کد مطلب: ۷۳۶۸۴۴

امضای تفاهم‌نامه عربستان و کویت برای توسعه میدان گازی «آرش»

امضای تفاهم‌نامه عربستان و کویت برای توسعه میدان گازی «آرش»

روزنامه الجریده کویت نوشت: روز گذشته، تفاهمنامه‌ای بین عربستان و کویت برای توسعه میدان گازی «آرش» با حضور وزرای نفت دو کشور به امضا رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه جدید در راستای اجرای یادداشت تفاهم امضا شده بین عربستان و کویت در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۹ و سرعت بخشیدن به مذاکرات بین نمایندگان دو کشور برای توافق بر سر سازوکار مستقیم و اجرای توسعه این میدان گازی است.

«خالد العتیبی» سرپرست شرکت نفت کویت گفت که برنامه مشترک توسعه میدان آرش با هدف تولید مقادیری گاز معادل یک میلیارد متر مکعب در روز و ۸۴ هزار بشکه گاز مایع شده (ال پی جی) است.

به گزارش ایرنا، پیش از این نیز در مارس گذشته عربستان و کویت سند توسعه میدان گازی آرش را امضا کرده و تمایل خود را برای تفاهم با تهران در زمینه مسائل این میدان گازی اعلام کردند؛ به گونه‌ای که به منافع آن‌ها لطمه‌ای وارد نشود.

وزرای نفت عربستان و برق، آب و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده در شهر کویت در ۲۴ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی و طی صورت‌جلسه‌ای که در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۲۲ میلادی به امضا رسید، برای تسریع در بهره‌برداری از میدان گازی «آرش» (الدره) واقع در منطقه آبی تقسیم شده موافقت کردند.

ادعای عربستان و کویت برای دعوت از ایران

وزارت خارجه عربستان پس از امضای این یادداشت تفاهم ادعا کرده بود که در این پیوند، پیش از این عربستان و کویت از جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره جهت تعیین مرز شرقی منطقه آبی تقسیم شده دعوت کرده بودند که به این درخواست‌ها پاسخی داده نشد.

این وزارتخانه گفته بود که عربستان و کویت به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این مذاکرات دعوت می‌کنند.

پیش‌تر، «احمد ناصر الاحمد الصباح» وزیر خارجه کویت در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌ خود «ژان ایو لودریان» گفت که میدان گازی الدره یک موضع سه جانبه میان این کشور، عربستان و ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هشتم فروردین سال ۱۴۰۱ در واکنش به توافق اعلام شده جدید میان عربستان و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش تاکید کرد که حق ایران برای بهره برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است.

سعید خطیب‌زاده عنوان کرد: میدان گازی آرش یک میدان مشترک بین کشورهای ایران، عربستان و کویت است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تعیین حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.

برای مطالعه بیشتر گزارش مانور قطر روی میدان مشترک گازی با ایران را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.