کد مطلب: ۳۳۷۲۰۰

جهانگیری مطرح کرد:

كالاهای انباشته‌شده در بنادر باید به سرعت تعیین تكلیف و ترخیص شوند / انجام واردات كالا تحت هر شرایط

كالاهای انباشته‌شده در بنادر باید به سرعت تعیین تكلیف و ترخیص شوند / انجام واردات كالا تحت هر شرایط

جلسه بررسی مسائل گمركی كشور عصر دیروز به ریاست معاون اول رییس جمهور با بررسی موضوعاتی از جمله تسهیل در روند ترخیص كالا و تامین نیازهای اساسی کشور برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسحاق جهانگیری با اشاره به اهمیت جلوگیری از رسوب و انباشت كالا در بنادر، گمركات و انبارهای متعلق به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی، بر سازماندهی لازم به منظور تسهیل در روند ترخیص كالا و تامین نیازهای اساسی كشور در مقطع حساس كنونی تاكید كرد.

معاون اول رییس جمهور هدف دشمنان ملت ایران از اعمال تحریم را ایجاد اخلال در جریان واردات كالا به كشور ارزیابی كرد و اظهار کرد: دشمنان می‌خواهند با ایجاد اختلال در مسیر تجارت خارجی، كشور را در تامین كالاهای مورد نیاز مردم با مشكل روبرو كرده و در نتیجه كشور را با ناآرامی و بی‌ثباتی مواجه كنند.

جهانگیری افزود: دولت نیز در مقابل، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است و در جلسات متعدد نظیر جلسات ستاد مقابله با تحریم و جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تصمیمات مناسبی اتخاذ شده است تا جریان واردات كالا تحت هر شرایطی انجام شود و كالاهای مورد نیاز در اختیار مردم كشور قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور به سفر اخیر خود به استان هرمزگان و بازدید از بندر شهید رجایی و گمرك بندر عباس اشاره و تصریح كرد: باید با هماهنگی همه دستگاه‌ها و رفع برخی مقررات زائد و دست و پا گیر از رسوب كالاها و مایحتاج كشور در گمركات كشور جلوگیری شده و به سرعت درباره این كالاها تعیین تكلیف و مراحل ترخیص آن انجام شود.

وی با اشاره به گزارشات ارائه شده از روند كاهشی میزان كالاهای متروكه و بلاتكلیف در بنادر و گمركات كشور، از استانداران، سازمان بنادر و كشتیرانی و نیز سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی كشور خواست تا به طور منظم در خصوص میزان رسوب كالاها در بنادر و گمركات كشور به هیات دولت گزارش‌های لازم را ارائه كنند.

جهانگیری با بیان اینكه گمركات در مبادی اصلی كشور باید به طور ۲۴ساعته فعال باشند، بر همكاری وزارت جهاد كشاورزی و بانك مركزی برای تامین مساله ارز مورد نیاز برخی اقلام و محصولات كشاورزی به منظور معطل نشدن كشتی‌ها در بنادر تاكید كرد.

معاون اول رییس جمهور ضمن قدردانی از زحمات همه مدیران و كاركنان سازمان بنادر و كشتیرانی و گمركات كشور، خواستار تلاش بیشتر برای تسریع در زمان بارگیری و تخلیه كالا شد.

در این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گمرك را پیشانی تجارت خارجی كشور توصیف كرد و گفت: گمرك برای اینكه بتواند وظایف و تكالیف خود را به نحو مطلوب انجام دهد، نیازمند تكمیل زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری است كه باید با حمایت‌های دولت، این نیازها تامین شود.

وزیر كشور نیز در این جلسه بر مدیریت واحد و هماهنگی دستگاه‌ها به منظور جلوگیری از رسوب كالا و مقاببله با قاچاق تاكید كرد و خواستار برنامه‌ریزی در استان‌های مرزی برای تسهیل در جریان صادرات و واردات شد.

رییس سازمان بنادر و كشتیرانی هم در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت رسوب كالا در بنادر تجاری كشور ارائه كرد و گفت: مدت زمان ماندگاری كالا در بنادر كشور از مدت زمان نرمال جهانی بالاتر است كه باید برای كوتاه‌تر شدن این مدت تلاش و برنامه‌ریزی كنیم.

وی همچنین گزارشی از آخرین آمار رسوب كالا در بنادر كشور و مهمترین علل تاخیر ترخیص كالا ارائه كرد و به بیان راهكارها و پیشنهادات برای تسریع در روند ترخیص كالا پرداخت.

رییس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از آخرین چالش‌های موجود در گمركات كشور، به تشریح علل و عوامل عدم ترخیص به موقع كالاها پرداخت و گفت: باید اطلاعات مربوطه به كالاهای وارداتی پیش از ورود به كشور و در حین حمل در اختیار گمرك قرار گیرد تا روند ترخیص كالا با سرعت بیشتری انجام شود.

در این جلسه كه وزیر دادگستری، استاندار هرمزگان، رییس سازمان ملی استاندارد، رییس كل دیوان محاسبات كشور، ریس سازمان بازرسی كل كشور و رییس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نیز حضور داشتند، پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد كارگروهی با نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی برای جلوگیری از انباشت كالاهای متروكه در انبارها تشكیل شود. همچنین به منظور تسریع در موضوع تعیین مابه التفاوت قیمت ارز مقرر شد وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد خود را در كمیسیون اقتصاد ارائه كند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.