کد مطلب: ۷۵۷۶۶۴

تغییر نرخ سود سپرده بانکی چه تاثیری بر صندوق‌های درآمدثابت دارد؟

تغییر نرخ سود سپرده بانکی چه تاثیری بر صندوق‌های درآمدثابت دارد؟

به‌رغم افزایش سود سپرده بانکی با تصویب بانک مرکزی، هنوز هم سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی نظیر صندوق درآمد ثابت در شرایط تورمی، معقول‌تر به نظر می‌رسد.

به دنبال تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی از طرف بانک مرکزی، این پرسش پیش آمد که آیا این سود می‌تواند به سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر صندوق درآمد ثابت برسد؟ نگاهی به ارقام جدیدی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده و مقایسه آن با سود صندوق‌های درآمد ثابت مثل صندوق درآمد ثابت افران ، نشان می‌دهد که هنوز صندوق‌ها سوددهی بالاتری دارند.

بانک مرکزی از روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن اعلام کرد که نرخ سود سپرده‌ها و همچنین تسهیلات بانکی افزایش یافته‌است. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از روزهای نخست ورود به بانک مرکزی اعلام کرده بود از ابزار نرخ سود بانکی بهره خواهد گرفت. افزایش سود سپرده‌های بانکی هم در راستای همین صحبت‌های فرزین است. اما آیا سود سپرده‌های بانکی اکنون بیش از سود سپرده‌های صندوق‌هایی نظیر صندوق درآمد ثابت است؟

در ابلاغیه بانک مرکزی، سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار اینطور آمده‌است:
1. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: ۵ درصد
2. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه‌ماهه: ۱۲ درصد
3. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: ۱۷ درصد
4. سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک ساله: ۲۰ و نیم درصد
5. سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو ساله: ۲۱ و نیم درصد
6. سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال: ۲۲ و نیم درصد

به این ترتیب بانک‌های سرتاسر کشور اجازه دارند در بیشترین حالت ۲۲.۵ درصد سود بدهند. این رقم سود هم مربوط به سپرده‌گذاری‌های طولانی‌مدت است.

اگر سرمایه‌گذاری ناگهان تصمیم بگیرد سپرده‌اش را زودتر از موعد تعیین‌شده از بانک خارج کند، نه تنها امکان دارد از سود معین‌شده بهره‌مند نشود، بلکه باید نرخ شکست هم بپردازد. اما این موارد در مورد صندوق درآمد ثابت نظیر صندوق درآمد ثابت افران، وجود ندارد.

*سبقت صندوق درآمد ثابت از سپرده بانکی

اصولا در سرمایه‌گذاری، ریسک با پاداش در تناسب است. هر چه میزان ریسک بیشتر باشد، میزان پاداش دریافتی هم می‌تواند بیشتر باشد. در مورد بانک، چیزی به نام ریسک وجود ندارد. در نتیجه سپرده‌گذاری در بانک هم عملا سود چندانی به ارمغان نخواهد آورد. به‌ویژه در شرایط تورمی، قرار دادن مبلغ کلان در بانک برای دریافت سود اندک در میان‌مدت و بلندمدت، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. این در حالی است که صندوق‌های درآمد ثابت با ریسک بسیار اندک، می‌توانند سودی بیش از بانک‌ها در اختیار سرمایه‌گذاری قرار دهند.

صندوق‌های درآمد ثابت عمده دارایی را به اوراق کم‌ریسک با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند. نکته اینجاست که سود صندوق سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت بیشتر از سود بانک‌هاست و به همین خاطر جایگزین مناسبی برای سپرده‌های بانکی محسوب می‌شود.

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر صندوق درآمد ثابت افران ۲۵ درصد است و این امر به سادگی می‌تواند در کنار ریسک پایین، به قدر کافی ترغیب‌کننده باشد. اما مزیت صندوق درآمد ثابت می‌تواند بیش از این‌ها هم باشد.

در حالی‌که سرمایه‌گذاری در بانک‌ها با محدودیت زمانی برای سپرده‌گذاری همراه است، در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر صندوق درآمد ثابت افران، چنین محدودیتی وجود ندارد. به عبارت ساده‌تر، سرمایه‌گذاران می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، اراده کنند و سرمایه‌شان را از صندوق خارج کنند و در عین‌حال از کل سود آن بهره‌مند شوند.

کسانی‌که ریسک اندک را برای دست یافتن به پاداش بیشتر ترجیح می‌دهند، می‌توانند از صندوق درآمد ثابت بهره بگیرند. صندوق درآمد ثابت افران که از صندوق‌های تحت مدیریت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج است، با نقدشوندگی بالا، جزو مناسبت‌ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

به گفته بهادر برهان، مدیر صندوق افران، این صندوق جزو 2 نماد برتر بورس و فرابورس ایران از نظر میانگین ارزش معاملات است و این یعنی نقدشونگی‌اش بالاست. به‌علاوه کارمزد معاملات افران بسیار پایین است و در نتیجه سرمایه‌گذار یک روز پس از خرید وارد مرحله سود می‌شود. همه این موارد به سادگی نشان می‌دهد که صندوق درآمد ثابت می‌تواند گزینه معقول‌تری برای سرمایه‌گذاری در شرایط تورمی نسبت به بانک باشد.

انتخاب‌کننده نهایی در زمینه سرمایه‌گذاری، خودِ سرمایه‌گذار است. سرمایه‌گذار می‌تواند تصمیم بگیرد پولش را در بانک برای مدتی طولانی فریز کند و از سود حداکثر۲۲.۵ درصدی بهره‌مند شود یا با توجه به شرایط تورمی، ریسکی معقول را بپذیرد و در صندوق‌هایی نظیر صندوق درآمد ثابت اقدام به سرمایه‌گذاری کند و از سودی بیشتر بهره ببرد.

علاقه‌مندان برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان مشاور سرمایه‌گذاری ترنج می‌توانند به صفحه صندوق درآمد ثابت افران مراجعه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.