کد مطلب: ۳۰۶۱۴۸

فرماندار هویزه عنوان کرد:

تشریح اقدامات دولت برای مهار آتش سوزی هور العظیم

تشریح اقدامات دولت برای مهار آتش سوزی هور العظیم

فرماندار هویزه اقدامات دولت را از نخستین روز برای مهار آتش سوزی هور العظیم در ابعاد داخلی و خارجی تشریح کرد.

ناظم ثبوتی با اشاره به آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم اظهار کرد: آتش سوزی از ۱۲ تیرماه امسال شروع شد و اقدامات اولیه ستاد بحران پس از آن به انجام رسید که تهیه داروی های تخصصی تنفسی نخستین مورد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، ثبوتی افزود: برگزاری جلسات متعدد منجر به تهیه داروهای تخصصی از طریق استان و استقرار اتوبوس های سیار امدادی در محل شد.

فرماندار هویزه تصریح کرد: همه آمبولانس‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی ما در شهر رفیع در حال آماده باش بودند در حالی که تا قبل از این تنها یک کلینیک آماده فعالیت بود و تا پاسی از شب خدمات ارائه می‌داد.

ثبوتی بیان کرد: پس از آن اقداماتی در خصوص خاموش کردن حریق به عمل آمد در حالی که عراقی‌ها در روزهای نخست و شروع آتش سوزی اجازه پرواز به ما نمی‌دادند.

وی ادامه داد: با پیگیری ها به عمل آمده از طریق استانداری و وزارت کشور و هماهنگی با وزارت امور خارجه و اقدامات اولیه‌ای که با طرف عراقی انجام شد، سرانجام آنها راضی به ورود هواپیماهای ایرانی به بخش عراقی هورالعظیم شدند و پذیرفتند که آتش سوزی در خاک خودشان هست.

فرماندار هویزه بیان کرد: عراقی‌ها کلانتر مرز را در اولین پرواز که در خاک انجام گرفت فرستادند و بعد از صدور مجوز وضعیت را از نزدیک مشاهده و پذیرفتند که منشأ آتش سوزی در خاک خودشان هست.

ثبوتی با بیان این که آتش سوزی هور العظیم منشأ عراقی دارد اما عراقی ها تا مدتی اجازه پرواز به ما ندادند، افزود: در مرحله اول دو بالگرد آتش نشان اقدامات اولیه آتش نشانی را به مدت یک هفته به انجام رساندند.

وی بیان کرد: دو سه روز آخر بعد از آن چند پرواز هواپیما انجام شد که چهار تُن آب را برداشته و به صورت خطی عمل می‌کردیم.

فرماندار هویزه با اشاره به نحوه حرکت بالگردها توضیح داد: همانطور که همه می‌دانند بالگردها به صورت نقطه‌ای عمل و اولین پرواز به صورت خطی عمل می‌کند.

خاموشی آتش در فاز نخست

ثبوتی گفت: در فاز اول موفق شدیم آتش را خاموش کنیم و برای چند روز شاهد هیچ دودی نباشیم٬ اما در کانون های دیگر بعد از چند روز آتش سوزی دوباره شروع شد و آتش سوزی در این کانون به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد.

فرماندار هویزه با اشاره به اقدامات مرحله دوم اطفا و مهار آتش سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراقی یاد آور شد: در فاز دوم هم اقدامات شروع شد و مجوز از طریق عراقی ها گرفتیم و بلافاصله اقدام کردیم و بالگردها آتش را خاموش کردند.

وی اضافه کرد: اما آتش سوزی برای مرتبه سوم در جای دیگری رخ داد و کانون دیگری شروع به فعالیت کرده است با توجه به اینکه بخش عراقی هورالعظیم به طور کامل خشک شده کاملا نمک زاری بیش نیست و به همین خاطر هر روز شاهد شعله ور شدن بخشی دیگر از منطقه تالاب بین المللی هورالعظیم بخش عراقی می‌شدیم.

ثبوتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مجموع بخش عراقی طبق گزارشی که از محیط زیست ارائه شده، آتش سوزی ۲۸ هزار هکتار از خاک عراق بود که در خاک ما خیلی کمتر و سه هکتار بیشتر نیست.

فرماندار هویزه در خصوص اینکه آیا روند آتش سوزی ثابت می ماند یا اینکه خاموش می شود و هنور کانون های دیگری فعال هستند، گفت: به نظرم با توجه به تجربه ای که در مرحله دوم و سوم مهار حریق کسب کردیم و بازدید میدانی که به عمل آوردیم کانون های دیگر متأسفانه فعال می شوند چون کم آب، خشک، نمکزار و مستعد آتش‌سوزی هستند و به همین خاطر باز هم احتمال دارد که کانون دیگری فعال شود.

ثبوتی گفت: با توجه به نظرات مختلفی که در جلسه ستاد بحران استان داده شده مصوبات خوبی هم آنجا داشتیم که تاثیر خوبی در جامعه هم داشته است.

ثبوتی یادآور شد: با این وجود همچنان شهرهای هویزه، رفیع، بستان، دشت آزادگان، حمیدیه و خود اهواز از این موضوع رنج می‌برند و امیدوارم اقدامات اساسی داخلی از طرف عراقی‌ها به عمل بیاید.

وی در پایان گفت: در طول روزهای اول که تقریبا بیش از ۵۰ روز شروع شده ۲۳۵ نفر به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کردند اما خوشبختانه تاکنون مورد حادی که منجر به بیماری خاصی مثل بیماری تنفسی باشد، مشاهده نشده است.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.