کد مطلب: ۵۵۱۴۹۲

عضو کمیته علمی ستاد کرونا در گفتگو با تجارت‌نیوز:

«نمی‌توان دز دوم را واکسن ایرانی زد» / ۴ میلیون نفر در انتظار دز دوم واکسن کرونا

«نمی‌توان دز دوم را واکسن ایرانی زد» / ۴ میلیون نفر در انتظار دز دوم واکسن کرونا

علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا می‌گوید: «از نظر علمی هیچ شواهدی نداریم که بتوان دز دوم را واکسن ایرانی تزریق کرد. هیچکدام از مجامع بین‌المللی این را قبول ندارند که دز دوم از واکسن دیگری تزریق شود.» این در حالی است که پیش از این مینو محرز، عضو دیگر این ستاد گفته بود: اگر اولین دز واکسن تزریق شده سینوفارم باشد، می‌توان دز دوم واکسن برکت زد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی از کسانی که دز اول واکسن کرونا را تزریق کرده بودند می‌گویند زمان تزریق دز دوم آنها گذشته است و واکسنی دریافت نکرده‌اند. کار تا آنجایی پیش رفت که دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم اعلام کرد واکسیناسیون کرونا در این استان متوقف شده است.

وضعیتی که گمانه‌زنی درباره تزریق دز دوم با واکسن ایرانی را تقویت کرد. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این مورد گفته بود: «اگر اولین واکسن تزریق شده سینوفارم باشد، چون واکسن برکت از نظر ساختاری عین سینوفارم است می‌توان از آن به عنوان دز دوم استفاده کرد.» حالا عضو کمیته علمی کووید-۱۹ می‌گوید: «از نظر علمی شواهدی برای انجام این کار نداریم.»

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی و عضو کمیته علمی کووید- ۱۹ در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تزریق دز دوم با واکسن ایرانی می‌گوید: «از نظر علمی هیچ شواهدی نداریم که بتوان دز دوم را با واکسن ایرانی انجام داد. هیچکدام از مجامع بین‌المللی این را قبول ندارند که دز دوم از واکسن دیگر تزریق شود.»

ناجی ادامه می‌دهد: «اگر هم بخواهیم این کار را انجام دهیم حتما و باید مشاهدات مربوط به این موضوع را داشته باشیم. شاهدی نداریم برای اینکه بدانیم با تزریق دز اول و دوم از دو نوع واکسن مختلف عملکرد چگونه است. اگر کشورهایی مثل انگلستان با فایزر و استرازنکا این کار را انجام می‌دهند به دلیل شواهدی است که دارند و این پروتکل را نوشتند.»

مراحل بالینی واکسن‌های ایرانی کامل نشده است

اما جدای از این، آیا واکسن‌های ایرانی تولید شده مراحل بالینی را طی کرده‌اند؟ ناجی می‌گوید: «واکسن‌های ایرانی هنوز مراحل بالینی خود را کامل نکرده‌اند. از نظر علمی کار درستی نیست که در چنین شرایطی دز دوم با واکسن ایرانی صورت بگیرد. اگر در شرایط بسیار اضطراری با این منطق که دیگر نمی‌توان واکسن وارد کرد، تصمیم بگیرند که تزریق دز دوم با واکسن ایرانی انجام شود باید دید با چه شواهدی می‌خواهند این کار را انجام دهند.»

عضو کمیته علمی کووید- ۱۹ ادامه می‌دهد: «واکسن برکت فاز دوم را طی کرده و اکنون می‌خواهد وارد فاز سوم شود. باید دید سیاست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این مورد چگونه است.»

واکسیناسیون کرونا در کشور بهم ریخته است

علیرضا ناجی درباره پک‌های واکسن‌های وارداتی می‌گوید: «آنطور نیست که هر ۲ دز با هم باشد. برخی از واکسن‌ها مانند واکسن روسی اسپوتنیک دز اول و دوم آن متفاوت است و به همین دلیل پک‌های آن جداگانه ارسال می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در این میان برخی از واکسن‌ها از جمله سینوفارم و آسترازنکا جنس دز اول و دوم آنها یکی است و تفاوتی میان ۲ دز آنها وجود ندارد. تزریق این دسته از واکسن‌ها با پوشش حداکثری برای دز اول انجام می‌شود و بعد برای دز دوم اقدام می‌شود. بسیاری از کشورها هم اینگونه عمل می‌کنند.»

ناجی با بیان اینکه تزریق دز اول این دسته از واکسن‌ها بر اساس برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: «متاسفانه بدقولی‌هایی که از سوی چین و روسیه برای ارسال واکسن سینوفارم و اسپوتنیک صورت گرفت باعث شد که برنامه واکسیناسیون در ایران بهم بریزد. روسیه توان تولید بیشتر اسپوتنیک را ندارد و این فقط مربوط به ایران نیست.»

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۳۶ دز واکسن کرونا تزریق شده است. از این میان اما تنها ۸۰۲ هزار و ۵۹۴ نفر دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. به عبارتی بیش از ۴ میلیون نفر در وضعیت نامشخصی سر می‌برند.

واردات ۳ میلیون دز واکسن سینوفارم در این هفته

برخی از کسانی که دز اول را تزریق کردند از زمان تعیین شده برای تزریق دز دوم واکسن آنها گذشته است. حالا سوال این است که این دسته افراد باید چه کنند؟ آیا باید دز اول را دوباره تزریق کنند؟

ناجی با بیان اینکه ۳ میلیون دز واکسن سینوفارم احتمالا در این هفته وارد شود، می‌گوید: «بستگی دارد چقدر از زمان تزریق دز دوم گذشته باشد. نگرانی ما بیشتر درباره واکسن سینوفارم است که در پلتفرم واکسن غیرفعال است.»

او در پایان می‌گوید: «واکسن سینوفارم تا ۶ هفته هم ظرفیت دارد. بعد از آن هم نمی‌توان گفت که واکسن کاملا بی‌اثر می‌شود. شاید اثر آن کم شود که البته در این مورد هم باید کار شود. بیاید امیدوار باشیم که واردات واکسن انجام شود و قبل از اینکه از زمان طلایی تزریق بگذرد واکسیناسیون انجام شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگه کسی فکر کرده بود میشه؟

  • ناشناس

    یه بچه ام اینو میفهمه که نمیشه خانم محرز احتمالا از سرمایه گذاران برکت هستن که چنین افاضه ای کردن