کد مطلب: ۴۲۸۸۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تصمیم جدید بانک مرکزی برای گواهی سپرده / آیا این اوراق دوباره تمدید می‌شوند؟

تصمیم جدید بانک مرکزی برای گواهی سپرده / آیا این اوراق دوباره تمدید می‌شوند؟

از دوشنبه هفته آینده اوراق گواهی سپرده سررسید می‌شوند و طبق اعلام بانک مرکزی، دارندگان این اوراق می‌توانند این اوراق را با نرخ سود 18 درصد تمدید کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دارندگان اوراق گواهی سپرده‌ای که اوراق خود را در سال 96 خریده‌اند، سال 97 با نرخ سود 18 درصد تمدید کرذه‌اند و سررسید آن از روز دوشنبه 28 بهمن ماه آغاز می‌شود، طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی می‌توانند از هفته آینده اوراق خود را با نرخ سود 18 درصد تمدید کنند.

در حالی که شورای پول و اعتبار در شهریور ماه سال 96 نرخ سود بانکی را برای بلندمدت 15 درصد و کوتاه‌مدت 10 درصد تصویب کرد، اما در کمتر از شش ماه پس از این مصوبه بانک مرکزی در ماه‌های بهمن و اسفند دو سال پیش به مدت دو هفته اوراق گواهی سپرده یک ساله با نرخ سود 20 درصد در بانک‌ها به مردم فروخت.

روزنامه ایران سال گذشته در آستانه سررسید شدن این اوراق گزارش داد، نتیجه سیاست سال 96 بانک مرکزی این شد که در مجموع ۲۴۰ هزار میلیارد تومان در قالب طرح فروش گواهی سپرده ریالی از دست مردم جمع‌آوری و به خزانه بانک‌ها منتقل شد.

در سال 97 پیش از این که بانک مرکزی تصمیم خود را در خصوص این اوراق اعلام کند، پویا ناظران، اقتصاددان در یادداشتی تلگرامی به این موضوع پرداخت. پیش‌بینی وی از تصمیم بانک مرکزی این بود که در نهایت بانک ‌مرکزی سود ۱۸ درصدی را تا جایی افزایش دهد که همه این ۲۴۰ هزار میلیارد تومان را دوباره در بانک‌ها قفل کند. اما اعتقاد وی بر این بود که البته این کار فقط مشکل را یک سال عقب می‌اندازد.

این گواهی سپرده در اسفند ماه سال 97 در سیستم بانکی سررسید شدند. بانک مرکزی این گواهی سپرده‌ها را با سود ۱۸ درصد تمدید کرد ولی پس از پایان دوره ۱۰ روزه تمدید بانک مرکزی هیچ گزارش دقیقی از حجم تمدید شده‌ها منتشر نکرد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از بانک‌های عامل در خرید و فروش گواهی سپرده از جمله بانک ملی و سپه حاکی از این است که در سال جاری هیچ گونه بخش‌نامه‌ای از سوی بانک مرکزی برای تمدید یا عدم تمدید آن به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

اما روابط عمومی بانک مرکزی در خصوص گواهی سپرده‌ای که از روز 28 بهمن ماه امسال سررسید می‌شوند به تجارت‌نیوز گفت: نرخ سود این گواهی سپرده برای سال جاری نیز 18 درصد است و دارندگان این گواهی‌ها می‌توانند اوراق جدید را با همان نرخ سود سال گذشته بگیرند.

وی افزود: نرخ سود 20 درصدی که در سال 96 برای اوراق گواهی سپرده در نظر گرفته شده، تنها در 10 روز بود که به منظور مدیریت بازار ارز اجرا شد.

باید دید آیا بانک مرکزی نتیجه سررسید شدن اوراق گواهی سپرده را همانند سال گذشته بدون اطلاع‌رسانی به پایان می‌رساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سیّدمحمّدزعفرانچی

    در این مدّت انبوهی از گزینه های اقتصادی خام که قبلاً در نظر گرفته نشده بود بوجود آمده.لذا بعید است با پرداخت سود ،بانک به خزانه یا خزانه به بودجه دچار تراز منفی شود.۲۱/۱۱/۱۳۹۸