کد مطلب: ۷۴۹۸۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کشور بیشترین تعرفه را بر کالاهای وارداتی اعمال می‌کند؟

کدام کشور بیشترین تعرفه را بر کالاهای وارداتی اعمال می‌کند؟

تعرفه بر کالاهای وارداتی برای متعادل کردن قیمت کالاهای وارداتی و کالاهای تولید داخل یک کشور و به منظور جلوگیری از کاهش مشوق‌های تولید داخلی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در میان نگرانی‌های زنجیره تامین و تنش‌های ژئوپلیتیکی، برخی از اقتصادها گام‌هایی در جهت بومی‌سازی برداشته‌اند. به طور خاص، شرکت‌ها تولید را به داخل کشور باز می‌گردانند و تعدادی از دولت‌ها تعرفه‌ها را افزایش داده‌اند.

ویژوال کاپیتالیست در گزارش خود بررسی می‌کند که کدام اقتصادها بیشترین و کمترین تعرفه را دارند و این داده‌ها را از شاخص تجارت پایدار 2022 که بنیاد Hinrich با همکاری مرکز رقابت جهانی IMD تهیه کرده است، استخراج می‌کند.

تعرفه چیست؟

تعرفه همان مالیات بر کالاهای وارداتی است. تعرفه‌ها می‌توانند تا حد زیادی سودمند باشند زیرا منبع درآمد دولت هستند و به جلوگیری از دامپینگ محصول یا بازارشکنی کمک می‌کنند.

بازارشکنی زمانی اتفاق می‌افتد که صادرکنندگان محصولات را در خارج از کشور به قیمتی کمتر از ارزش آنها در کشور خود قیمت‌گذاری می‌کنند و باعث کاهش محبوبیت کالاهای داخلی می‌شوند. با افزودن مالیات بر کالاهای وارداتی، تعرفه می‌تواند به حفظ قیمت رقابتی محصولات داخلی کمک کند.

با این حال، مالیات بر کالاهای وارداتی نیز می‌تواند اشکالاتی داشته باشد. آنها نوعی حمایتگر‌ایی تجاری هستند و می‌توانند رشد اقتصادی و بهره وری را کاهش دهند.

در واقع، یک مطالعه بلندمدت نشان داد که افزایش 3.6 درصدی نرخ تعرفه، 5 سال بعد منجر به کاهش 0.4 درصدی رشد تولید ناخالص داخلی شد.

تعرفه‌های مضر در اقتصاد

تعرفه مضر هر تعرفه‌ای است که علیه منافع تجاری خارجی تبعیض قائل شود. این قانون تعرفه‌هایی را که با انگیزه‌های غیرقابل انکار بالاتری مانند تحریم‌های شورای امنیت

سازمان ملل متحد اعمال شده‌اند، مستثنی می‌کند.
ایالات متحده تا حد زیادی بیشترین تعرفه‌ها را دارد که بخشی از آن توسط جنگ تعرفه‌ای چین و ایالات متحده هدایت می‌شود. جنگ تجاری که در سال 2018 آغاز شد و برخی از محصولات چینی را مشمول تعرفه 25 درصدی از جمله قطعات خودرو، مبلمان و قطعات نیمه‌رسانا کرد.

تا ماه اوت 2022، ایالات متحده این محصولات با مالیات سنگین را 22 درصد کمتر از سطح قبل از جنگ تجاری از چین وارد می‌کرد. از سوی دیگر، واردات محصولات چینی بدون تعرفه از آمریکا 50 درصد بیشتر بود.

در همین حال، چین با اعمال تعرفه‌های خود بر محصولات ایالات متحده این اقدام را تلافی کرد. با این حال، چین هنوز یک ششم تعرفه‌های مضر ایالات متحده را اعمال می‌کند به طوری که پس از هند، روسیه، ژاپن بریتانیا و پاکستان در رتبه هفتم اعمال تعرفه قرار دارد. در چند دهه گذشته، الحاق این کشور به سازمان تجارت جهانی و کاهش نرخ تعرفه باعث شد تا به بزرگترین شریک تجاری جهان تبدیل شود.

از سوی دیگر، هنگ کنگ یک سیاست تجارت آزاد دارد. هنگ کنگ تنها اقتصاد بدون تعرفه در این شاخص است. اقتصاد هنگ کنگ به شدت به تجارت وابسته است به طوری که در سال ۲۰۲۱ ششمین واحد تجاری بزرگ کالا در جهان بود.

تعرفه موضوع پیچیده‌ای است و دولت‌ها باید مزایا و معایب آن را در نظر بگیرند. در میان شاخص تجارت پایدار، تنوع گسترده‌ای در تعداد تعرفه های موجود وجود دارد.
شاخص تجارت پایدار توانایی 30 اقتصاد را برای تجارت به گونه‌ای اندازه‌گیری می‌کند که رشد اقتصادی، توسعه اجتماعی و حفاظت از محیط زیست را متعادل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.