کد مطلب: ۳۱۱۴۲۹

محمدباقر نوبخت اعلام کرد:

تشریح ۱۲ بسته دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا

تشریح ۱۲ بسته دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا

رئیس سازمان برنامه و بودجه برنامه جامع دولت مشتمل بر ۱۲ بسته برای خنثی‌سازی و تقلیل تحریم‌های آمریکا را تشریح کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه برنامه جامع دولت مشتمل بر ۱۲ بسته برای خنثی‌سازی و تقلیل تحریم‌های آمریکا را تشریح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور؛ محمدباقر نوبخت در نشست روسای کمیسیون‌های مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای اقتصادی دولت افزود: پس از آنکه مشخص شد دولت آمریکا در دو مرحله ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌هایی را ضد ما اعمال خواهد کرد، دولت ۱۲ بسته حمایتی را برای غلبه بر این تحریم‌ها طراحی کرده است.

وی افزود: در سازمان برنامه و بودجه به دقت بررسی شد که تحریم‌های آمریکا در چه حوزه‌هایی اعمال خواهد شد و از این رو برای خنثی کردن آن و به حداقل رساندن آسیب‌های این تحریم‌ها، ۱۲ بسته حمایتی طراحی شد.

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در مرحله نخست بررسی کردیم که هر یک از دستگاه‌های موجود و وزارتخانه‌ها ممکن است با این تحریم‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت چه آسیب‌هایی ببینند و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی داشته باشند که در این خصوص بسته‌هایی طراحی شده تکلیفی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مشخص شد.

نوبخت گفت: همچنین بررسی کردیم که این تحریم‌ها چقدر بر بودجه و منابع آن اثر می‌گذارد و ما چه منابعی را تا پایان سال و همچنین تا پایان سال آینده در بودجه خواهیم داشت یعنی در حالت‌های مختلف بررسی کردیم که اگر در همین حد دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه که در بودجه آمده چه درآمدی خواهیم داشت و اگر به یک میلیون و ۹۰۰ هزار، یک میلیون و ۵۰۰ هزار و یا به یک میلیون بشکه فروش نفت ما تقلیل یابد به چه ترتیب باید عمل کنیم که در این باره در بسته‌های طراحی شده مشخص کردیم مصارف کشور چگونه باید با این حالت‌ها تنظیم شود.

وی افزود: برای حالتی که در تحریم‌ها اتفاق بیفتد و نوسانات نرخ ارز ادامه یابد بررسی کردیم که در حوزه سیاست‌های مالی چه کار کنیم تا آثار این تحریم‌ها در معیشت مردم تقلیل یابد که در بسته طراحی شده برای این حوزه پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: همچنین بررسی کردیم با وجود نقدینگی قابل ملاحظه در سطح جامعه باید چه اقدامی انجام دهیم تا هم رشد نقدینگی کنترل و هم این نقدینگی بیش از این موجب نوسانات بازار ارز نشود که در بسته ویژه این طراحی‌ها صورت گرفته است.

دکترنوبخت افزود: حدود ۷۶ هزار طرح نیمه‌تمام داریم که در بسته طراحی شده مشخص کردیم در شرایط تحریم طرح‌های با اهمیت در مدل‌های مختلف از جمله مدل همکاری با بخش خصوصی به اتمام برسد.

وی ادامه داد: چگونگی تامین منابع حامل های انرژی، حمایت از شبکه حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای، حمایت از کشاورزی و صنعت، حمایت از فناوری‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی، حمایت از تولید و اشتغال و حمایت از اشتغال موجود و سرپا نگه داشتن آن از جمله بسته‌های حمایتی است که برای مقابله با تحریم‌ها طراحی شده است.

نوبخت گفت: با وجود طراحی ۱۲ بسته حمایتی اما حوزه‌های کلان مورد حمایت ما مهار نقدینگی، بودجه، حمایت و جبران آثار اقتصادی بر معیشت مردم و حمایت از پیمانکاران و تولیدکنندگان است که از این نشست هم به عنوان فرصتی برای بررسی دقیق این بسته‌ها استفاده خواهیم کرد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.