دلیل با رشد نقدینگی مبارزه می‌کند که از رشد دارایی‌های بانکی و به بیان ساده‌تر قفل ترازنامه بانک‌ها در کشور شود. چرا که هر چه دارایی بانک‌ها بیشتر شود و بانک‌ها وام‌های بیشتری را به مشتریان بدهند در سمت هزینه‌ها نیز انگیزه سپرده‌پذیری این نهادهای مالی بیشتر شده و در نهایت از محل شبه پول، نقدینگی در کشور نیز سرعت رشد بیشتری پیدا خواهد کرد.

افزایش سرعت بزرگ‌تر شدن نقدینگی به نوعی همان رشد ضریب فزاینده بوده که درصورتی که با رشد عرضه مواجه نباشد نقدینگی را از سمت تقاضا به سطح بالایی کشانده و تورم‌زایی را در پی خواهد داشت.

بانک مرکزی اکنون برای کنترل ترازنامه بانک‌ها تصمیم به کنترل ترازنامه بانک‌ها گرفته است.

بانک‌های بد و خوب در ترازنامه بانک‌ها

بنا به گزارش اکوایران، بانک مرکزی به‌طور کلی بانک‌ها را به دو دسته ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر تقسیم‌بندی می‌کند. در بانک‌های ریسک‌پذیرتر سطح قانونی رشد دارایی‌ها را در ۱٫۵درصد قرار داده است. به این معنا که هر بانک ریسک‌پذیر تنها در هر ماه اجازه دارد ترازنامه خود را در سطح ۱٫۵درصد افزایش دهد.

این قاعده برای بانک‌هایی که ریسک‌پذیری کمتری دارند در سطح ۲٫۵درصد اعلام شده است. به عبارت دیگر بانک‌هایی که وضعیت ناترازی‌شان بیشتر است و شاخص اعتبارسنجی پایین‌تر است به‌سمت ۱٫۵ و بانک‌هایی که وضعیت مناسب‌تر است به‌سمت ۲٫۵ حرکت می‌کند.

مجازات بانک‌های خاطی چیست؟

اما اگر بانکی این قانون را رعایت نکرد چه؟ در این صورت بانک مرکزی اعلام می‌کند بانک‌های خاطی باید ۱۰ تا ۱۵درصد از دارایی خود را به اضافه سپرده قانونی و خرید اوراق تبدیل کند.

این موضوع به نوعی دارایی بانک‌ها را از دایره رشد نقدینگی و افزایش در ضریب فزاینده جدا کرده و در نهایت از تورم‌زایی جلوگیری به عمل می‌آورد.

به همین دلیل بسیاری از اقتصاددانان این عمل بانک مرکزی را که به نوعی کنترل سرعت رشد دارایی‌های بانکی است در زمره اقدامات مهم پولی در خصوص جلوگیری از رشد تورم می‌دانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.