کد مطلب: ۳۰۹۷۱۷

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۹۷

پس‌ از تصویب CFT در بازارها چه اتفاقاتی افتاد؟

پس‌ از تصویب CFT در بازارها چه اتفاقاتی افتاد؟

روزنامه‌های صبح امروز روایت می‌کنند که بعد از تصویب CFT، دلار معادل هزار تومان ریزش داشت و دلارهای خانگی بیشتری به بازار سرازیر شد.

روز گذشته صحن علنی مجلس شاهد اختلاف و تنش بین نمایندگان بر سر تصویب یکی از لوایح چهارگانه FATF موسوم به CFT بود. در نهایت این موافقان CFT بودند که توانستند با 143 رای مثبت این لایحه را به تصویب برسانند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه آفتاب یزد با تیتر «پیروزی منطق بر بلوا» می‌نویسد:CFT با تمام مخالفت‌ها و حواشی ایجاد شده از سوی دلواپسان به تصویب مجلس رسید. این روزنامه خبر از کاهش 1000 تومانی دلار بعد از تصویب CFT می‌دهد.

روزنامه ابتکار از « بی‌اثری پیامک، تهدید، تجمع، شعار و پلاکارد بر تصمیم بهارستان » روایت می‌کند. محمود صادقی در خصوص مخالفت اکثریت نمایندگان با شفاف‌سازی آرا در رابطه با این لایحه به ابتکار می‌گوید: درخواست شفاف‌سازی آرا درباره این لایحه برای ایجاد ترس و ارعاب بود که البته تا حدی هم موفق شدند. برخی آرای منفی به CFT نشانگر این ترس و نگرانی بود که در دل برخی نمایندگان ایجاد کردند. دکتر لاریجانی هم چند بار اعلام کرد که آرای موافق و مخالف نمایندگان در این باره اعلام نمی‌شود، ولی آنها توانستند این ترس را القا کنند و بر میزان رای به CFT اثرگذار باشند.

ابتکار در گزارش خود به موضوع عجیبی نیز اشاره می‌کند و روایت می‌کند که سه نفر از نمایندگان اساسا در رای‌گیری شرکت‌ نکرده‌اند. با این حال، ابتکار می‌گوید: پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس با گردن عمل شده و آتل‌بندی و شرایط نه چندان مساعد با توجه به اهمیت موضوع در جلسه رای‌گیری حاضر شده بود.

روزنامه خراسان نیز با تیتر « عبور جنجالی FATF از بهارستان » چگونگی تصویب این لایحه و حواشی ایجاد شده در صحن علنی مجلس را روایت کرده است. این روزنامه به آرایش فراکسیون‌ها در قبال تصویب این لایحه پرداخته و روایت می‌کند که فراکسیون ولایی مجلس ضمن مخالفت با این لایحه به دنبال شفاف‌سازی آرا بودند که به هدف خود نرسیدند.

در مقابل فراکسیون مستقلان و فراکسیون امید به دفاع از لایحه مذکور پرداختند و در جایگاه موافقان تصویب این لایحه صحبت کردند. دنیای اقتصاد نیز با عنوان « عبور لایحه جنجالی از پیچ بهارستان » می‌نویسد: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) حدود ۴ ماه پیش در یک جلسه جنجالی در پارلمان، به جبر هیاهوی مخالفان و با رای مثبت نمایندگان برای بررسی‌های بیشتر از دستور کار صحن خارج شد.

دنیای اقتصاد ترکیب درصدی موافقان و مخالفان تصویب این لایحه را اینگونه روایت می‌کند: از آرا پیدا است حدود ۵۳ درصد رای‌دهندگان به این لایحه رای موافق دادند و نزدیک به ۴۵ درصد از رای‌دهندگان، تصویب این لایحه را به صلاح ندانستند و با آن مخالفت کردند.

این روزنامه در تحلیل مخالفت 120 نفر از نمایندگان با این لایحه دو دلیل می‌آورد. اول آنکه تجربه برجام یعنی نتایج مترتب بر این عهدنامه بین‌المللی پس از خروج آمریکا از آن، نمایندگان را در رای به تصویب لایحه CFT که ایران را به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم پیوند می‌دهد، محتاط کرد.

این روزنامه در مورد دلیل دوم می‌نویسد: برخی از نمایندگان در اظهارات خصوصی خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که چون این مسوولیت به تنهایی بر عهده مجلس نهاده شده و هزینه‌های آن بر دوش مجلس خواهد بود، با تصویب آن مخالفند. آنها تاکید دارند که درباره لایحه مهمی چون الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم باید از همه ارکان کشور صدایی واحد شنیده شود و در این زمینه اجماع وجود داشته باشد.

روزنامه شرق نیز در گزارشی به این موضوع اشاره می‌کند که اکنون FATF روی میز شورای نگهبان است. اشاره این روزنامه به این موضوع است که این لایحه برای اجرایی شدن نیازمند تایید شورای نگهبان است و هنوز نباید کار را تمام شده دانست.

« رای به شفافیت مالی » تیتری است که روزنامه ایران برای گزارش تصویب این لایحه انتخاب کرده و از روز جنگ پلاکاردها در مجلس روایت کرده است.

این روزنامه در خصوص تاثیر تصویب CFT بر بازار ارز نیز می‌نویسد: درحالی که از روز دوشنبه هفته گذشته رکوردزنی‌های قیمتی ارز در بازار آزاد متوقف و روند نزولی آن آغاز شد، مقاومت دلالان باعث شده است تا در روزهای اخیر روند نزولی قیمت‌ها در بازار کند شود. اما دیروز تصویب الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس باعث شد تا دلالان هم برای فروش دلار به بازار بیایند.

ایران ادامه می‌دهد: وضعیت بازار ارز تا ظهر دیروز روند کاهشی را دنبال کرد و قیمت خرید دلار تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. صرافی‌ها نیز تابلوها را روشن کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.