خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۲۹۲۷

ترکیه به هواپیما‌های ایرانی اجازه سوخت‌گیری داد / جابه‌جایی‌ چمدانی دلارهای یک شرکت هواپیمایی!

ترکیه به هواپیما‌های ایرانی اجازه سوخت‌گیری داد / جابه‌جایی‌ چمدانی دلارهای یک شرکت هواپیمایی!

مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: بعد از ۴ ماه تلاش می‌توانیم در کشور دوست و برادر ترکیه این هفته سوخت‌گیری کنیم. برخی از کشور‌ها آسمان خود را برای ما محدود کردند و حدود ۴ هفته طول کشید تا بتوانیم لوگوی ایران را در فرودگاه استانبول نصب کنیم.

به گزارش تجارت‌نیو ز، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر با بیان اینکه هر آمدنی رفتنی دارد و مقام اگر ماندنی بود به ما نمی‌رسید، اظهار کرد: در تیر ماه سال ۹۶ که حکم انتصاب من به مدیر عاملی شرکت هواپیمایی ایران ایر داده شد هم‌زمان با عملیات حج بود و عملیات حج با مسئولیت سنگین‌تری به من واگذار شد.

وی گفت: در سال ۹۴ حادثه منا رخ داده بود و به همین دلیل در سال ۹۵ عملیات حج تمتع و عمره انجام نشد.

مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ظرف ۷ ماه با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی درست ۲ میلیون دلار صرفه‌جویی کرده‌ایم و این در شرایطی بود که ما برخی از جابه‌جایی‌های پولی را از طریق چمدان انجام می‌دادیم.

وی با بیان اینکه تمام امکانات و دفاتر ما در عربستان تعلیق بود، تصریح کرد: در سال۹۶، ۶ میلیون دلار به عربستان بدهکار بودیم و باید ۶۹ هزار و ۵۰۰ حاجی را به تمتع می‌بردیم که این کار انجام شد. سال ۹۷ نیز ۴۴ هزار و ۵۰۰ حاجی را به تمتع بردیم و ضمن اینکه ۶ میلیون دلار بدهی را نیز پرداخت کردیم.

شرفبافی توضیح داد: در آن دوران هواپیما به اندازه کافی وجود نداشت و ما از شرکت‌های هواپیمایی خارجی و همچنین شرکت‌های هواپیمایی ایران هواپیما اجاره کردیم و توانستیم عملیات حج ۹۷ را با ۳۰ دقیقه تأخیر و بردن ۴۴ هزار و ۵۰۰ حاجی با موفقیت انجام دهیم و جزو اولین ایرلاین‌های منظم در عربستان بودیم.

ترکیه به هواپیما‌های ایرانی اجازه سوخت‌گیری داد

مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود آنکه ایران در شرایط سیاسی و اقتصادی بسیار سختی قرار دارد شرکت ایران ایر توانست لوگوی هما را همچنان در قلب شانزه‌لیزه حفظ کند و این در حالی بود که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی قطر ایر و امارات سعی داشتند لوگوی خود را جایگزین لوگوی ایران ایر کنند.

شرفبافی تصریح کرد: بعد از ۴ ماه تلاش می‌توانیم در کشور دوست و برادر ترکیه این هفته سوخت گیری کنیم. برخی از کشور‌ها آسمان خود را برای ما محدود کردند و حدود ۴ هفته طول کشید تا بتوانیم لوگوی ایران را در فرودگاه استانبول نصب کنیم.

مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در تیر ماه سال ۹۶ مشکل پرداخت حقوق کارمندان هما را داشتیم، گفت: در آن دوره تنها ۸ میلیارد تومان پول در حساب وجود داشت و به ما گفته بودند که اگر بتواند ۵۴ میلیارد تومان حقوق کارمندان هما را پرداخت کند خیلی مرد است و ما نه تنها در آن دوران حقوق تمام کارمندان هما را پرداخت کردیم بلکه طی ۲۲ ماه گذشته تمام حقوق کارمندان را به موقع پرداخت کردیم و به ویژه اینکه در اسفندماه ۹۷ کل حقوق‌ها، پاداش‌ها و عیدی‌هایی که پرداخت کردیم ۱۰۰ میلیارد تومان بود که این موفقیت با کاهش هزینه‌های جاری انجام شد.

شرفبافی در سال ۹۶ قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما با بوئینگ، ایرباس و ATR بسته شد. سه فروند ایرباس و ۴ فروند ATR وارد شده و بوئینگ برای فعال کردن قرارداد ۴۰۰ میلیون دلار پیش پرداخت می‌خواست در حالی که هما ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته داشت.

مدیر عامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه برای اصلاح تک تک قرارداد‌ها جلسات متعدد کارشناسی برگزار کردیم، گفت: با برگزاری این جلسات فاینانس‌های بسیار خوبی پیدا کردیم و توانستیم قرارداد‌های مهمی را به امضا برسانیم، اما در آن دوران با خروج ترامپ از برجام تمام قرارداد‌های خرید هواپیما و همچنین ورود سایر هواپیما‌ها به حالت تعلیق درآمد و ما در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار گرفتیم، اما با پشتکار بسیار زیاد توانستیم تعهد تأمین سرویس‌ها برای هواپیما را انجام دهیم.

شرفبافی تأکید کرد: مجوز اوفک تنها ۶ روز کاری مهلت داشت تا بتوانیم ۵ فروند ATR از ۸ فروند ATR تولید شده در ایتالیا را دریافت کنیم. شرکت ATR نیز به ما فشار می‌آورد تا تعهدات خود را عملیاتی کنیم. در نتیجه با همکاری وزیر راه و رئیس جمهور در اوج مشکلات ارزی کشور در سال گذشته درست یک روز قبل از اعلام بسته ارزی جدید بانک مرکزی توانستیم ۵ فروند ATR همراه با ۵ میلیون دلار قطعات یدکی وارد کشور کنیم که ۱۰ درصد این قطعات تولید آمریکا بود.

وی با اشاره به اینکه ایران ایر توانست ساپورت سرویس هواپیما را از کارخانه‌های سازنده بگیرد، گفت: شرایط در آن دوران بسیار پیچیده و سخت بود، اما توانستیم تعهد ساپورت سرویس هواپیما را دریافت کنیم.

مدیر عامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: پیش از ورود من به ایران ایر سه سال متوالی صورت مالی هما مردود اعلام شده بود، این مردودی به معنای آن بود که هما وارد ماده ۱۴۱ شده و جزو شرکت‌های صد در صد زیان‌ده شناخته شده است و باید در اسرع وقت اعلام ورشستگی کند، اما در سال ۹۷ صورت‌های مالی ایران ایر مشروط به حساب آمد و امیدواریم امسال هم گواهی مشروطیت را از سازمان حسابرسی دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ تمام حساب‌ها را برابر کرده‌ایم، گفت: در خرداد ماه سال ۹۷ نسبت به بدهی‌های دفاتر اقدامات لازم را انجام دادیم و هم‌اکنون هیچ بدهی مالیاتی نداریم و این برگ برنده‌ای برای هما به شمار می‌آید.

مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه دولت از سهمیه هما است، گفت: این اقدام کار بسیار سنگینی بود، اما ما توانستیم ترازنامه هما را از یک زیان انباشته به یک حساب ساماندهی شده تبدیل کنیم.

شرفبافی با اشاره به اینکه ۱۸۵۰ میلیارد تومان از دولت طلب داریم، گفت: انتظار داریم این میزان مطالبات در بودجه سال ۹۸ دیده شود و بتوانیم این مطالبات را از دولت دریافت کنیم.

وی افزود: مطالباتی از فرودگاه امام خمینی(ره) داریم که این مطالبات برای تکمیل ترمینال سلام هزینه خواهد شد.

مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه جوان‌گرایی و انتصابات مدیران جوان از دیگر اقدامات ایران ایر طی ۲۲ ماه گذشته به شمار می‌رود، گفت: توجه به نیرو‌های متخصص جوان در سال‌های گذشته بسیار مهم بوده البته نباید نیرو‌های بازنشسته را نادیده گرفت، زیرا که ما هما را از بازنشستگان تحویل گرفتیم، بنابراین تکریم آنها برای ما بسیار جدی است.

شرفبافی اظهار کرد: قانون جدید بازنشستگی دست ما را بسته است و البته در برخی مواقع کمک حال ما بوده و ما توانستیم از این نیرو‌های جوان در پست‌های مدیریتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما پرداخت حقوق بازنشستگان بوده است، گفت: هر ماه ۴۰ میلیارد تومان هزینه صندوق بازنشستگی است که پرداخت آنها برای ما بسیار دشوار بوده است که در همین زمینه اقدامات متعددی انجام شده است.

مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه مقرر شده است که توانمندسازی صندوق بازنشستگی عملیاتی شود، گفت: نیمی از ۴۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین می‌شود و نیم دیگر هم مقرر شده که با توانمندسازی این صندوق و با حمایت از تأمین اجتماعی پرداخت شود.

شرفبافی با اشاره به اینکه اصلاح متادولوژی فروش و بازرگانی و همچنین حذف خدمات چارتری از دیگر اقدامات هما بوده است، گفت: دفتر چارتری را تعطیل کرده‌ایم و توانستیم با روش‌های نوین پرداختی تمام مطالعات آژانس‌های مسافرتی را پرداخت کنیم.

وی توضیح داد: سهم بازار پرواز‌های ایران ایر پیش از ورود من ۱۱ درصد بود، اما هم‌اکنون به ۷۰ درصد رسیده است و امیدواریم این میزان سهم بازار همچنان با کاهش هزینه‌ها ادامه داشته باشد.

مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ظرف ۷ ماه با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی درست ۲ میلیون دلار صرفه‌جویی کرده‌ایم و این در شرایطی بود که ما برخی از جابه‌جایی‌های پولی را از طریق چمدان انجام می‌دادیم.

شرفبافی تأکید کرد: مبارزه با فساد در این دوران بسیار جدی بودو بنده بسیار سخت در جلوی آن ایستادم، زیرا که قانون برگزاری مناقصه پیش از من به صورت درست رعایت نمی‌شد و ما با تشکیل سامانه ستاد تدارکات الکترونیکی دولت توانستیم بسیاری از رانت‌های خرید و فروش را به حداقل برسانیم.

وی در پایان اظهار کرد: توجه به توسعه منابع انسانی و همچنین تقویت مراکز آموزشی و تربیت نیرو‌های مدیریتی از مهم‌ترین اقداماتی بوده است که ما طی سال گذشته انجام دادیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.