خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۸۵۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مزایای تسعیر ارز صادراتی با نرخ صرافی برای شرکت‌های بورسی

مزایای تسعیر ارز صادراتی با نرخ صرافی برای شرکت‌های بورسی

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت‌ قرار است از این پس صادرکنندگان، ارز خود را با نرخ صرافی تسعیر کنند؛ آیا این روش جدید قابلیت اجرایی دارد؟ در این صورت چه مزایایی برای شرکت‌ها خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان توسعه و تجارت در نامه‌ای نحوه برگشت ارز حاصل از صادرت را به صورت اسکناس ابلاغ کرده است.

بر همین اساس صادرکننده یا آورنده در مبادی ورودی کشور پس از تشریفات گمرکی، اسکناس حاصل از صادرات را تحویل شعب یا باجه‌های بانک ملی ایران مستقر در مبادی ورودی می‌دهد.

بانک ملی ایران نیز معادل ریالی اسکناس تحویلی را براساس نرخ خرید اسکناس مندرج در تابلوی صرافی ملی ایران محاسبه و نسبت به تحویل رسید آن (به نام صادرکننده یا صادرکنندگان) به صادرکننده یا آورنده اسکناس اقدام می‌نمایند.

صادرکنندگان می‌توانند در هر زمان با مراجعه به شعب ارز بانک ملی ایران با ارائه رسید، نسبت به دریافت ریال در حساب ریالی خود اقدام نمایند.

بدیهی است بانک ملی ایران بر اساس تاریخ تحویل ارز، نسبت به رفع تعهد صادرکننده اقدام خواهد کرد.

صادرکنندگانی که تا پیش از اجرای این بخشنامه اقدام به ورود اسکناس به داخل کشور کرده‌اند، با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی ایران با ارائه اظهارنامه ورود ارز به کشور نسبت به فروش ارز خود به آن بانک بر اساس نرخ روز خرید اسکناس مندرج در تابلوی صرافی ملی ایران و رفع تعهد صادراتی خود اقدام کنند.

این بدان معناست که صادرکنندگان از این پس با نرخ صرافی ارز خود را تبدیل می‌کنند و دیگر با نرخ نیمایی معامله نخواهد کرد.

اما آیا این مصوبه می‌تواند روی بورس تاثیر بگذارد؟

برخی از کارشناسان عقیده دارند که اگر صادرکنندگان فعال در بورس ارز خود را با نرخ صرافی تسعیر کنند سود بیشتری کسب و شرایط بهتری تجربه خواهند کرد.

در حال حاضر مشکل اساسی صادرکنندگان، تسعیر با نرخ بودجه یعنی 23 هزار تومان و در بهترین حالت با قیمت دلار نیمایی است که اختلاف حدود 30 درصدی با ارز صرافی دارند و این تفاوت قیمت، زیان صادرکنندگان را در پی دارد.

سود صادرکنندگان از ارز

هلن عصمت‌پناه، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: «در وهله اول مشخص نیست که این بخش‌نامه عملی شود یا نه که این دغدغه صرافی هاست و همچنین تعیین کارمزد پرداختی نیز ممکن است باعث واکنش صادرکننده شود.»

وی تشریح کرد: اما فارغ از این مسایل با توجه به اینکه دلار در تابلوی صرافی‌ها به بیش از 43 هزار تومان رسیده در این خصوص مزیت‌ دارد
از جمله مزایای این بخشنامه ایجاد مزیت رقابتی بین شرکت‌های صادراتی است، همچنین تسعیر ارز با نرخ صرافی به تعدیل نرخ ارز کمک می‌کند، این امر در صورت اعمال باعث گردش نقدینگی در شرکت های صادر کننده میشود و مهمتر اینکه صادرکننده از محدودیت و دستوری بودن نرخ تسعیر ارز فاصله می‌گیرد.»

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: «با توجه به اینکه متغیرهای بنیادی نشان از افت دلار نمی‌دهد و مفروضات بودجه نیز به طور محسوس نشان می‌دهد که قرار نیست دلار کاهش خاصی داشته باشد و دولت تقریبا رشد دلار را پذیرفته؛ لذا این موضوع نمی‌تواند به زیان صادر کننده باشد. »

عصمت‌پناه ادامه داد: «گپ قیمتی بین 28500 تا دلار آزاد و قیمت صرافی‌ها بسیار بالاست و این تعیین نرخ صرافی در هر صورتی می‌تواند مزیتی برای صادر کننده باشد.»

معایب طرح

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مشکلات این بخشنامه گفت: «اما در این میان دو مشکل اساسی وجود دارد؛ نخست اینکه چرا قبل از ارائه بخش‌نامه با ذی‌نفعان جلسه برگزار نمی‌شود تا در عملی شدن بخشنامه مشکل و واکنشی ایجاد نشود
همچنین موضوع چندنرخی بودن ارز اساسا باید حل شود و برای بازار سرمایه مشکل‌ساز است.»

وی در نهایت اظهار کرد: «با تسعیر ارز صادرکنندگان با نرخ صرافی‌ها شاهد بهبود درآمد این صادرکنندگان در بورس و فضای اقتصادی کشور خواهیم بود.»

به نظر می‌رسد که با این مصوبه فروش صادراتی به فروش توافقی نزدیک تر شود و شاهد اقبال بیشتر صادر کنندگان به صادرات باشیم که این افزایش صادرات می‌تواند روی بورس و اقتصاد کشور تاثیر مثبت داشته باشد.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.