کد مطلب: ۴۵۰۵۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگرانی جدید بورسی / تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه واقعیت دارد؟

نگرانی جدید بورسی / تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه واقعیت دارد؟

بازار سنتی طلا به رقابت با بورس آمده و حالا زمزمه‌های تعطیلی معاملات بازار گواهی سکه در تالار بورس شنیده می‌شود. زمزمه‌هایی که نگرانی‌های زیادی را برای فعالان بازار سهام به دنبال داشته است.

مریم شکرانی: زمزمه‌های تعطیلی بازار گواهی سکه، فعالان بورس و بسیاری از کارشناسان اقتصادی را نگران کرده و آنها را به واکنش در صفحات شخصی‌شان واداشته است. سکه طلا در بازار تهران ۷ میلیون تومان را رد کرده و حالا بازار سنتی، بورس را در این‌باره متهم کرده است.

فعالان بازار سنتی طلا می‌گویند که معاملات سکه در بورس رونق گرفته و همین رونق معاملات در بورس که البته از طریق بانک‌ها ایجاد شده، سبب گرانی در بازار سنتی است.

البته این نگرانی چندان هم بیراه نیست چرا که در شهریور سال ۹۷ بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا با وجود تجربه ۱۰ ساله تعطیل شد. در آن زمان این بازار متهم به خط دادن به بازار نقدی سکه شده بود و فشارهای بانک مرکزی موجب تعطیلی آن شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این اتفاق اما به بازار سکه کمکی نکرد و نقدینگی بالای موجود در این ابزار مالی به بازار نقدی سرازیر شد. نگاهی به بازار سکه نشان می‌دهد که بهای هر قطعه سکه طلا در زمان تعطیلی بازار قراردادهای آتی یعنی شهریور ۹۷ حدود چهار میلیون تومان بود و با تعطیلی این بازار نه‌تنها قیمت سکه مهار نشد که روند بهای آن همچنان صعودی ماند و بهای سکه در حال حاضر به بالاتر از هفت میلیون تومان رسیده است.

زمزمه‌های تکرار این رخداد، حالا گریبان بازار گواهی سکه طلا را گرفته است. همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه به تجارت نیوز می‌گوید: رقابت مخرب بین بازار سرمایه و بازارهای سنتی و جوسازی، این اتفاقات غیرکارشناسی را رقم می‌زند و در حالی‌که کشورهای همسایه بازارهای قوی و بزرگ طلا و فلزات در بورس‌شان ایجاد کرده‌اند، همین رفتارهای غیرکارشناسی باعث شده است که بورس ایران از رقابت منطقه‌ای عقب بیفتد.

او در ادامه با اشاره به اینکه بازار گواهی سکه مزیت‌ فراوانی برای اقتصاد کشور دارد، توضیح می‌دهد که وقتی معاملات سکه غیرفیزیکی و کاغذی می‌شود ضمن ایجاد امنیت بالا برای نگهداری سکه، موجب می‌شود که دارایی مردم به جای ذخیره‌سازی در خانه‌ها وارد چرخه اقتصاد شود.

دارابی ادامه می‌دهد: سکه با این فرآیند وارد خزانه بانک‎ها می‌شود و آنها می‌‌توانند با گواهی سپرده سکه به متقاضیان وام بدهند. زیرا سکه نقش وثایق مطمئن را برای بانک‌ها ایفا کند. به جز این، بانک‌ها با اعتبار این ذخایر می‌توانند از بانک مرکزی طلای خام خریداری کنند. همچنین خرید و فروش سکه در بورس موجب شفافیت معاملات می‌شود و نقش مهمی در کنترل تورم و فساد دارد.

زمزمه‌ تعطیلی معاملات بازار گواهی سکه در شرایطی که واکنش گسترده فعالان بازار سرمایه را به دنبال داشته، همچنان با سکوت متولیان اقتصاد کشور مواجه است. فعالان بازار سرمایه می‌گویند که بی‌ثباتی قوانین و مقررات بورس موجب نااطمینانی به این بازار می‌شود و بهتر است که دولت و بانک مرکزی در سالی که نجات اقتصاد کشور سخت به بورس وابسته است، از رفتارهای غیرکارشناسی پرهیز کنند.

واکنش فعالان بورس در شبکه‌های اجتماعی هم قابل توجه بوده است.

یکی از کاربران توییتر به نام علی نیکبخت، توییت کرده است: «اینکه جامعه بورسی کشور احتمال تعطیل شدن بازار گواهی های سکه رو اصلا جدی نگرفته و هیچ حرفی دربارش نمیزنه از دو احتمال خارج نیست، یا نمیدونه اصلا همچین جایی وجود داره که وای به حال ما، یا تبعات تعطیل شدن این بازار رو نمیدونه که دوصدبرابر وای به حال ما»

کاربری دیگر به اسم محسن تقی‌نژاد در توییتر نوشته است:

«شهریور ۹۷، بازار آتی سکه تعطیل شد.
استدلالشان چه بود؟
آتی باعث رشد قیمت سکه در بازار فیزیکی شده.
قیمت سکه چقدر بود؟ ۵ م.ت
اکنون قیمت #سکه چقدر هست؟ ۷ م.ت
راهکار تصمیم گیرندگان چیست؟ تعطیلی احتمالی گواهی سکه!
بیایید برای یک بار هم که شده از یک سوراخ دو بار گزیده نشویم!»

کاربری به اسم خدابخش نیز توییت کرده است: «اگر معاملات #سکه در بازار سرمایه جمع بشه واقعا باید فاتحه همه شعارها در خصوص توسعه این بازار را خواند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    این خیز سکه بخاطر بورسه طرف از بازار جمع میکنه میده به بورس هر سکه ۴۵۰ هزار تومن حالا شما ضربدر تعداد بکن بخدا همین فردا تعطیلش کنن و مالیات ببندد به این آدما سکه میشه ۴ میلیون

    • ناشناس

      اونهایی که مخافت می کنند، همان هایی هستند که به شدت متضرر میشن

  • ناشناس

    هر حرکتی که مانع رشد بورس میشه باید خارج شه نمیشود سکه بیاد از مزایا و امتیازات بورس جهت نقدینگی استفاده کند بعد خودش باعث تخریب بورس شود سکه برای سهام و بازار سرمایه جز تخریب و جمع کردن نقدینگی و سو استفاده از بورس و اخرش هم ان را تخریب کند چیزی ندارد هر کس بازار خودش را دارد بورس با سهام عجین است و غیر قابا تفکیک است بورس یعنی سهام سهام هم یعنی بورس سکه باید از بازار بورس خارج شود

  • ناشناس

    سکه هم مثل ارز و مسکن و خودرو بازارای رانتی و تورمی و سفته بازاری ایست بازار بورس باید با سهام هایش راه خودش را از این بازار ها جدا کند و نقدینگیش را به تولید و بنگاه تزریق کند نه در سفته خواری و مفت خواری

  • As

    قیمت گواهی سکه تحویل روز بورس حداکثر ۱ درصد بیشتر از قیمت سکه در بازار باشه.

  • ناشناس

    خیلی خوب میشه اگر اجرایی شه سکه در بورس مخرب است

  • سرمایه

    عجله‌در‌خرید‌نکنید.نخرید‌میاد‌پایین‌یک‌هفته‌دیگه

  • ناشناس

    اقتصاد دانان بی مخ هر روز از حباب بورسی صحبت کردند و مردم را از بورس فراری دادند و آنها از حباب سردر نمی آورند در جایی که هر روز جنس گران می شود و مانند خودرو که 30 درصد روی قیمت آن کشیده و میوه های 1000 تومانی 20000تومان شده زمین و ساختمانهای متری 4 میلیونی با عداد ارقام بزرگتر خرید فروش می شود و …..سایر موارد دیگر. بورس در حالت طبیعی حرکت می کرد با نادانی مردم را از بورس فراری دادند و اکثر آنها در روی دلار و طلا وسکه و زمین و ساختمان سرمایه گذاری کردند دیگر مشکل میشه آب رفته را به جوی برگرداند

  • ناصرنادرزاده

    سلام واله مشخصه مثل آینه روشنه و مثل اب زلال اخه مگه میشه سکه وارد بورس بشه؟ سکه یه کالایی است اولا مصرفی نه تولیدی دوما سکه یه کالایی است که مصرف آن موجب اتمامش نمیشود مثل مواد غذایی، سوما این سکه و طلا پشتوانه پول نقد هستند نه پشتوانه تولید چهارم اینکه مگه در دنیا همچین کاری میشه که در ایران شده پنجم اقتصاد مثل ریاضی با وارد کردن سکه و طلا در بورس انگار میگیم دوبا دو میشه 5… یعنی فاجعه، یعنی برنامه ریزان اقتصادی کشورمون انگار نه ریاضی خوندن نه از علم اقتصاد چیزی میدونن واله چی بگیم دلمون میسوزه برای کسایی که صب تا شب کار میکنن در بازار اخرشم به صفر میرسند

  • ناشناس

    مسئولین باید از کارشان اخراج شوند