کد مطلب: ۳۰۳۴۷۶

تعیین تکلیف نحوه پرداخت اقساط یوزانس

تعیین تکلیف نحوه پرداخت اقساط یوزانس

رئیس مرکز سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران می گوید با وجودی که زمان سررسید پرداخت اقساط یوزانس و فاینانس شرکت‌ها فرا رسیده، اما آنها امکان استفاده از سامانه نیما برای خرید ارز را ندارند.

فریال مستوفی درباره نامه محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به رحمت الله اکرمی سرپرست وزارت اقتصاد درباره نحوه تسویه بدهی ارزی واحدهای تولیدی گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌هایی که یوزانس های دو یا سه ساله خریداری کرده بودند و سررسید آنها فرا رسیده، نمی‌دانند با چه نرخی باید این یوزانس را پرداخت کنند.

وی توضیح داد: در زمانی که یوزانس‌های مورد اشاره خریداری شده‌اند، قیمت دلار ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است ولی امروز نرخ ارز در سامانه نیما با این رقم تفاوت بسیار زیادی دارد.

رئیس مرکز سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران از برگزاری جلسه ای با غلامرضا پناهی سرپرست معاونت ارزی بانک مرکزی خبر داد و گفت: در تمامی بخشنامه های بانک مرکزی، مطلبی درباره اینکه یوزانس ها و فاینانس های گرفته شده، چگونه باید تسویه شوند، ندیده ایم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی درک می کند که تامین ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای دولت مشکل است ولی از طرف دیگر باید توجه داشت که وضع شرکت های بخش خصوصی که از یوزانس استفاده کرده اند نیز خوب نیست و در صورتی که بخواهند ارز گرفته شده را با نرخ سامانه نیما بازگردانند، بسیاری از آنها ورشکست خواهند شد.

مستوفی یادآور شد که پرداخت نکردن اقساط یوزانس ها و فاینانس ها باعث خواهد شد تا فاینانسرها پرداختی های خود را انجام ندهند و بسیاری از فعالیت ها متوقف شود. رییس مرکز سرمایه گذاری اتاق تهران این سوال را مطرح کرد که در بخشنامه های بانک مرکزی مشخص نیست، شرکتی که یوزانس با دلار ۳۴۰۰ یا ۳۸۰۰ تومانی گرفته چگونه باید اقساط آن را پرداخت کند؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در عین حال اعلام کرد که هیچ رقمی از فاینانس های دریافت شده در طول سال های گذشته توسط بخش خصوصی ندارد و از اتاق بازرگانی خواسته است تا به شرکت‌های بدهکار نامه‌ای ارسال کرده و از آنها بخواهد تا میزان بدهی خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته و حتی بعد از برجام فاینانس تنها از چین و روسیه دریافت شده است، اظهار داشت: با وجودی که حتی شرکت‌هایی مانند بیمه ساچه علاقمند بودند که با ایران کار کنند اما بانک‌ها علاقه‌ای به اعطای وام و تامین مالی پروژه‌های ایران نداشتند.

مستوفی ادامه داد: از رقم دقیق فاینانس‌های روسی اطلاعی ندارم اما چین حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد یورو در پروژه‌های مختلف تامین مالی انجام داده و حتی اگر برخی از پروژه‌ها به اتمام نرسیده باشد، زمان پرداخت سود و اقساط آن فرارسیده است.

رئیس مرکز سرمایه گذاری خارجی اتاق تهران روند دریافت ارز یوزانس‌ها توسط پیمانکاران را توضیح داد و گفت: ارزی که از طریق یوزانس به پیمانکاران پرداخت می‌شود از طریق صرافی‌های بانکی ابتدا تبدیل به ریال و سپس به پیمانکار تحویل داده می‌شود.

وی به حضور غلامرضا پناهی سرپرست معاونت ارزی بانک مرکزی در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران اشاره کرد و گفت: معاونت ارزی بانک مرکزی معتقد است که اقساط یوزانس‌ها باید از طریق سامانه نیما پرداخت شود اما متاسفانه این سامانه تنها برای صادرکنندگان و واردکنندگان است و امکان استفاده از ارز آن برای تمامی فعالان اقتصادی نیست.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.