کد مطلب: ۴۳۳۷۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آغاز تغییر در حجم مبنای معاملات بورس از پس‌فردا / فرابورس محدود می‌شود

آغاز تغییر در حجم مبنای معاملات بورس از پس‌فردا / فرابورس محدود می‌شود

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس اوراق بهادار تهران، از روز دوشنبه شیوه محاسبه حجم مبنا تغییر می‌کند و به نمادهای فرابورس نیز حجم مبنا تعلق خواهد گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اطلاعیه‌ منتشر شده از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تهران به منظور ارتقای سطح اثربخشی و کارآمدی مدل محاسباتی حجم مبنا براساس بررسی‌های بعمل آمده و تقاضای بورس اوراق بهادار تهران و همچنین مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس، شیوه محاسبه حجم مبنا از روز دوشنبه، 12 اسفند 1398 تغییر می‌کند. دلیل اصلی این تغییر افزایش قابل‌توجه ارزش معاملات در اکثر نمادهای بورسی بوده است.

بر اساس این اطلاعیه، حجم مبنای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بر اساس فرمول قبلی و 4 در ده‌هزار سهام شرکت است به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمامی شرکت‌ها برابر 50میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌های با سرمایه 20هزار میلیارد ریال به بالاتر، 120 میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از 20هزار میلیارد ریال، 100 میلیارد ریال تعیین شده است. تعداد حجم مبنای هر سهم بر اساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته آینده اعمال می‌گردد.

photo 2020 02 28 16 46 08

البته این تنها تغییر اعمال شده در حجم مبنا نبود. بلکه شرکت فرابورس نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از روز دوشنبه نمادهای بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس نیز حجم مبنایی معادل 4 در ده‌هزار تعداد سهام شرکت‌ها خواهند داشت. که مبنای محاسبه آن نیز به این صورت خواهد بود که حداکثر ارزش مبنا برای تمام نمادهای فرابورس مشابه با بورس خواهد بود به طوری که شرکت‌های با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال و بالاتر، 120 میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از 20هزار میلیارد ریال، 100 میلیارد ریال خواهد بود. اما حداقل ارزش مبنا برای بازارهای اول و دوم 50 میلیارد ریال، و برای بازار پایه و تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب 20، 10 و 5 میلیارد ریال تعیین شده است.

photo 2020 02 28 16 46 26

این تغییرات در حالی رخ می‌دهد که حجم مبنای نمادهای فرابورس تا پیش از این 1 در نظر گرفته شده بود. حجم مبنـا، حداقل تعداد سهام یک شرکت است که باید در طول روز، معامله شود تا قیمت آن سهم، بتوانـد براساس سقف دامنه نوسان، افزایش یا کاهش یابد. تغییر حجم مبنا به خصوص در فرابورس از این جهت مهم است که برای اینکه قیمت پایانی بتواند رشد 5درصدی داشته باشد، حجم معاملات باید به اندازه کافی زیاد باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حقیقی

    خیلی عالیه ، در اینصورت جلوی سفته بازی و فروشهای تقلبی حقوقی ها برای گول زدن افراد کم تجربه و حقیقی های ضعیف و هجوم هیجانی فروش گرفته میشود .