کد مطلب: ۴۶۷۹۱۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی:

یک تصمیم خطرناک برای بانک‌ها / افزایش مجدد نرخ سود چقدر محتمل است؟

یک تصمیم خطرناک برای بانک‌ها / افزایش مجدد نرخ سود چقدر محتمل است؟

درحالی که عده‌ای به اختلاف فاحش نرخ سود سپرده بانکی با تورم اشاره و پیشنهاد افزایش نرخ را مطرح می‌کنند، احمد مجتهد معتقد است که اگرچه امکان دارد شورای پول و اعتبار بار دیگر نرخ سود را افزایش دهد اما این تصمیم بی‌شک مشکلات بزرگی برای بانک‌ها ایجاد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اواخر تیر ماه امسال شورای پول و اعتبار نرخ جدیدی برای سود سپرده‌های بانکی تعیین کرد. نرخی که هنوز هم با حرف و حدیث بسیاری همراه است.

سقف نرخ سودعلی‌الحساب سپرده‌های‌سرمایه‌گذاری با سررسید یکساله در حالی 16 درصد تعیین شد که عده‌ای معتقد بودند افزایش نرخ سود سپرده، حتی همین یک درصد، اگر بدون افزایش نرخ سود تسهیلات باشد می‌تواند به ترازنامه بانک‌ها فشار بیاورد.

از سوی دیگر برخی از مردم و کارشناسان بازدهی بانک‌ها را با سایر بازارها از جمله طلا، ارز و بورس مقایسه می‌کنند و معتقدند نرخ سود بانکی حداقل تا اندازه پوشش تورم باید افزایش پیدا کند که تورم ارزش دارایی سپرده‌گذاران را از بین نبرد.

مردم در واکنش به گزارش‌های قبلی تجارت‌نیوز درباره افزایش نرخ سود این‌طور نوشته‌اند:

- « سود سپرده کمتر از ۲۵ درصد حاصلش هجوم نقدینگی به بازار های دیگر است»

- «آقایان سودبانکی رو زیاد کنید تا سپرده گذاران تمام موجوی خود را از بانک خارج نکرده اند.»

- «سود بانکی باید بالای ۵۰درصد باشه اصلا زیر ۵۰ درصد ارزش سپرده‌گذاری نخواهد داشت. امیدوارم بانک مرکزی و دولت فکری برای این موضوع پیدا کنند . دلار ۴۰۰۰ تومانی سود بانکی در رقابتهای بانکی ۱۹ تا ۲۰ درصد میدادند الانم ۱۹ درصد!! بنظر من خیلی عجیب هست . و نکته آخر اینکه سیاست غلط بانک مرکزی بود وقتی سپرده روزشمار رو جمع کرد و به ماه شمار تبدیل کرد اونم با نرخ ۸ درصد و ۱۰ درصد نتیجه این شد دلار ۲۶تومنی و سکه ۱۲ تومنی و آبشده ۵تومنی. خسته نباشید»

- « اگر دولت دچار کمبود پول و سرمایه هستش(که البته هست) چه بهتر که سود بانکی را افزایش دهند و مردم با اطمینان پول خود به بانکها منتقل کنند. چرا مردم به هر قیمتی، پول خود در کشور های همسایه بدنبال خرید اپارتمان باشند؟ بجای خروج بی رویه پول مملکت، سود بانکی را افزایش دهید»

- «همه چی تقصیر اون کسی است که پول مردم رو با کم کردن سود بانکی از بانکها به سمت طلا و سکه و ماشین و نون مردم روانه کرد اگه سود بانکی رو دوباره ۲۰درصد به بالا کنن همه حبابها میترکه»

در پی این پیشنهادات تجارت‌نیوز در گفتگو با احمد مجتهد، رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی، ایده و احتمال افزایش نرخ سود سپرده را بررسی کرده است.

احتمال افزایش مجدد نرخ سود وجود دارد

مجتهد در پاسخ به نگرانی مردم درباره کاهش حجم سپرده‌ها یادآور می‌شود که حجم سپرده‌ها کم نمی‌شود فقط سپرده‌های مدت‌دار در حال تبدیل به سپرده‌های کوتاه مدت و جاری هستند. علتش هم این است که بانک ‌مرکزی مبالغ بسیاری از کسری بودجه را از طریق استقراض دولت تامین می‌کند.

او تصریح می‌کند: دولت مجوز گرفت کمی از صندوق توسعه ملی برداشت کند و این به معنای تبدیل دارایی‌های خارجی ما به ریال است. البته معمولا این کار از کانال واردات صورت می‌گیرد اما الان بیشتر منابع ارزی ما در خارج از کشور بلوکه شده و امکان دسترسی بانک ‌مرکزی به این منابع وجود ندارد. بنابراین در ظاهر بانک‌مرکزی کاری کرده که از این طریق مرتب به دولت پرداختی داشته باشد. به این امید که در آینده بتواند از این ذخایر استفاده کند.

به گفته او ما اکنون با مازاد نقدینگی مواجه هستیم و در مبارزه با تورم یکی از ابزارها نرخ سود است اما در شرایط فعلی افزایش نرخ سپرده‌ها باید در مقابل با افزایش نرخ تسهیلات همراه باشد.

این کارشناس ادامه می‌دهد: بانک مرکزی اخیرا نرخ سپرده را بالا برد اما در نرخ سود تسهیلات تغییری ایجاد نکرد و در واقع بانک‌ها را مجبور به این کار کرد. در نتیجه بانک‌ها با زیان روبرو خواهند شد. این به معنای افزایش هزینه بانک‌ها و زیان گسترده برای آنان است.

مجتهد یادآور می‌شود که طی چند سال گذشته هم این اتفاق افتاده است و متاسفانه شورای پول و اعتبار بدون توجه به این که کاهش نرخ سود سپرده و ثابت بودن نرخ تسهیلات زیاندهی به بار می‌آورد، این تصمیم را گرفته است. به همین دلیل هم نگاهی به ترازنامه بانک‌ها در سال‌های 95، 96، و 97 نشان ‌می‌دهد که تماما با زیان مواجه بوده‌اند. اگر هم سودی داشته‌اند ناشی از فعالیت‌های غیر بانکی بوده است.

رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بار دیگر تصمیمی مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده از سوی سیاستگذار اخذ شود، می‌گوید: احتمال دارد که شورای پول و اعتبار بار دیگر این کار را انجام دهد. اما به نظر من این تصمیم را در حالی خواهد گرفت که شرایط را از نظر اقتصادی به درستی بررسی نکرده است.

وی می‌افزاید: بخش عمده منابع بانک‌ها سپرده مردم است. مردم می‌خواهند سود دریافت کنند اما وقتی بانک‌ها زیان‌ده باشند سهامداران بانک‌ها دچار زیان خواهندشد و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند. طبق قانون تجارت در این حالت بانک ورشکسته محسوب می‌شود. بنابراین این منطق درستی نیست. عده‌ای نظراتی می‌‌دهند بی آن که پیامد آن را به درستی بررسی کنند.

مجتهد به نرخ سپرده قانونی به عنوان راه جایگزین افزایش نرخ تسهیلات در برابر افزایش سود سپرده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: درباره نرخ سپرده قانونی هم متاسفانه در سال 1350 قانونی تصویب شده و حداقل را 10درصد تعیین کرده است. اکنون نرخ سپرده قانونی به طور متوسط 10 و نیم است. بانک مرکزی نمی‌تواند در این زمینه مانور بدهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توضیح بدهید به چه دلیل نظر کارشناسی رو ثبت نمیکنید به ضرر چه کسی بود

  • ناشناس

    کاهش نرخ سود بانکی وتسهیلات بانکی یعنی ایجاد رانت برای دلالان خودرو مسکن دلاروارزاق مردم که وام بگیرند وبه جان مردم بیافتند وبا دادن کمترین درصد به سودهای کلان برسند نرخ سود بانکی وتسهیلات باید باتوجه به تورم افزایش یابد ودلت نقدینگی تولید را ازطریق بورس وبانکهای تخصصی تولید تامین نماید با اینکار اقتصاد مملکت واقتصاد خانواده به ثبات میرسد

  • صدف

    خیلی عالی میشه سود بانکی رو زیاد کنند به نفع دولت م میشه…..

  • ناشناس

    دولت باید مردم بدبخت و فلاکت زده رو درک کنه…آخه این چه وضعشه شوهرمن کارگره‌بابدبختی‌۵میلیون پس‌اندازکردم واسه لباسشویی‌حالا جنس اشغالش شده هشت‌تومن به بالا چه جوری بخرم…دیسک دارم…نه فقط من.میلیونهانفرمثل من حالا این شرایط و دارن…خواهش میکنم بررسی کنید جلو این افزایش دلار رو بگیرید..سودبانکی رو زیاد کنید..والا مردم خیلی بدبختن.دولت نباید میلیاردها و درنظر بگیره باید در حد کارگربه پایین شرایط رو تغییر بده..

    • ناشناس

      نرخ سود بانکی هم که بره بالا باز هم پولدارها پولدارتر میشن. آدمه فقیر پولی نداره که بزاره بانک. تورم هم عامله اصلیش تحریمه هیچ ربطی به سود بانکی نداره افزایش سود بانکی اتفاقا خودش عامله اصلیه تورمه چون خودش تولید نقدینگی میکنه چرا کسی به این توجه نمیکنه. در همه کشورهای پیشرفته نرخ سود بانکی نزدیک به صفره اگه میخواین پیشرفت کنین یکی از چیزهایی که لازمه کاهش نرخ سود بانکیه

  • سین الف

    بانک مرکزی باید طبق تورم روزنرخ سودبانکی راافزایش دهدتاسپرده هاازجای به جای دیگرمنتقل نشود.وقتی دلار۴۲۰۰تومان بودچرابالاترین سودبانکی ۲۳درصدبودحالاکه دلار۲۶هزارتومن میباشدوتاثیرمستقیمش به تورم جامعه وارداست قانونن بایدسودسپرده هاطبق تناسب ۱۵۰درصدشودنه اینکه به ۱۶درصدتقلیل پیداکند.آقایان دولتمرداگربلدنیستیدسکان اقتصادروبه فرهیختگان اقتصادی بسپاریدتاآرامش وامنیت اقتصادی رابرای مردم فراهم آورند.

  • ناشناس

    من سال گذشته سپرده داشتم با نرخ ۱۵ درصد و تکریم ارباب رجوع ۵درصدکه در جمع می شود ۲۰ درصد الان برای تمدید قرارداد رفتم بانک گفتش شده یکساله شده ۱۶ درصد پس حالا که هیچ سود نکردیم که هیچ پول خودم را الاف بانک کردم میرم طلا بگیرم بهتره و هم بیشتره

    • ناشناس

      برو بگیر ایشالا که سود کنی کسی جلوتو نگرفته. نرخ سود بانکی باید بشه یک درصد تا کسی پولشو نزاره بانک بره بخوابه داخله خونش سود کنه ایشالا که نرخ سود بانکی به صفر برسه تا سود تسهیلات هم به 5 درصد یا پایین تر برسه تا شرکت ها بتونن به راحتی تامین مالیشون رو انجام بدن

  • ناشناس

    در این چند سال گذشته تجربه نشان داده هر موقع سود بانکی کم شد یا افزایش پیدا نکرده بازار مسکن، ارز،ماشین و…به شدت بالا رفته و باعث تورم زیاد شده. نتیجه اش این شد تا چند سال پیش مردم برای خرید آپارتمان به دبی هجوم آوردن و الان هم به ترکیه… بهتر نیست بجای خروج این همه ثروت از مملکت، سود بانکی بیشتر بشه تا جلوی خروج پول گرفته شود و از آن طرف این پول سرازیر بانکها در جهت تولید و آبادانی مملکت خودمان شود؟ با توجه به اینکه بانکها و دولت به شدت به سرمایه احتیاج دارند. اگر این پولها در مملکت خودمان بماند انقدر ارزش پول مال پایین نمیاد

  • ناشناس

    تنها راه کنترل در این شرایط بودن سود بالا بردن سود بانکی آنهم حداقل ۲۵درصد حداقل تا ۳۰ درصد اگر اینکار شود نتیجه اش سریع خواهید دید اگه ندیدید سریع بر گردانید چون جواب داده دیگر کسی مرض نداره دنبال ارز و مسکن و ماشین بدود اینکار بکنید اما راهکار هم داشته باشید مشورت با اقتصاد دان بی طرف ولی شما همیشه دست به عصا هستید که این بدبختیها می آید یکبار اینکار بکنید حتی برای شش ماه اگه نشود اصلا دیگر سوددی ندهید قسم بخوریم باور می کنید

  • ناشناس

    سود بالا تا ۳۰ درصد بدهید چندان سودی هم نیست بعد کارشناسان اقتصاددانان برایش راهکار داشته باشند زیر نظر بانکها و سرمایه گذاری نمایند برای تولیدات داخلی و گردش مالی البته دقیق وکار شناسی شده هم سپرده گذار راضی وهم تولید کننده وچرخ مملکت سریع به چرخش در خواهد آمد جوابش را خواهید دید

  • ناشناس

    در زمانی که برای یک مدت مشخص حداقل بیش از 3 بار یا به عبارتی بیش از 3 برابر سپرده مردم در بانکها را بانکها به صورت اعتباری به دیگران با بیش از نرخ سودی که به مردم میدهند. تسهیلات پرداخت میکنند.حرف از زیان بانکها به خاطر افزایش نرخ سود بدون افزایش نرخ تسهیلات خنده دار است.