کد مطلب: ۶۱۰۹۷۸

فشار بر مذاکره کنندگان ایرانی با تعیین ضرب‌العجل

فشار بر مذاکره کنندگان ایرانی با تعیین ضرب‌العجل

برخی از مقامات و رسانه‌های غربی در ادامه فضاسازی‌های منفی علیه روند مذاکرات وین،این بار بااسم رمز مهلت گفت‌وگوها وارد میدان شده و درتلاش هستند تا درآستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام تیم ایرانی را تحت فشار قرار دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته پیش به هاآرتص گفت که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی پشت درهای بسته در مذاکرات وین یک ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که زمان آن دور نیست. وی ادعا کرد که تا چند هفته‌ دیگر مذاکره‌کنندگان متوجه خواهند شد که آیا ایران برای راه‌حل دیپلماتیک آماده است یا خیر.

همزمان خانم لیز تراس وزیر خارجه انگلیس نیز هفته گذشته در اظهاراتی غیرسازنده گفت که این دور از مذاکرات، آخرین فرصت برای دستیابی به توافق است.

در همین پیوند، رسانه های غربی مدعی شدند که فرصت زیادی برای نجات برجام نمانده و برای توجیه اقدامات احتمالی دیپلمات‌ها در صورت شکست گفت‌وگوها، ایران را از پیش مقصر نشان دادند. در همین پیوند آمیخی اشتاین خبرنگار صهیونیست «کان نیوز» امروز در توئیتی نوشت: دیپلمات های غربی به من می گویند که ضرب الاجل آمریکا و کشورهای اروپایی برای مذاکره با ایران در مورد بازگشت به توافق برجام پایان ژانویه و آغاز فوریه است.

با این حال منابع نزدیک به تیم ایرانی می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی نخواهد شد. دیروز یک منبع آگاه گفت که این ضرب‌الاجل‌ها باعث تغییر خطوط قرمز ایران نخواهند شد و برای ما حالت اضطراری در مذاکرات وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد که پیشرفت حاصل شده درباره متون مربوط به موضوعات هسته‌ای در دور قبل حاکی از تعامل جدی ایران است و الان نوبت طرف‌های مقابل است تا حسن نیت خود را در رابطه با موضوعات تحریمی نشان دهند. این منبع آگاه خاطر نشان کرد که پیشرفت در دور آتی منوط به رویکرد طرف مقابل دارد.

در همین حال سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم امروز به خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی ایران به ضرب الاجل‌های «خودخوانده» وقعی نمی‌نهد و «در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم. »

وی افزود: توافقی که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم نتایج آن را مشاهده کنیم. برای ایران هیچ کدام از این تاریخ‌های ساختگی قرارداد الزام آور نیست و هدف ما تنها رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم و این کارزارهای رسانه‌ها برای ما مهم نیست.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از امروز در وین آغاز شده است. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران صبح امروز در راس هیاتی متشکل از کارشناسان حقوقی، سیاسی و اقتصادی، برای پیگیری دور هشتم مذاکرات درباره رفع تحریم‌های ظالمانه وارد پایتخت اتریش شد و ساعاتی پیش با روسای هیات‌های چین و روسیه دیدار کرد.

بر اساس برنامه اعلام شده، نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک ساعت ۱۸ به وقت محلی وین (۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سامان

    خب درست میگن دیگه، بیست سال کافی نبود؟ این نسل در انتظار پوسید.

  • مجتبی هاشمی

    بنظرم دست پیش گرفتن پس نیوفتن.
    ایران باید ضربالعجل بزاره و اگه طرفهای مقابل اراده توافق ندارن ایران خودش معطل اونا نکنه.ما که دیگه چیزی برای باختن نداریم

  • محمود

    باید ببینیم حق برنده میشه یا زور!!

  • ناشناس

    آقای باقری اصلان کوتا ازحق ملت بیچاره نیایید ای بی وجدانا میخوان کلاگذاری کنند محکم بعی
    ستید

  • ناشناس

    اصلان کوتا نیایید این حرف ملت است

    • بدبخت

      بچه های ما از گرسنگی دارن میمیرند وما هم خسته از این همه مشکل

    • ناشناس

      شماشکمت سیره اون باعثه مامستجرای بدبخت چشمون فقط به توافقه ۴۰ساله میگیم مرگ برآمریکا چی بهمون رسیده فقط توافق میتونه مملکتوجوونای مارونجات بده.دیگه جووناچطوری میخوان ازدواج کنن چطوری ماشینوخونه بخرن؟