کد مطلب: ۲۹۴۴۰۲

نجات ترکیه از بحران اقتصادی چقدر محتمل است؟

نجات ترکیه از بحران اقتصادی چقدر محتمل است؟

ترکیه برای خروج از بحران اقتصادی، گزینه‌هایی نظیر دریافت بسته نجات مالی از سوی صندوق بین‌المللی پول یا دریافت وام از سایر کشورها دارد. اما به نظر می‌رسد، انتخاب هر یک از گزینه‌ها، این کشور را با چالش‌های دیگری مواجه می‌کند.

به دنبال تلاش‌های دولت ترکیه برای مقابله با بحران ارزی و مشکلات اقتصادی، برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه روز شانزدهم آگوست جلسه‌ای با سه هزار سرمایه‌گذار این کشور برگزار کرد. او که داماد رجب‌طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه است، در این جلسه گفت: کشور ما از لحاظ اقتصادی پایدار است و نیازی به دریافت بسته مالی از صندوق بین‌المللی پول ندارد. او همچنین با اشاره به تلاش‌های دولت برای مهار تورم، اعلام کرد: واکنش سرمایه‌گذاران تاکنون در مواجهه با مشکلات اقتصادی هر چند محتاطانه اما مثبت بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت قرار است از بسته اصلاحات اقتصادی جدید در ماه سپتامبر پرده‌برداری کند.

این در حالی است که روابط آنکارا و واشینگتن رو به وخامت است. سال گذشته مدیر هالک بانک ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران در فرودگاه نیویورک دستگیر شد. قرار بود به عنوان بخشی از توافق دو کشور مدیر این بانک بزرگ در ترکیه به ازای آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی که در ترکیه در حبس به سر می‌برد، آزاد شود. حالا اما، کاخ سفید اعلام کرده که تعرفه‌ها و تحریم‌ها علیه ترکیه را تشدید خواهد کرد. با این حال، مذاکرات میان دو کشور همچنان ادامه دارد.

حمایت قطر از ترکیه

پس از سفر ناگهانی امیر قطر به ترکیه در پانزدهم آگوست، اخبار مربوط به سرمایه‌گذاری 15 میلیاردی این کشور در ترکیه منتشر شد. قطر یک شرکت منطقه‌ای استراتژیک برای ترکیه محسوب می‌شود و به دلیل اشتراکات ایدئولوژیک از یک‌سو و همچنین نیاز دوحه به دنبال انزوای این کشور از سوی دیگر، به حمایت ترکیه نیاز دارد. با این حال، این کشور از آنجا که قصد دارد روابطش با ایالات متحده را حفظ کند، سعی کرد در مورد حمایت مستقیمش از ترکیه چندان بزرگنمایی نکند.

اگرچه سرمایه‌گذاری قطر در ترکیه قابل توجه است اما هنوز مشخص نیست که این سرمایه چطور قرار است بحران ارزی ترکیه را ساماندهی کند و از بار بدهی خارجی این کشور بکاهد. روزنامه حریت ترکیه ادعا می‌کند که سرمایه‌گذاری‌ قطری‌ها قرار است پشتوانه‌ای برای بانک‌ها و بازارهای مالی این کشور فراهم آورد.

کویت که به تقاضای مالی ترکیه آشکارا جواب رد داده اما اعلام کرده در مورد دیگر روش‌های حمایت از این کشور مذاکره خواهد کرد. کویت نیز همانند قطر در تلاش است تا توجه ایالات متحده را در این مورد به خود جلب نکند. علی‌رغم آنکه نزدیکی به آنکارا مزایای بسیاری برای کویت دارد، اما این کشور تمایلی برای آغاز دشمنی و کدورت با ایالات متحده ندارد.

از سوی دیگر، امکان ارائه کمک مالی از سوی چین برای ترکیه هم وجود دارد؛ اما به دلیل جنگ تجاری و تعرفه‌هایی که میان پکن و واشنگتن در جریان است، چین نیز در این زمینه محتاطانه عمل می‌کند.

اروپا چطور می‌تواند به ترکیه کمک کند؟

در شانزدهم آگوست، رجب‌طیب‌اردوغان با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار کرد و قرار است وزرای دارایی هر دو کشور دیداری جداگانه با یکدیگر داشته باشند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه صحبت کرده و در نظر دارد بار دیگر در اواخر سپتامبر با مرکل ملاقات کند. همان‌طور که روابط ترکیه و آمریکا رو به وخامت است، آلمان درصدد است، برای حفظ ثبات در روابط ترکیه و اروپا و همچنین ناتو اقداماتی انجام دهد. اتحادیه اروپا و ترکیه در حال مذاکره در مورد دریافت کمک‌های مالی این کشور هستند، اما به نظر می‌رسد موانع بسیاری بر سر راه وجود دارد.

صندوق بین‌المللی پول که آخرین بار در دهه قبل از ترکیه حمایت مالی کرده بود، اخیرا پیشنهاد تجدید کمک به این کشور را به دلیل سقوط ارزش لیر مطرح کرده است. ترکیه تمایلی برای دریافت بسته نجات مالی از سوی صندوق بین‌المللی پول ندارد. چرا که اردوغان شرایط حقوق بشری را که باید در ازای دریافت کمک مالی رعایت کند، رد کرده است.

اگرچه گزینه‌های بسیاری برای عبور از این بحران اقتصادی برای ترکیه وجود دارد، اما انتخاب هر یک از این راه‌ها، این کشور را با چالش‌های دیگری مواجه می‌کند و از این رو مقابله با این وضعیت برای دولت سخت شده است.

* منبع: stratfor.com

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.