کد مطلب: ۸۱۶۸۰۸

لایحه برنامه هفتم نهایی شد/ تصمیم‌گیری درباره لایحه عفاف و حجاب

لایحه برنامه هفتم نهایی شد/ تصمیم‌گیری درباره لایحه عفاف و حجاب

حسینی، معاون پارلمانی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه برنامه هفتم نهایی شده و به زودی تقدیم مجلس می‌شود. لایحه عفاف و حجاب هم دو روز پیش تقدیم مجلس شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه توضیحات جدیدی ارائه کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خبر داد که دو روز قبل؛ سه شنبه لایحه عفاف و حجاب تقدیم مجلس شده است.

سیدمحمد حسینی با بیان اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه از نظر دولت نهایی است، اظهار کرد: این لایحه نهایی است و باید تقدیم مجلس شود که الان جلسات مجلس تعطیل شده و بعد از آغاز به کار مجدد مجلس، این لایحه تقدیم می‌شود.

وی همچنین افزود: لایحه عفاف و حجاب هم روز سه شنبه به مجلس ارسال شده است که دو فوریتی است و باید اعلام وصول شود و سپس در کمیسیون ها و صحن علنی مجلس بررسی شود. ما پیشنهادات خود برای اصلاح این لایحه را اعلام کرده ایم ولی میزان اختیار ما برای اصلاح این لایحه محدود است.

حسینی در پایان گفت: بعد از اینکه مجلس دوباره آغاز به کارکرد، بررسی رای اعتماد به وزیر صمت و بررسی دو لایحه عفاف و حجاب و برنامه هفتم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

برنامه هفتم توسعه چیست؟

برنامه هفتم توسعه چهارمین برش از سند چشم‌انداز 20ساله کشور و اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که برای تحقق عدالت و با رویکرد مسئله‌محوری بر موضوعات انسانی و مهم کشور تمرکز نموده است این برنامه با اتکا به اسناد بالادستی از جمله؛ سند تحول دولت، مردمی برنامه‌‌های اولویت‌دار مشخصی را براساس پیشران‌‌های توسعه‌محور انتخاب و مبنای حرکت توسعه مستمر و باثبات در جامعه تنظیم و تدوین نموده است. برنامه ششم توسعه در اجرا با چالش‌‌های عدیده‌‌‌ای مواجه بوده است. اثرپذیری تولید ناخالص داخلی از مشکلات ساختاری بودجه نفت‌محور بودن رشد اقتصادی وابستگی دولت و اقتصاد ملی به درآمد‌‌های حاصل از صدور نفت و اثرپذیری شدید اقتصاد از تداوم تحریم‌‌های بین‌المللی و همچنین نااطمینانی در مواجهه با شوک‌ها و اختلالات بیرونی نرخ رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری را به‌شدت کاهش داده است. این چالش در سه برنامه اول توسعه از سند چشم‌انداز نیز وجود داشته است، به‌گونه‌‌‌ای که متوسط نرخ رشد سه برنامه اجرا شده 1.8 درصد در مقایسه با نرخ هدف‌گذاری 8درصدی‌ می‌باشد نرخ منفی بهره‌وری عوامل تولید در دو دهه گذشته افزایش ضریب جینی از 0.34 به 0.38 واحد، کاهش نرخ رشد سرمایه گذاری از 21.5 درصد قانون برنامه ششم توسعه به -4.5 درصد ، طولانی شدن عمر طرح‌‌های اقتصادی از 10 سال 1391 به 17.6 سال در 1400 افزایش نرخ رشد نقدینگی از 17 درصد قانون برنامه به 30 درصد و عملکرد 3.5 درصدی صادرات غیر نفتی در مقایسه با هدف 21.7 درصدی قانون برنامه ششم توسعه بخشی از چالش‌‌های بنیادی موجود در اجرای برنامه‌‌های توسعه را نشان‌ می‌دهد کاهش قدرت خرید و مصرف سرانه و آسیب پذیری جدی محیط زیست از دیگر چالش‌‌های اساسی و مهم برنامه ششم توسعه‌ است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام خدمت نمایندگان محترم مجلس، لطفا در برنامه هفتم توسعه عدالت بازنشستگی را در نظر بگیرید ،، وقوانین بازنشستگی مثل سال‌های قبل باشد، چون بالارفتن سن بازنشستگی سبب استهلاک و فرسایش نیروی کار فعلی وهمچنین افزایش نیروهای جوان تحصیل کرده متقاضی کار می گردد، به جای آن افزایش نظارت بر صندوقهای بازنشستگی را مد نظر قرار دهید، باتشکر.