کد مطلب: ۴۶۹۴۱۷

واکنش مخاطبان تجارت‌نیوز به افزایش نرخ سود سپرده بانکی:

تصمیم تازه بانک‌ها به سود یا ضرر مشتریان؟

تصمیم تازه بانک‌ها به سود یا ضرر مشتریان؟

نرخ سود سپرده‌های بانکی روز گذشته بالاخره بعد از ماه‌ها کشمکش افزایش یافت و از 16 به 22درصد رسید. این تصمیم درحالی گرفته شد که افزایش سود بانکی موافقان و مخالفان بسیاری در میان مردم، کارشناسان و مدیران شبکه بانکی دارد. برخی معتقدند این سود هنوز حتی با تورم هم فاصله دارد و حریف بازارهای رقیب نخواهد شد، درحالی که بعضی دیگر تاکید دارند که این تصمیم فشاری مضاعف بر بانک‌‍‎هاست و نتیجه‌ای جز ناترازی در حساب آنان نخواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ سود سپرده‌های بانکی بالاخره بعد از ماه‌ها کشمکش روز گذشته افزایش یافت و شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی را با ۱ واحد درصد افزایش، ۱۴ درصد تعیین کرد. بنابراین دامنه نرخ سود در بازه ۲۲-۱۴ درصد قرار گرفت.

به گفته بانک‌مرکزی این تصمیم با هدف کاهش دامنه دالان نرخ سود، افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و هدایت نرخ تورم به سمت نرخ تورم هدف گرفته شده و از روز شنبه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۹ اجرا می‌شود.

این تصمیم درحالی اتخاذ شد که با آشفتگی بازارهای ارز، طلا و مسکن و رشد بیشتر بورس در ماه‌های اخیر، بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کردند که نرخ سود سپرده بانکی حداقل تا اندازه تورم بالا رود تا بانک‌ها بتوانند در برابر رقبای قدر خود حرفی برای گفتن داشته باشند.

البته برخی دیگر از کارشناسان و خود بانک‌ها افزایش سود سپرده بدون افزایش سود تسهیلات را تصمیم خطرناکی برای ترازنامه بانک‌ها قلمداد می‌کردند و تاکید می‌کردند که بانک‌ها توان پرداخت سود بالا ندارند.

موافقان افزایش نرخ سود چه می‌گویند؟

از زمانی که شنیده‌ها خبر از احتمال افزایش سود بانکی را می‌داد، درباره مزایا و معایب این تصمیم احتمالی با تعدادی از کارشناسان و مدیران شبکه بانکی در این‌باره گفت‌وگو کردیم. مردم هم در واکنش به این گزارش‌ها و گفت‌وگوها نظراشان در این‌باره را با تجارت‌نیوز به اشتراک گذاشتند.

برخی با مقایسه بازدهی سرمایه‌گذاری در بانک و سرمایه‌گذاری در سایر بازارها خواهان افزایش هر چه سریع‌تر نرخ سود بانکی بودند. در ادامه نظرات و دلایلی که از سوی آنان برای این پیشنهاد ارائه شده را می‌خوانید:

« باید سود بالا تا ۳۰ درصد بدهند. چندان سودی هم نیست. بعد کارشناسان، اقتصاددانان برایش راهکار داشته باشند تا مردم زیر نظر بانک‌ها سرمایه گذاری نمایند برای تولیدات داخلی و گردش مالی. البته دقیق وکارشناسی شده. هم سپرده گذارراضی وهم تولیدکننده وچرخ مملکت سریع به چرخش در خواهد آمد. جوابش را خواهید دید»

« تنها راه کنترل این شرایط بالا بردن سود بانکی آن هم حداقل ۲۵درصد تا ۳۰ درصد است. اگر این کار شود نتیجه‌اش را سریع خواهید دید. اگه ندیدید سریع برگردانید. چون جواب داده دیگر کسی مرض نداره دنبال ارز و مسکن و ماشین بدود. این کاررو بکنید اما راهکار هم داشته باشید. مشورت با اقتصاد دان بی طرف راهشه. ولی شما همیشه دست به عصا هستید که این بدبختی‌ها می‌آید. یکبار این‌کار رو بکنید. حتی برای شش ماه. اگه نشود اصلا دیگر سودی ندهید. قسم بخوریم باور می‎کنید؟»

« در این چند سال گذشته تجربه نشان داده هر موقع سود بانکی کم شده یا افزایش پیدا نکرده بازار مسکن، ارز،ماشین و…به شدت بالا رفته و باعث تورم زیاد شده. نتیجه اش این شد تا چند سال پیش مردم برای خرید آپارتمان به دبی هجوم آوردن و الان هم به ترکیه… بهتر نیست به جای خروج این همه ثروت از مملکت، سود بانکی بیشتر بشه تا جلوی خروج پول گرفته شود و از آن طرف این پول سرازیر بانک‌ها در جهت تولید و آبادانی مملکت خودمان شود؟ با توجه به اینکه بانک‌ها و دولت به شدت به سرمایه احتیاج دارند. اگر این پول‌ها در مملکت خودمان بماند انقدر ارزش پول مال پایین نمیاد.»

« بانک مرکزی باید طبق تورم روز، نرخ سود بانکی را افزایش دهد تا سپرده‌ها از جایی به جای دیگرمنتقل نشود. وقتی دلار۴۲۰۰ تومان بود چرا بالاترین سودبانکی ۲۳درصد بود؟ حالا که دلار۲۶هزارتومن شده وتاثیرمستقیمش به تورم جامعه وارد است، قانون باید سود سپرده‌ها را طبق تناسب ۱۵۰درصد کند نه ۱۶درصد.»

«…خواهش می‌کنم بررسی کنید جلو این افزایش دلار رو بگیرید. سودبانکی رو زیاد کنید. والا مردم خیلی بدبختن. دولت نباید میلیاردها و درنظر بگیره باید در حد کارگربه پایین شرایط رو تغییر بده…»

« کاهش نرخ سود بانکی وتسهیلات بانکی یعنی ایجاد رانت برای دلالان خودرو، مسکن، دلاروارزاق مردم که وام بگیرند وبه جان مردم بیافتند وبا دادن کمترین درصد به سودهای کلان برسند نرخ سود بانکی وتسهیلات باید باتوجه به تورم افزایش یابد ودولت نقدینگی تولید را ازطریق بورس وبانک‌های تخصصی تولید تامین نماید. با این کار اقتصاد مملکت واقتصاد خانواده به ثبات می‌رسد.»

« همه جای دنیا با افزایش نرخ تورم برای جلوگیری از بی ارزش شدن پول ملی سود بانکی را افزایش می‌دهند و چنانکه این حرکت ظرف ماه‌های آینده در مملکت اتفاق نیافته فروپاشی اقتصادی دور از انتظار نیست. چون فعلا پول راکد به سمت تولید نخواهد رفت وفقط بصورت دلالی در بازارهای ملک و ارز و طلا و ماشین خواهد چرخید.»

مخالفان چه می‌گویند؟

سوی دیگر ماجرا مخالفان قرار دارند که تحلیل متفاوتی از تبعات افزایش نرخ سود بانکی دارند. در ادامه تعدادی از نظرات و تحلیل‌های آنان از وضعیت را خواهید خواند:

« اگه نرخ سپرده‌های بانکی رو افزایش بدن بانک‌ها هم مجبور میشن نرخ سود تسهیلات رو بالا ببرن و دیگه هیچکس نمیتونه وام بگیره. ضمنا خیلی از کارخانه‌ها هم می‌فروشن و پولشون رو تو بانک می‌ذارن. چون سود بانک تضمین شده است و خیلی‌ها هم بیکار می‌شن.»

« سود بانکی زیاد به تولیدات وصنعت ضرر می‌رساند. چون بجای اینکه پول به سمت تولید بره پول میذارن توی بانک و راحت سودشو می‌گیرن.»

« مگه بانک وظیفش سود دادن به پول مردمه؟ نخیر. عزیزان اشتباه متوجه شدید. باید پول‌ها در جاهایی سرمایه‌گذاری شه که مولد باشه وگرنه بانک‌ها مثل گذشته میفتن به جون صنعت تولید تا سود مردمو بدن یا بنگاه داری کنن، زمین بخرن، خونه بخرن، جنس دپو کنن، باید ساختار بانک‌ها اصلاح شه نه سود بانک.

با هر تولیدکننده‌ای شما صحبت کنی از بانک‌ها می‌ناله. چون بانک میوفته به جون بقیه مردم و تولیدکننده تا سود بده به یه عده. مساله بعدی اینه که پویایی در جامعه و تولید کم میشه.

طرف می‌بینه یه میلیارد بذاره بانک، ماهی۲۰ تومن سود می‌گیره چرا تن به کار بده خودشو بندازه تو هچل؟ که مالیات بده و پول کارگر و هزارتا هزینه دیگه. اخرشم ماهی بیست تومن به طورمثال بی درد سر نمی‌مونه. این سیستم بانکی غلطه به حکم عقل بحث سودش نیست.

این افزایش سود بانکی ضررش صدبرابر سودشه اصلا یه بخش زیادی از گرفتاری امروز اقتصاد ما همین بانک‌ها هستن مگه ما چند درصد جامعمون نمی‌تونن با پولشون کارکنن؟ اگر به بهانه سود بانکی نقدینگی برگرده به بانک، سود پولارو کی می‌خواد بده؟ دوباره حجم عظیمی بدهی بانکی ایجاد میشه که از توان بانک‌ها خارجه.»

« افزایش سپرده در بانک تنها به فساد بانکی منجر می‌شود. دولت برای هدایت نقدینگی هم اگر تصمیمی غیراز بورس دارد باید اوراق مالی با نرخ بالای بیست درصد منتشر کند. نرخ سود بالا یعنی هزینه تسهیلات بالا و حاصلش می شود تورم تولید کننده و لاجرم تورم مصرف کننده.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعا مسخره هست. کی میخواید این چرخه باطل رو تموم کنید؟ مردم ناآگاه هم صرفا به خاطر تورم حمایت می‌کنند نمیدونند چند سال بعد چند برابرش از جیب شون درمیاد

  • علی

    با توجه به شرایط کنونی که دولت میخواد نفت را به مردم پیش فروش کنه (بدلیل کمبود سرمایه) چه اشکالی داره سود بانکی را افزایش دهند؟ اگر پولهای سرگردان از بازار بی مصرف دلالی جمع و روانه بانکها در جهت تولید و آبادانی مملکت شود مطمعنا باعث رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال میشود. مردم به بانکها اعتماد بیشتری نسبت به بقیه جاها دارن… در تمام دنیا سعی میکنند پول مردم در بانکها باشه تا در جهت بهینه استفاده شود به غیر از ما

  • علی پاکی

    زمان احمدی نزاد نفت را بشگه ای ۱۴۰ دلار می فروختیم تورم داشتیم زمان خاتمی ۱۳ دلار می فروختیم باز هم تورم داشتیم در تین ۴۰سال همیشه تورم داشتیم کسی هست جواب بدهد

  • ناشناس

    سلام به نظر افزایش سود بانکی باعث میشه مردم پولو توبانگ سرمایه گزاری کنند کمتر به سمت خرید مسکن ماشین عرض ودیگر مساعیلی ازقبیل بروند باعث ارزان مسکن وخودرو وسایل خانگی ویک دیگر مهتات مردم تاسیری خوبی دارد به نظرمن فکر خوبی اگر اجرابشه وسلام

  • احمدی

    من پولی رو که بانک به عنوان سود ماهانه بهم میداد رو دارم روزانه از بورس درمیارم…

    • ناشناس

      میشه بگین چطوری؟آیا بورس آموزش میخواد چون آشنای ندارم

  • ناشناس

    با این تورم سرسام آور نرخ سود ۳۰ در صد باید باشه . به برق مخابرات بنزین ..‌‌‌‌‌.. بیش از حد بالا رفته . اما بعضی اوقات تیتر میزنن که سود بانک بالا رفت با کلی جر و بحث وکلی منت . بعد میبینیم یک درصد اضافه میخواد بشه واقعا مسولیت خجالت نمیکشن . روشون میشه بگن یک درصد

  • ناشناس

    بهترین جابرای سرمایه گداری بازار سرمایه اس ارزش پولت حفظ میشه ولی دربانک متضرر میشی من سود ۵سالو ازبانک رو در۱ماهه از بورس دراوردم خدا بده برکت

  • ناشناس

    امن ترین مکان همیشه بانک بوده و بس….. من گوش به حرف کردم پولم را بردم بورس الان منفی 5 میلیون ضررم ولی اگه بانک سود خوبی بده برمیگردم بانک

  • قاسم عسگری

    موافقم سودبیشتر بگیرم دنبال کارهای دیگر نروم

  • ناشناس

    سلام من یک بازنشسته هستم با حقوق ناکافی که برای تامین زندگی ‌‌، پولم رو در بانک گذاشتم درسته که ارزش پولم با توجه به تورم کم شده ولی من که با توجه به بیماری و سن بالا توان دویدن دنبال دلار و ارز و سرمایه گذاری در مسکن و بوروس رو ندارم پس راهی بجز گداشتن پول در بانک برایم نیست . همه که نمیتونن دنبال بوروس و ارز ……برن .امیدوارم سیاست دولت طوری انجام بگیره که همه بازار سرمایه در تعادل باشه و کسی دچار مشگل نشه .