کد مطلب: ۲۰۰۶۷۵

وزیر نیرو خبر داد:

تشکیل کمیته آب در وزارت امور خارجه

تشکیل کمیته آب در وزارت امور خارجه

وزیر نیرو از تشکیل کمیته آب در وزارت امور خارجه خبر داد و با بیان اینکه بزودی برنامه تفصیلی درخصوص آب‌های مرزی اعلام خواهد شد گفت: ناچار هستیم که به سمت اصلاح قیمت آب و برق حرکت کنیم و تصویب عوراض آب و برق در بودجه ۹۷ به معنی افزایش قیمت آب و برق نیست.

رضا اردکانیان در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه حوضه آبریز مشترک در دنیا زیاد داریم، گفت: در این حوضه‌های آبریز مشترک همه هم‌سرنوشت هستیم پس موفقیت در حوضه‌های آبریز مشترک مستلزم این است که ما در حوضه‌های آبریز داخلی این تمرین را کرده باشیم که می‌توانیم در کنار هم کار کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: در ارتباط با همسایه شرقی (افغانستان) یک کمیته آبی تشکیل شده است چرا که حفظ حیات مسکون در مرزهای شرقی برای ما اولویت است و به هر شکل ممکن آب مورد نیاز این مناطق را تامین خواهیم کرد.

اردکانیان با اشاره به اینکه همکاری خوبی در سطح دولت بین دستگاه‌های مرتبط با آب وجود دارد، اظهار داشت: از سرفصل‌های برنامه‌ها به مجلس شورای اسلامی ارتقای سطح مفاهمه بین دستگاه‌ها در داخل مجموعه دولت با سایر قوا و مصرف‌کنندگان، مجموعه‌های مردم نهاد و جامعه رسانه‌ای است که جزو اقتضائات و از الزامات مدیریت تقاضا است.

وی ادامه داد: به‌جز مکانیزم قانونی شورای عالی آب که با حضور معاون اول رئیس جمهوری تشکیل جلسه می‌دهد و هماهنگی در سیاست‌گذاری صورت می‌گیرد با درخواست اینجانب و موافقت وزیرجهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جلسات منظمی را با عنوان مجموعه دست‌اندرکار تأمین و عرضه و مصرف آب برگزار می‌کنیم تا سوتفاهمات ناشی از کم ارتباطی در این صنعت برطرف و منجر به چارچوبی برای تدوین تعدادی پروژه‌های نمونه و پایلوت در کشور شود.

اردکانیان در ادامه گفت: هر چهار مسئول، گزارش مشترکی را به رئیس جمهور ارائه کردیم و درصدد هستیم در تک تک استان‌ها و مجموعه‌های آبریز کشور، این پروژه‌ها با حمایت و پشتیبانی و مدیریت استانداران هر استان عملیاتی شود که به محض شروع هریک از این پروژه‌ها اطلاعات تفصیلی در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دوران مدیریت تقاضا را در پیش رو داریم و بحث عرضه محدود است گفت: لذا تلاش می‌کنیم تا به بحث مدیریت مصرف و تقاضا بیشتر بپردازیم تا با توجه به اینکه سال‌های خشکی را تجربه می‌کنیم، به سلامت از این سال‌ها گذر کنیم.

ایران با خشکسالی عجین شده

اردکانیان با اشاره به اینکه ایران با خشکسالی عجین شده است،گفت: سعی کنیم به لحاظ فرهنگی نیز کمتر از عبارت مقابله با خشکسالی استفاده کنیم و خود را با این عبارت وفق دهیم، خشکسالی را جزو برنامه‌های طبیعی بدانیم و برنامه‌های سازگاری با خشکسالی را در بخش‌های مختلف اجرایی کنیم.

وزیر نیرو در خصوص طرح انتقال آب خلیج فارس به کرمان گفت: سال ها قبل توافق نامه آن بین شرکت های خصوصی و وزارت نیرو امضا شده و وزارت نیرو در خواست کرده برای تامین آب شرب مناطقی از هرمزگان و شهرهای کوچکی در مسیر خلیج فارس به منطقه گل گهر و چادرملو این طرح اجرا شود، چنان که بخش خصوصی سرمایه گذاری و این طرح اجرا شود، بخشی از آن را به صورت خرید تضمینی خریداری خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از آب‌های ژرف پروژه مطالعاتی است و نفس مطالعه آن یک کار موجه است. بعضا با درخواست‌هایی حتی از ناحیه استانداران مواجه می شویم، ولی تا نتیجه طرح مطالعاتی که در سیستان و بلوچستان در حال انجام است مشخص نشود این موضوع عملیاتی نخواهد شد.

باید به سمت اصلاح قیمت آب و برق حرکت کنیم

اردکانیان در پاسخ به این سئوال که روز گذشته مجلس مصوباتی درخصوص آب و برق داشته آیا این به معنای افزایش قیمت است،گفت: بند ج تبصره 6 بودجه 97 که دیروز به تصویب مجلسی ها رسید در حقیقت بحث عوارض آب بهای شهری است که قرار است عواید آن به آبرسانی 2 هزار روستا و اصلاح شبکه آب 500 روستا هزینه شود.

وی ادامه داد: بند ح تبصره 6 نیز عوارض مشابه ای است که برای حمایت از صنعت برق کشور به تصویب رسیده است.

اردکانیان خاطرنشان کرد:به هر حال این مصوبات به معنی افزایش قیمت نیست اما باید اذعان کرد که باید به سمت اصلاح قیمت آب و برق حرکت کنیم.

وی افزود: در چهار دهه گذشته در سال 57 تقریبا ظرفیت تولید نیروگاهی کشور 7 هزار و 24 مگاوات بوده که تماما توسط نیروگاه‌های کلید در دست به وسیله پیمانکارن خارجی ساخته شده بود، امروزه به سطحی رسیده‌ایم که قدرت اول منطقه در تولید برق هستیم و با تمام کشورهایی که مرز خاکی داریم دارای مراودات برقی هستیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: در بخش تجدیدپذیرها نیز تاکنون 450 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به بهره‌برداری رسیده و 700 مگاوات نیز در حال احداث است که تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به 5 هزار مگاوات خواهد رسید که تحول عظیمی در این بخش خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در بخش آب شهری نیز از وضعیت کمی و کیفی مطلوبی برخوردار هستیم، 99.4 درصد جمعیت شهری هم‌اکنون تحت پوشش شبکه‌های آب سالم و بهداشتی قرار دارند که در سال 57 با توجه به جمعیت کم آن زمان فقط 74 درصد مردم تحت پوشش بودند.

اردکانیان اضافه کرد: در بخش آب روستایی نیز دولت یازدهم توجه خاصی به این بخش نشان داد که امروزه شاهد تحت پوشش بودن 81.5 درصد جمعیت روستایی از این نعمت هستیم و با توجه به اینکه تامین اعتبار برای پروژه‌های آبرسانی روستایی در سال 97 نیز از محل صندوق توسعه ملی مد نظر قرار گرفته است، این میزان افزایش خواهد یافت.

اردکانیان تصریح کرد: در بخش فاضلاب با توجه به اینکه دیر آغاز کردیم ولی در زمان حاضر با سرعت خوبی در حال پیشروی هستیم به طوری که در سال 57 فقط 8.5 درصد جمعیت شهری تحت پوشش سامانه‌های فاضلاب بوده‌اند، امروزه این رقم تا 48 درصد رشد داشته و مردم از سامانه‌های بهداشتی و اقتصادی بهره‌مند هستند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از محل آب‌های مصرفی شهری و روستایی که بیش از 6.5 میلیارد متر مکعب است 4.3 میلیارد متر مکعب پساب حاصل می‌شود و پساب در مناطق خشک و نیمه خشک مطمئن‌ترین منبع تامین آب برای واحدهای مختلف از جمله صنعت است، افزود: ما در زمان حاضر قادر هستیم فقط 1.2 میلیارد متر مکعب آن را جمع آوری و استفاده کنیم که استفاده از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی داخلی و خارجی در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم این میزان را افزایش دهیم.

موانع اجرای کامل طرح احیا و تعادل بخشی

وی با اشاره به موانع اجرای کامل طرح احیا و تعادل بخشی ادامه داد: موانع طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی صرفا مسائل مالی نیست؛ بلکه دلایل متعددی دارد، برای اجرای درست و دقیق این طرح نیازمند یک سیستم مدیریت به هم پیوسته آب هستیم.

اردکانیان اضافه کرد: در دوران مدیریت عرضه، صرفا یک دستگاه اقدام به اجرای برنامه‌های خود فارغ از توجه به سایر سازمان‌های ذی‌نفع می کرد؛ اما مدیریت تقاضا نیازمند مفاهمه با همه ذی‌نفعان است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برای برون رفت از تنش آبی در برخی از دشت‌های کشور، نمونه ها و پایلوت‌هایی برای مدیریت مصرف و دقیق آب در بخش های مختلف انتخاب شده است که امیدواریم در نهایت به یک راه حل عمومی‌تر جهت تعمیم به سایر نقاط کشور برسیم.

وی تصریح کرد: همچنین برنامه این است تا در حوزه مدیریت آب به اختیارات منطقه‌ای استانداران بیفزاییم تا آن‌ها متناسب با منابع آب موجود به تغییر الگوهای کشت و یا ساماندهی چاه‌های غیرمجاز و … بپردازند.

اردکانیان گفت: سالانه هزاران میلیارد تومان برای پوشش میزان افزایش مصرف برق در کشور صرف نیروگاه‌سازی می شود این درحالی است که چنین افزایش مصرفی سالانه در سایر نقاط دنیا معمول نیست.

وی ادامه داد: بنابراین برای استفاده از ظرفیت ایجاد شده کنونی که عمده استفاده داخلی آن تنها در زمان پیک است، لازم است تا پتانسیل هایی در خارج از مرزها جهت استفاده از ظرفیت باقیمانده و صادرات آن فراهم شود.

اتصال شبکه برق کشور به کشور روسیه

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: در دولت دوازدهم بنا داریم تا پایان دولت زمینه اتصال شبکه برق کشور به کشور روسیه و از آنجا اتصال برق به شبکه اروپا را فراهم کنیم که امیدواریم با حمایت دولت و مجلس بتوانیم این امر محقق شود.

وی تأکید کرد: وجود شکاف بین قیمت تمام شده برق با قیمت فروش آن، اقتصاد برق را چالش مواجه کرده است و این امر باعث خواهد شد تا نتوان آن طور که شایسته است، خدمات باکیفیت تری در اختیار مردم قرار داد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.