کد مطلب: ۵۷۷۲۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دولت در سایه چه برنامه‌ای برای بنزین دارد؟

دولت در سایه چه برنامه‌ای برای بنزین دارد؟

با وجود این که دولت و مجلس هر دو افزایش حامل‌های سوختی و افزایش یارانه بنزین را رد کردند اما حالا هم مجلس و هم دولت سایه مساله تغییر قیمت بنزین را مطرح کرده‌اند و رییس کمیسیون انرژی گفته قیمت حامل‌های انرژی باید واقعی شود. اما طرح تغییر قیمت بنزین چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از طرح‌هایی که هراز چند گاهی سر از بهارستان در می‌آورد و پس از آن مسکوت می‌شود، طرح وان است؛ طرح تغییر قیمت و یارانه بنزین.

آبان ماه سال ۹۸، اعضای کمیسیون انرژی اعلام کردند که روند توزیع بنزین و سایر حامل‌های انرژی عادلانه نیست. زیرا تنها به افرادی که خودروی شخصی دارند تعلق می‌گیرد و بقیه مردم از آن بی‌نصیب هستند.

هفته گذشته، رییس سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه زنده تلویزیونی از سیاست‌های دولت قبلی انتقاد کرد و به مساله کسری بودجه اشاره کرد. اما برنامه‌ای برای لایحه اصلاحی بودجه ارائه نداد و گفت «دولت هم هنوز برنامه‌ای در این خصوص ندارد».

اما برخی گمان می‌کنند که احتمالا یکی از راه‌های جبران کسری بودجه در دولت سیزدهم، افزایش قیمت حامل‌های انرژی باشد.

اما آنگونه که دولت قبل و مجلس گفته بعید است قیمت بنزین امسال تغییر کند. تاکید اصلی بر اجرای طرح جدیدی برای یارانه بنزین است. طرحی مانند طرح وان که هم در مجلس مطرح بود و هم در برنامه سعید جلیلی، کاندیدای ریاست جمهوری بارها به آن پرداخته شد.

طرح دولت در سایه برای بنزین

همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها طرح‌های مختلفی برای افزایش یارانه نقدی مطرح کردند. اما یکی از این طرح‌ها طرح وان بود که سعید جلیلی آن را مطرح کرد.

سعید جلیلی گفته بود هشت سال به‌عنوان «دولت سایه» مشغول بررسی مشکلات کشور بوده و یکی از طرح‌هایی که می‌خواهد اجرا کند طرح وان است. طرحی برای تغییر قیمت بنزین که در آن سهم مصرف انرژی شهروندان به خودشان واگذار می‌شود و خود آنها مدیریت می‌کنند که آن را مصرف کنند یا بفروشند.

طرح سعید جلیلی البته از مجلس هم سر در آورد. فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس چندی پیش در گفتگو با ایرنا گفته بود: اگر قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود متعاقب آن مصرف انرژی کنترل می‌شود و باید به آن‌هایی که نیازمند واقعی هستند پرداخت‌هایی صورت گیرد.

عباسی همچنین اشاره‌ای به طرح وان کرده و گفته بود: این طرح به افراد کمک می‌کند تا یارانه‌ای که دولت در اختیارشان می‌گذارد به هر نحو که می‌خواهند استفاده کند و مابقی هزینه‌ها را واقعی بپردازد.

عباسی گفته بود که احتمالا قرار است از مهرماه این طرح اجرا شود و یارانه جدیدی به مردم پرداخت شود. به این شکل که هر فرد ماهانه ۱۵ لیتر بنزین دریافت کند که درصورت عدم نیاز، می‌تواند آن را بفروشد و رقم آن برای یک خانوار چهار نفره ۱۸۰ هزار تومان می‌شود.

هنوز مشخص نیست که طرح تغییر قیمت بنزین در مجلس در چه مرحله‌ای است و آیا این همان طرح دولت سایه است یا فرق دارد. اما تا چندی پیش دولت و مجلس گفته بودند که قرار نیست حامل‌های انرژی گران شوند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود: قرار بود در صورت افزایش قیمت بنزین به مردم یارانه جدیدی بدهند. اما حالا نه بنزین گران شده و نه یارانه جدیدی در راه است.

هادی بیگی‌نژاد، نماینده منتخب مردم ملایر و عضو کمیسیون انرژی مجلس قبلا درباره جزئیات کارت انرژی به تجارت‌نیوز گفته بود: طرح وان، در شرایط کنونی حتی در اولویت‌های بررسی هم نیست.

با این حال اخبار واصله و برخی از منابع ادعا می‌کنند که طرح وان یا طرح وان اصلاح شده، از پاییز همین سال اجرایی می‌شود. حالا باید دید که بالاخره تصمیم دولت و مجلس برای افزایش یارانه سوختی یا افزایش قیمت حامل‌های انرژی چیست؟

برای مطالعه بیشتر درباره طرح وان، گزارش « ماجرای طرح وان چیست؟ » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا م

    فکر نکنم ما یک روزش خوش داشته باشیم خدایا شکرت

  • ناشناس

    تو رو به قران دیگه بنزین را گران نکنید مردم کشش ندارند کارو کاسبی ها خوابیده و فقط گرانی که داره کمر مردم را میشکنه

  • ناشناس

    خدا کنههمین امروز فردا بنزین رو بکنند لیتری 20 هزار تومن

    • علی

      چی مصرف کردی معلوم نیست یا نکنه خودت جزو مافیایی؟؟

  • سهام عدالت

    مگه ما ملت ایران دوچرخه سوار بشیم مثل مردم کمونیستی چین.و ماشین ها رو رها کنیم

  • علی

    همیشه همین جوری بوده اول تکذیب میشه و در نهایت اجرا میشه و مسئولین طبق معمول یا خواب بودن و یا غافلگیر شدن

  • ناشناس

    ۹۰درصد سرپرست خانوار های ایرانی حد اقل یک خودرو پراید دارن شما میخوای کل کشور را به چالش بکشید برای ده درصد جامعه مطمئن باش که فقط برای جبران کسری بودجه است نه عدالتی درکاره نه دلتون برای قشرمحروم سوخته

  • حمید

    دنبال چی هستید باهمین گرون کردن بنزین مردم بیچاره کردید بسه دیگه مردم خسته ان از این همه گرونی باعث همه گرونی ها بنزین تو کشور ما همه چیزوصله به بنزین دنبال زیر رو کردن کشورید

  • ناشناس

    این هم از رییسی که منتظرش بودید اینا فهمیدند از دست ملت هیچ کاری بر نمیاد هر کاری دلشون میخاد میکنند …. به چپشون نیس که کی گشنس کی تشنس کی جلو زن و بچش شرمندس …..حالا فهمدید مقصر روحانی و رییس جمهور ها نیستند…..

  • ناشناس

    بنزین اینبار تورم وگرانی بیشتری به مردم بدلیل بالا رفتن هزینه حمل ونقل قیمت تمام شده اجناس بالا میرود وبعد مجبورند حقوقها رامتناسب کنند نمشود بااین شرایط کلاف سردر گم وتورم شدید وهیچ دولتی نمیتواند به حالت قبل برگرداند قیمتها را اگر چهار دهک بالا را در هر وویارانه فعلی قطع کنند ومبلغ بیشتری به دهکهای پایین بدند وکاری به سوخت نداشته باشند جلو قاچاق سوخت را از طریق کارتهای فعلی بگیرند وسوخت ماراد را دولت به خارج بفروشد ودرامد کسب کند

  • ناشناس

    واقعا دیگه مردم کشش ندارن بکنم ب فکر باشین