کد مطلب: ۶۴۳۰۹۸

چرا ایران به قطعنامه تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای منفی داد؟

چرا ایران به قطعنامه تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای منفی داد؟

تخت روانچی درباره رای منفی ایران به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر، اعلام کرد که ایران این قطعنامه را داری انگیزه های سیاسی می داند که بیطرفی سازمان ملل را خدشه دار می کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چرا ایران به قطعنامه تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای منفی داد؟

فارس نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه (۱۸ فروردین/۷ آوریل) قطعنامه‌ تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را تصویب کرد.

۹۳ کشور با این قطعنامه موافقت کردند، ۲۴ کشور به آن رأی منفی و ۵۴ کشور هم به آن رأی ممتنع دادند. ایران از جمله کشورهایی بود که با این قطعنامه مخالفت کرد. «مجید تخت روانچی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در اظهاراتی این قطعنامه را «سیاسی» خواند و اعلام کرد که ایران به آن رأی منفی خواهد داد.

تخت روانچی در این باره اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران مجددا بر ضرورت حل و فصل صلح آمیز اختلافات بر مبنای حقوق بین الملل و احترام کامل تمام طرف ها به منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید می کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها باید به صورت کامل مورد احترام بوده و امنیت و ایمنی همه غیرنظامیان تضمین شود.

نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه دولت ایران عمیقا درباره تداوم تشدید وضعیت بشردوستانه در اوکراین که باعث توجه گسترده بین المللی شده، ابراز نگرانی می کند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران متن پیش نویس قطعنامه حاضر را داری انگیزه های سیاسی می داند که بیطرفی سازمان ملل را خدشه دار می کند. دولت ایران اهمیت ویژه ای برای ارتقا و صیانت از حقوق بشر قائل است، ولی سوءاستفاده از سازوکار حقوق بشر ملل متحد برای اهداف سیاسی را مغایر اصل ضرورت جهانشمولی و عدم برخورد گزینشی در پرداختن به موضوعات حقوق بشری می داند.

وی گفت: ما بر این باوریم که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی کوته بینانه باشد. ما تاکید می کنیم که کار شورای حقوق بشر باید به صورت غیرسیاسی و غیر تقابلی پیگیری شده و عضویت در این نهاد نباید بر مبنای سیاسی کاری باشد.

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به کشتار صدها نفر از غیرنظامیان در شهر «بوچا» خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر شد.

تعلیق عضویت یک کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل منوط به حمایت حداقل دو سوم از اعضای مجمع عمومی از قطعنامه‌ای با همین موضوع است. شورای حقوق بشر در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و تا به امروز ۴۷ عضو داشت. پیش تر، در سال ۲۰۱۱ عضویت لیبی در این شورا معلق شده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.