کد مطلب: ۳۹۶۷۹۷

از خودتان بپرسید چند روز باید به تعطیلات بروید؟

از خودتان بپرسید چند روز باید به تعطیلات بروید؟

با فرا رسیدن تعطیلات، شاید دلتان بخواهد دوستانتان را ببینید، با خانواده‌تان وقت بگذرانید و یا به مکان‌های جدید بروید. محققان چه می‌گویند؟ به تعطیلات بروید. از نظر فرهنگی تغییراتی را در چگونگی استفاده از روزهای تعطیل مشاهده می‌کنیم. شرکت‌های بزرگ مانند ویرجین گروپ، نتفلیکس، لینکدین، گراب‌هاب و حتی جنرال الکتریک تعطیلات «نامحدود» یا نیمه‌محدود

با فرا رسیدن تعطیلات ، شاید دلتان بخواهد دوستانتان را ببینید، با خانواده‌تان وقت بگذرانید و یا به مکان‌های جدید بروید. محققان چه می‌گویند؟ به تعطیلات بروید.

از نظر فرهنگی تغییراتی را در چگونگی استفاده از روزهای تعطیل مشاهده می‌کنیم. شرکت‌های بزرگ مانند ویرجین گروپ، نتفلیکس، لینکدین، گراب‌هاب و حتی جنرال الکتریک تعطیلات «نامحدود» یا نیمه‌محدود در اختیار کارمندانشان قرار می‌دهند و بیشتر کارآفرینان دلشان می‌خواهد تعطیلاتی چند روزه داشته باشند و از فضای کار دور باشند، حتی اگر این کار باعث ایجاد وقفه در مسیر رشد و موفقیت شرکت برای یک روز باشد.

داشتن روزهای تعطیل می‌تواند جالب باشد. می‌توانید به مکان‌های جدید کشور سفر کنید یا نقاط دیگر جهان را ببینید و از استرس و اضطراب کارآفرینی دور شوید و استراحت کنید.

این جریان روند مثبتی است، به خاطر اینکه در فرهنگ غربی و به‌خصوص فرهنگ آمریکایی، اهمیت سخت کار کردن یکی از ارزش‌های سنتی بوده است و در بسیاری از موارد، کارمندان را وادار می‌کرد تا از روزهای تعطیل چشم‌پوشی کنند و تا جای ممکن کار کنند. در حالی که این رویه می‌توانست فقط کمی شتاب بهره‌وری را افزایش دهد، خطرات استفاده نکردن از تعطیلات بسیار بیشتر از مزایای محدود آن است.

به عنوان یک کارآفرین می‌دانید که مسئولیت‌هایتان چالش‌برانگیز است و احتمالا احساس می‌کنید که باید وقت بیشتری را نسبت به کارمندان خود در محل کار بگذرانید. پس، با فرا رسیدن تعطیلات، می‌توانید از خودتان سوال کنید که واقعا چند روز را باید صرف تعطیلات کنید؟

روزهای تعطیل و تعطیلات

مزایای تعطیلات

بدیهی است که داشتن روزهای تعطیل می‌تواند جالب باشد. می‌توانید به مکان‌های جدید کشور سفر کنید یا نقاط دیگر جهان را ببینید و از استرس و اضطراب کارآفرینی دور شوید و استراحت کنید. اما مزایای تعطیلات بیشتر از چیزی است که به نظرتان می‌رسد:

کاهش استرس مداوم

واضح و مبرهن است که استفاده از روزهای تعطیل به کاهش استرس کمک می‌کند. اما موضوعی که شاید ندانید این است که مزایای کاهش استرس مدت‌ها بعد از پایان روزهای تعطیل همچنان ادامه دارد. یکی از محققان دانشگاه کالگری ۸۸۷ وکیل را که در شرکت‌های با استرس بالا مشغول به کار بودند، مورد بررسی قرار داد.

او پی برد که مزایای کاهش استرس، شامل کاهش خطر افسردگی و سایر وضعیت‌های سلامت روحی، هفته‌ها بعد از پایان تعطیلات همچنان ادامه پیدا می‌کند.

بهره‌وری

استفاده از روزهای تعطیل به شما کمک می‌کند تا بعد از بازگشت به محل کار، بتوانید وظایف بیشتری را انجام دهید، حتی اگر این قضیه غیرعادی به نظر برسد. در سال ۲۰۰۶، ارنست و یانگ تحقیقی را روی کارمندانشان انجام داد و پی برد که به‌ازای هر ۱۰ ساعت اضافه تعطیلات که کارمند استفاده می‌کند، شاخص عملکردش حدود ۸ درصد افزایش می‌یابد.

کارمندانی که از تعطیلات استفاده می‌کنند، احتمال کمتری دارد که شرکت را ترک کنند و این به معنی کاهش جایگزینی کارمندانی است که از تعطیلات استفاده می‌کنند.

پیشگیری از فرسودگی شغلی

به عنوان یک کارآفرین، نباید امکان فرسودگی شغلی را دست کم بگیرید. ساعات طولانی کاری در یک محیط پراسترس در نهایت می‌تواند شما را نسبت به کارتان بی‌حس یا از آن بیزار کند و اگر این اتفاق بیفتد، شاید فرصت زیادی برای بهبود نداشته باشید.

تعطیلات به شما استراحت و وقفه‌ای در کارتان می‌دهد تا بتوانید احتمال ایجاد فرسودگی شغلی را کاهش دهید.

مدت زمان ایده‌آل تعطیلات

خب، مدت زمان ایده‌آل روزهای تعطیل چقدر است؟ سوال مهمی است و تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است میزان ایده‌آلی برای گذراندن تعطیلات وجود داشته باشد.
معمولا، دو مکتب فکری وجود دارد. بعضی افراد باور دارند که باید تک‌روزهای تعطیل در طول سال داشته باشید و به خودتان کم و بیش خرده‌استراحتی بدهید. بعضی‌ها هم عقیده دارند که باید از همه تعطیلاتتان یک جا استفاده کنید و مدت زمان طولانی را در تعطیلات بگذرانید.

حقیقت این است که احتمالا به هر دوی این نوع تعطیلات نیاز دارید. محققان فنلاندی نقاط بیشینه و کمینه رضایت ۵۴ کارمند را که به تعطیلات رفته بودند، مورد بررسی قرار دادند تا بفهمند که تعطیلات چقدر باید طول بکشد. چیزی که آنها فهمیدند این بود که بیشتر افراد اوج خوشحالی و رضایت را تقریبا در روز هشتم تجربه می‌کنند و پس از آن سیر نزولی پیدا می‌کند.

روزهای تعطیل و تعطیلات

بنابراین، صرف تنها چند روز فرصت کافی برای کسب رضایت و خوشحالی در اختیارتان قرار نمی‌دهد، در حالی که گذراندن روزهای تعطیل بیشتر احتمالا به شما کمک می‌کند که کارهایی را که قبلا انجام می‌داده‌اید، از ذهنتان دور کنید، بنابراین واقعا می‌توانید استراحت کنید و نیروی تازه‌ای به دست آورید.

همچنین تحقیقات نشان داده است که در طی روزهای تعطیل آخر هفته، وقتی که افراد مشغول کار نیستند، مردان و زنان میزان بیشتری خوشحالی، میزان کمتری اضطراب و استرس و میزان کمتری بیماری‌ها و دردهای جسمی را تجربه کرده‌اند. جای تعجب ندارد، اما این امر بر اهمیت روزهای تعطیل در طول سال تاکید می‌کند، صرف نظر از اینکه اینکه دیگر روزهای تعطیل خود را چگونه می‌گذرانید.

در عوض، خیلی از کارآفرینان روزهای تعطیل آخر هفته را کار می‌کنند و هرگز از تعطیلات منظم استفاده نمی‌کنند. این روش خوبی نیست، چون آنها را در برابر مشکلات سلامت جسمی و روحی آسیب‌پذیر می‌کند.

چگونگی تعیین زمان تعطیلات به شما بستگی دارد، اما برای شغلتان، سلامتی‌تان و وضعیت روحی‌تان لازم است تا از تعطیلات به‌صورت منظم و حتی گاه به گاه استفاده کنید. به تعطیلات بروید! این کار هم برای شما و هم برای کسب‌وکارتان بهتر خواهد بود.

یافتن تعادل ایده‌آل

حتی اگر شما آن فردی باشید که همه تصمیمات را می‌گیرد، قطعا محدودیت‌هایی برای زمانی که می‌توانید به تعطیلات بروید، وجود دارد. ملزومات و امکانات خانواده‌تان و همین طور وضعیت کسب‌وکارتان، تعیین می‌کند که چه زمانی می‌توانید از روزهای تعطیلتان استفاده کنید.

علاوه بر این، احتمالا اولویت‌های شخصی خودتان را دارید، بنابراین ایده استفاده از یک تعطیلات طولانی‌مدت ممکن است از تعطیلات چند روزه در طی سال جذاب‌تر به نظر برسد.

در نهایت، چگونگی تعیین زمان تعطیلات به شما بستگی دارد، اما به خاطر شغلتان، سلامتی‌تان و وضعیت روحی‌تان لازم است تا از تعطیلات به‌صورت منظم و حتی گاه به گاه استفاده کنید. به محض اینکه بتوانید کارهای خود را به دیگران واگذار کنید، زمان تعدادی از جلسه‌هایتان را عوض کنید، کنترل شرکت را بر عهده فرد دیگری بگذارید، به تعطیلات بروید! این کار هم برای شما و هم برای کسب‌وکارتان بهتر خواهد بود.

نویسنده: جیسون دمرس (Jayson DeMers)
مترجم: میلاد قزللو
عنوان اصلی مقاله: How Much Vacation Time Should You Be Taking?
نشریه: Entrepreneur

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه جای دنیا تعطیلات آخر هفته رو تبدیل کردن به دو روز، اما توی ایران هنوز شرکت‌های خصوصی یه روز جمعه تعطیلن و اصلا فرصت نمی‌کنیم که استراحت کنیم.

  • ناشناس

    آرامش وقتی حاصل میشه که تعطیلات ، ساعت کاری و خدمات حداقلی و مشترک بیمه شغلی بخش خصوصی و بخش دولتی نشناسه.