کد مطلب: ۷۴۶۴۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زیان تجار ایرانی از رابطه با روسیه/ روبل ارزش خود را از دست می‌دهد؟

زیان تجار ایرانی از رابطه با روسیه/ روبل ارزش خود را از دست می‌دهد؟

ارزش روبل روسیه با اعمال تحریم‌ها بر نفت و گاز صادراتی این کشور ۱۲.۵ درصد کاهش یافت. در همین زمینه برخی کارشناسان معتقدند تجار ایرانی که با این کشور مراوده اقتصادی داشتند تحت تاثیر افت ارزش روبل دچار زیان شدند. همچنین شهیر محمدنیا، کارشناس بازارهای مالی چشم‌انداز آینده بازار روبل را روشن ندانست و نسبت به معاملات بر پایه این ارز هشدار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روبل روسیه هفته گذشته پس از پشت سر گذاشتن بزرگ‌ترین رکود هفتگی خود از اوایل جولای کمی بهبود یافت. چندی پیش ارزش روبل تحت تاثیر محدودیت‌های اتحادیه اروپا در زمینه نفت و گاز صادراتی این کشور ۱۲.۵ درصد کاهش پیدا کرده بود.

عبدالله باباخانی، کارشناس انرژی، طی توئیتی نوشت که تجار ایرانی حجم زیادی از کالاهای صادراتی خود را از طریق دبی به روسیه می‌فرستند. حال از آن‌جایی که توافقنامه‌های معاملاتی میان دو کشور بر پایه روبل است و ماه دسامبر سیاست سقف قیمتی نفت برای این کشور به اجرا درآمد، تاجران ایرانی 20 درصد روی معاملات خود ضرر کردند.

اما رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: معاملات انجام‌شده میان تجار ایرانی و روسیه بر مبنای دلار پیش می‌رود. چراکه نوسان در سایر ارزها ریسک معامله را بالا می‌برد.

جلیل جلالی، تاجر ایرانی، در این زمینه به تجارت‌نیوز توضیح داد: معامله بر مبنای روبل روسیه یا دلار بستگی به انتخاب تجار دارد که کدام ارز را انتخاب می‌کنند. در معاملات بر پایه روبل روسیه روند به این صورت است که معاملات به صورت دلاری انجام می‌شود، اما تسویه آن با روبل صورت می‌گیرد.

چشم‌انداز بازار روبل روسیه

شهیر محمدنیا، کارشناس بازارهای مالی، درباره آینده بازار روبل روسیه به تجارت‌نیوز گفت: ایران در شرایط تحریمی قرار دارد. بنابراین ناچار است نقل و انتقلات بین‌المللی خود را با کشورهایی همچون روسیه گسترش دهد.

وی ادامه داد: با این حساب معامله بر پایه روبل متدوال تلقی می‌شود. اما باید به چشم‌اندازی هم که برای بازار روبل پیش‌بینی می‌شود توجه داشت. هر چند امروز بازار روبل روسیه متاثر از ارزان‌فروشی نفت روند رو به بهبودی را طی می‌کند اما این فرایند نمی‌تواند در طولانی مدت ادامه پیدا کند.

محمدنیا افزود: روسیه در شرایط جنگی قرار دارد و بر اساس آخرین آمار هزینه هر روز جنگ یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. همچنین ذخایر ارزی روسیه به علت تامین هزینه‌های تسلیحاتی روبه کاهش است. مجموع این عوامل چشم‌انداز روشنی را از آینده بازار روبل نشان نمی‌دهد.

تیرماه امسال بود که امیر هامونی، مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران، اعلام کرد: بر اساس گفته منابع روس، روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه در سال گذشته میلادی از چهار میلیارد دلار فراتر رفته است. حتی واشبنگتن‌پست در این باره نوشت که دولت روسیه به دنبال تقویت روابط خود با تهران است و ایران به یک شریک نظامی و تجاری کلیدی برای مسکو تبدیل شده است. اما آیا بازار ارز روسیه بستر امنی برای مراودات ایران به حساب می‌آید؟

هرچند ضرر تجار ایرانی که بر پایه روبل روسیه معاملات خود را انجام داده‌اند تائید نشده است اما با توجه به آینده مبهمی که برای این بازار پیش‌بینی می‌شود به نظر می‌رسد باید در معاملات بین‌اللملی کشور بر پایه روبل محتاط بود و با تکیه بر واقعیت از رویاپردازی برای جایگزینی ارزهای دیگر به جای دلار پرهیز کرد.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر ترانزیت ۱۲ میلیون تن بار روسیه از مسیر ایران را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    روسیه هم با این احوال دارد پول چاپ می کند ما داریم بر دیوار کی یادگاری مینویسیم؟