کد مطلب: ۲۱۲۸۲۴

تصویب این طرح موجب وابستگی کشاورزی ایران می‌شود

تصویب این طرح موجب وابستگی کشاورزی ایران می‌شود

نماینده مردم شاهین‌شهر می‌گوید هم‌اکنون لایحه‌ای در کمیسیون کشاورزی مجلس تصویب شده که در صورت تصویب نهایی موجب وابستگی کشاورزی کشور می‌شود.

حسین علی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اخیرا لایحه الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون ارقام جدید گیاهی و عضویت در اتحادیه حمایت از ارقام جدید گیاهی از سوی دولت به مجلس ارائه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: با اجرای این لایحه، کشاورزان ما می‌بایست از این میزان تولیدی که انجام می‌دهند صرفه نظر کنند زیرا دیگر برای آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت. الحاق به این طرح موجب می‌شود که کشاورزان ما دیگر نتوانند از بذرهای بومی استفاده کنند و قادر به فروش بذر خود نبوده و حتی قادر به کشت آن هم نخواهند بود؛ زیرا باید بذری را بکارند که آن اتحادیه و کنوانسیون ابلاغ می‌کند.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: در صورت الحاق ایران به این کنوانسیون، علاوه بر آنکه ما باید قیمت بذر را بپردازیم می‌بایست قیمت حق استفاده و حق نشر آن بذر را هم بپردازیم.

این موضوع به شدت بر کار و معیشت کشاورزان اثر گذار خواهد بود و باعث می‌شود بیشتر کشاورزان ما که گندم و جو را به عنوان یک محصول استراتژیک کشت می‌کنند، دیگر نکارند و در صورت وارد کردن این محصولات، قیمت آنها افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم شاهین شهر تصریح کرد: کشاورزان ما هم اکنون ۸۰ درصد بذر گندم و ۹۲ درصد بذر جو را خودشان تولید می‌کنند که در صورت الحاق ایران به این کنوانسیون می‌بایست این بذرها تماما از خارج کشور تامین شود که موجب وابستگی کشاورزی کشور می‌شود.

در این کنوانسیون دو شرط برای اینکه شما بتوانید بذرهای خودتان را ثبت کنید وجود دارد اول آنکه این بذر جدیدی را تولید کرده باشید و دوم آنکه خواص متمایزی از دیگر بذرها داشته باشد که معمولا نمی‌گذارند بذرهای ما در این کنوانسیون ثبت شود.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به آخرین وضعیت این لایحه در مجلس گفت:‌ این لایحه متاسفانه در کمیسیون کشاورزی تصویب شده و قرار است هفته جاری برای بررسی به صحن علنی مجلس بیاید.

منبع: خانه ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.