کد مطلب: ۱۴۷۹۰۵

تعطیلات رسمی جزو ایام مرخصی نیست

تعطیلات رسمی جزو ایام مرخصی نیست

اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار اعلام کرد: مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یک ماه است. سایر روزهای تعطیل جزو ایام‌ مرخصی محسوب نخواهد شد.

مرخصی برای نیروی کار بخشی از حق قانونی وی است اما گاهی پیش می‌آید که نیروی کار از جزئیات حق و حقوق خود درباره مرخصی اطلاعات دقیق ندارند. ‌ماده 64 قانون کار بیان می‌کند: مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یک ماه است. سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد. برای کار کمتر از یک سال، مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام‌یافته محاسبه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از سوالاتی که همواره برای نیروی کار به وجود می‌آید این است که اگر کارگری به صورت سه نوبت کاری در خط تولید شاغل باشد و بخواهد 5 روز درخواست مرخصی استحقاقی کند، مثلا از یکم تا پنجم تیر ماه مرخصی خود را نوشته باشد ولی سوم و چهارم تیر تعطیل رسمی است آیا این دو روز تعطیل رسمی به آن 3 روز غیر تعطیل اضافه می‌شود؟ یعنی جمعا 5 روز به مرخصی می‌رود؟ آیا باید در موارد اینچنینی مرخصی به صورت جداجدا نوشته شود و ایام تعطیل رسمی در آن لحاظ نشود یا خیر؟ آیا ایام تعطیل رسمی که بین روزهای مرخصی استحقاقی قرار می‌گیرد، جزو همان مرخصی استحقاقی محاسبه می‌شود؟

اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار در پاسخ به این دسته از سوال‌کنندگان با استناد به ماده 64 قانون کار بیان می‌کند: «مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب 4 روز جمعه، جمعا یک ماه است. سایر روزهای تعطیل جزء مرخصی محسوب نخواهد شد. برای کار کمتر از یک سال، مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام‌یافته محاسبه می شود.»

بر این اساس چنانچه اثنای مرخصی مقارن با 2 روز تعطیل رسمی باشد، روزهای تعطیل رسمی در حکم مرخصی نخواهد بود.

در خصوص درخواست مرخصی باید صرفا میزان مرخصی به روز یا ساعت ذکر شده و تاریخ یا ساعت شروع و تاریخ یا ساعت پایانی مرخصی ذکر شود. به عبارتی چنانچه حد فاصل روزهای اول مرداد (شنبه) الی 7 مرداد (جمعه) مصادف با دو روز تعطیل رسمی (دوشنبه و سه‌شنبه) باشد و کارگر بخواهد از 4 روز مرخصی استفاده کند باید در برگه مرخصی خود میزان مرخصی را 4 روز و تاریخ شروع را از 96.5.1 لغایت 96.5.6 قید کند.

همچنین شرکت‌ها و کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در ابتدای هر ماه میزان روزهای کاری ماه و تاریخ تعطیلات رسمی و جمعه‌ها را احصاء کنند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.