کد مطلب: ۶۵۲۸۰

تقسیم ۳۵۰ ریال سود سهام در مجمع عمومی چادرملو

تقسیم 350 ریال سود سهام در مجمع عمومی چادرملو

تقسیم 350 ریال سود سهام در مجمع عمومی چادرملو مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شركت معدني و صنعتي چادرملو ( سهامي عام ) صبح روز سه شنبه 15 تیر ماه با حضور اکثریت سهامداران حقیقی و حقوقی در سالن تلاش برگزار شد. ریاست این جلسه بر عهده مرتضی علی‌اکبری ونظارت آن نیز بر عهده

43527af9cd3b304204e5e57bd3efc79b_XL.jpg

تقسیم 350 ریال سود سهام در مجمع عمومی چادرملو
مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شركت معدني و صنعتي چادرملو ( سهامي عام ) صبح روز سه شنبه 15 تیر ماه با حضور اکثریت سهامداران حقیقی و حقوقی در سالن تلاش برگزار شد.
ریاست این جلسه بر عهده مرتضی علی‌اکبری ونظارت آن نیز بر عهده حمیدرضا بهزادی‌پور و همایون آزادی بود. سمت دبیری جلسه را نیز محمود نوریان برعهده داشت. از مصوبات جلسه تقسیم 350 ریال سود خالص به ازای هر سهم و انتخاب روزنامه دنیای‌اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار این شرکت بود. علاوه بر این موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی‌ دش و همکاران بازرس علی‌البدل انتخاب شد.
به گزارش خبرنگار ما در این مجمع ابتدا مهندس نوریان مدیر عامل شرکت با اشاره به شرایط فعلی بازار سنگ آهن و دور نمای آن گفت:با توجه به حجم زیاد مصرف سنگ آهن در کشور و عدم اتکاء تولید کنندگان داخلی به واردات این مادۀ اولیۀ معدنی که موجب بی نیازی کشور از واردات این محصول گردیده استو از آنجا که بروز بحرانهای جهانی در عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت ها، مشکلات حمل و نقل دریائی، توقف فروش آن توسط کشورهای صادر کننده و در نهایت حربه تحریم، نمی تواند تاثیر چندانی در فعالیت معادن سنگ آهن کشور داشته باشد لذا سرمایه گذاری در این بخش از اقتصاد می تواند موجب ارزش آفرینی شود. .
A0ZIMJJEt9hqAAAAAElFTkSuQmCC
نوریان افزود: بررسی های انجام شده نشان می دهد ، ذخائر سنگ آهن ایران آن بالغ بر 63/4 میلیارد تن است که 8/2 میلیارد تن آن قطعی است از این رو، ایران یکی از مناطق بالقوه ایجاد و توسعه صنایع فولاد است،به همین دلایل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طی سالهای اخیر، برنامه های توسعه بخشی در جهت تکمیل زنجیره تولید آهن و فولاد به اجرا گذاشته است .
وی با اشاره به طرح جامع فولاد کشور گفت: در سند چشم انداز سال 1404، تولید 55 میلیون تن فولاد در سال پیش بینی گردیده است. جهت تأمين سنگ آهن مصرفي و حصول به برنامۀ فوق، لازم است. طرحهاي جديد توسعه و افزايش ظرفيت معادن اجراء تا تولید سنگ آهن به مقدار 88 میلیون تن مطابق پیش بینی های انجام شده افزایش يابد. از این مقدار تولید 77 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن (پس از تبدیل به گندله) و 11 میلیون تن بصورت سنگ آهن دانه بندی مورد مصرف می باشد. ضمناً برای دست یابی به تولید فوق می بایست برنامه ریزی جهت استخراج حدود 154 میلیون تن سنگ آهن خام از معادن به عمل آید.
نوریان با یاد آوری اینکه طی سال گذشته مقدار 9 میلیون و 640 هزار تن کنسانتره سنگ آهن با عیار متوسط 55 درصد تولید کرده است افزود این میزان تولید بیش از28 درصد فراتر از ظرفیت اسمی پنج خط تولید کنسانتره درمجتمع معدنی چادرملو است .
وی گفت: مصرف تولیدات داخلی برای فولاد سازان نیز دارای مزیت هایی چون کاهش قیمت تمام شده محصولات فولادی ، کاهش هزینه حمل و نقل و مصرف انرژی در ناوگان حمل و تقل ریلی كشور ، صرفه جوئی ارزی، قیمت مناسب و مصون بودن از بحرانهای جهانی است.
مدیر عامل چادرملو ، چشم انداز این شرکت را برای سال مالی آتی همچون سال گذشته روبه توسعه و در جهت تکمیل طرح ها بیان کرد و گفت : ادامه روند اجرای برنامه های افزایش تولید کنسانتره سنگ آهن ، بالاتر از ظرفیت اسمی ، ادامۀ عمليات اجرائی طرح احداث کارخانۀ فولاد و احیاء مستقیم چادرملو با ظرفيت توليد ساليانه 1 ميليون تن شمش فولاد (قابل ارتقاء تا 1,300,000 تن) و 1,550,000 تن آهن اسفنجی در جوار کارخانۀ گندله سازی اردکان، ادامـه عمليات اجـرائي مربوط به فـاز 3 (واحد بخار) طـرح احـداث نيـروگاه سیکل ترکیبی بـه ظـرفيت 500 مگاوات و تکمیل عمليات راه اندازی نهایی آن در پایان شش ماه اوّل سال جاری، ادامۀ عملیات اجرایی و تكميلي طرح افزايش ظرفيت كارخانه گندله سازي اردكان تا 4 ميليون تن، راه اندازی طرح تولید آهن و فولاد سَرمد اَبرکوه با ظرفیت تولید سالیانه 600 هزار تن فولاد خام و 550 هزار تن محصولات نورد و ادامۀ عملیات اجرائی و تکمیلی طرح تأمین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهرستان اردکان و انتقال آب به مجتمع گندله سازی اردکان همچنان در دستور کار شرکت قرار دارد .
یاد آوری می شود به موجب مصوبۀ مجمع عمومی فوق العاده مورخ 24/1/1395 مقرر شده است سرمایۀ شرکت از محل مطالبات حال شده و آوردۀ نقدی سهامداران ، طی دو مرحله و به شرح ذیل افزایش یابد :
مرحلۀ اوّل :
افزایش سرمایه از مبلغ 17,100 میلیارد ریال به مبلغ 28,215 میلیارد ریال (مراحل پذیره نویسی استفاده از حق تقدم افزایش سرمایۀ مذکور ، در دست اقدام بوده و طی سال 1395 افزایش سرمایۀ یاد شده نزد مراجع قانونی به ثبت خواهد رسید).
مرحلۀ دوّم :
افزایش سرمایه از مبلغ 28,215 میلیارد ریال به مبلغ 35,000 میلیارد ریال (با تفویض اختیار تحقق افزایش مذکور به هیأت مدیره) حداکثر دو سال پس از تحقق افزایش سرمایۀ مرحلۀ اوّل انجام خواهد شد.
مرور کلی بر جایگاه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در صنعت و وضعیت رقابتی
جایگاه شرکت در صنعت فولاد:
تولید و مصرف سنگ‌آهن می‌بایست براساس نوع فرآیند تولید فولاد انجام گیرد. صنایع فولاد به روش احیای مستقیم (direct reduction) نیاز به کنسانتره سنگ‌آهن نرمه با عیار آهن بیش از 67 درصد برای تولید گندله (pellet) دارند. در ادامه فرآیند تولید، گندله، در کوره احیای مستقیم تبدیل به آهن اسفنجی می‌شود.
در صنایع فولاد به روش کوره بلند (blust furnace) سنگ آهن دانه‌بندی شده به صورت درشت دانه (lump ore) و ریز دانه (fine ore) پس از تبدیل به آگلومره یا گندله مصرف می‌شود. در این فرآیند سنگ آهن دانه‌بندی با عیار حداقل 61 درصد قابل مصرف می‌باشد.
در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هدف اصلی، تولید کنسانتره سنگ‌آهن با مشخصات فوق بوده و در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های کنسانتره نرمه در کشور است.
جهت استفاده از مزیت ارزش افزوده کنسانتره تولیدی، این شرکت طرح احداث کارخانه گندله‌سازی اردکان را از سال 1383 اجرا و در سال 1387 به بهره‌برداری تجاری رسانده است.
از طرفی به منظور استفاده از سنگ‌آهن خام استخرجی با عیار (fe) حدود 60-61 درصد، تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده را که با هزینه کمتری در مقایسه با محصول کنسانتره، انجام می‌گردد به عنوان محصولات جانبی در برنامه‌های خود قرار داده است.
در سال 1394 این شرکت تامین سنگ‌آهن و گندله مصرفی صنایع فولاد کشور را مطابق برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده محقق کرده است.
درسال مزبور مقدار 4/6.377 هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن مرطوب، (معادل 4/5.764 هزار تن کنسانتره خشک) و 2.619 هزار تن گندله توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به شرکت‌های فولادسازی کشور تحویل شده است.
همچنین از تولیدات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، به مقدار 150 هزار تن پس از حصول اطمینان از مازاد بر تامین نیازهای صنایع فولاد کشور، (از طریق برگزاری مزایده عمومی و تحویل در محل معدن) به سایر خریداران در محل معدن تحویل و به فروش رسیده است. مجموع فروش محصولات در سال 1394 به میزان 251/9 میلیون تن به صورت تر (معادل 629/8 میلیون تن خشک) در محل مجتمع معدنی و مجتمع گندله‌سازی تحویل خریداران شده است.
مزیت‌های اقتصادی مصف کنسانتره سنگ‌آهن و گندله شرکت چادرملو در کشور
1-کاهش قیمت تمام شده محصولات فولادی
صنایع فولاد کشور که با روش احیای مستقیم (DIRECT REDUCTION) تولید می‌نمایند، در سال 1394، حدود 5.764 هزار تن سنگ‌آهن کنسانتره خشک و 2.619 هزار تن گندله‌ تولیدی چادرملو را خریداری نموده‌‌اند. متوسط قیمت خرید کنسانتره سنگ‌آهن در محل معدن هر تن 1.470 هزار ریال و متوسط خرید گندله در محل مجتمع گندله‌سازی هر تن 2.414 هزار ریال بوده است.
چنانچه لازم بود این مقدار تولیدات از خارج وارد شود قیمت خرید محصولات مزبور به صورت C&F بنادر ایران به‌رغم کاهش شدید قیمت‌های جهانی در سال 2015، حداقل برای کنسانتره سنگ‌آهن وارداتی از برزیل متوسط سال هر تن 74 دلار و گندله هر تن 82 دلار می‌گردید که با محاسبه هزیه‌های تخلیه از کشتی و ترخیص و سایر هزینه‌ها (هر تن 200 هزار ریال) و با محاسبه نرخ تسعیر هر دلار (میانگین سالیانه معادل 34 هزار ریال) متوسط قیمت کنسانتره سنگ‌آهن وارداتی هر تن 2.716 هزار ریال و متوسط قیمت تمام شده گندله وارداتی هر تن 2.988 هزار ریال در بنادر ایران می‌گردید که به ترتیب مابه‌التفاوت آن در هر تن کنسانتره به مبلغ 1.246 هزار ریال و هر تن گندله به مبلغ 574 هزار ریال می‌باشد، قیمت تمام شده محصولات فولای ناشی از مصرف محصولات چادرملو کاهش عمده‌ای نسبت به تامین مواد اولیه مصرفی از بازارهای جهانی داشته است.
2-کاهش هزینه حمل و نقل مصرف انرژی در ناوگان حمل و نقل ریلی کشور:
به علت فاصله طولانی‌تر مراکز عمده مصرف‌کننده محصولات (فولاد مبارکه، فولاد خراسان، فولاد آلیاژی و فولاد غدیر، فولاد ارفع) تا بندرعباس نسبت به مجتمع‌های چادرملو و گندله‌سازی اردکان، خرید محصولات این شرکت نه تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌گردد بلکه موجب خواهد گردید هزینه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در مجتع‌های فوق به علت فاصله کوتاه‌تر آنها تا مجتمع‌های تولیدی چادرملو و گندله‌سازی اردکان در مقایسه با اسکلت بندرعباس به نحو چشمگیری کاهش یابد که این امر باز هم باعث کاهش قیمت تمام شده سنگ‌آهن در محل کارخانه‌های فولادسازی گردیده.
به عنوان مثال، هزینه حمل ریلی هر تن کنسانتره سنگ‌آهن چادرملو تا فولاد مبارکه اصفهان با نرخ‌های سال 1394 به مبلغ 326.400 ریال و هزینه واردات از بندرعباس هر تن 736.000 ریال می‌باشد که مابه‌التفاوت آن هر تن 409.600 ریال و برای خرید مقدار 591/3 میلیون تن کنسانتره تر (عملکرد سال 1394) به مبلغ 1.471 میلیارد ریال صرفه‌جویی بوده است.
در مورد خرید گندله هم هزینه حمل ریلی از مجتمع گندله‌سازی اردکان تا فولاد مبارکه هر تن 198.400 ریال و واردات هر تن 736.000 ریال بوده که مابه‌التفاوت آن به مبلغ 537.600 ریال برای مقدار 426.000 تن (عملکرد سال 94) به مبلغ 229 میلیارد ریال صرفه‌جویی بوده است که کلا 1.700 میلیارد ریال کاهش در هزینه‌های تولید ناشی از مصرف محصولات شرکت چادرملو در مقایسه با واردات فقط در هزینه حمل و نقل برای فولاد مبارکه می‌باشد که با توجه به تولید 5.826 هزار تن فولاد (عملکرد سال 94) کاهش قیمت تمام شده در هر تن تولید فولاد مبارکه به مبلغ 291.795 ریال در زمینه فوق می‌باشد.
3- صرفه‌جویی ارزی:
صرفه‌جویی ناشی از عدم واردات سنگ‌آهن کنسانتره در سال 1394 توسط مجتمع‌های فولادی کشور به مبلغ 641 میلیون دلار در مبادی ورودی بنادر کشور بوده است.
بیان برنامه‌ها و چشم‌انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی
1- ادامه روند اجرای برنامه‌های افزایش تولید کنسانتره سنگ‌آهن، بالاتر از ظرفیت اسمی (مشابه سال‌های گذشته) و تولید محصولات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و گندله طبق برنامه مصوب سال 1395.
2- ادامه عملیات اجرایی طرح احداث کارخانه فولاد و احیای مستقیم چادرملو با ظرفیت تولید سالیانه یک‌میلیون تن شمش فولاد (قابل ارتقا 1.300.000 تن) و 1.550.000 تن آهن اسفنجی در جوار کارخانه گندله‌سازی اردکان و حصول به پیشرفت فیزیکی طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده و شروع بهره‌برداری آزمایشی کارخانه فولاد در نیمه اول سال 1395.
3- ادامه عملیات اجرایی مربوط به فاز 3 (واحد بخار) طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 500 مگاوات و تکمیل عملیات راه‌اندازی نهایی آن در پایان سه ماه اول سال 95.
توضیح آنکه فاز اول (واحد گازی شماره یک) در تیرماه و فاز دوم (واحد گازی شماره 2) در شهریور ماه سال 1393 راه‌اندازی و در شبکه سراسری کشور قرار گرفت.
4- ادامه عملیات اجرایی و تکمیلی طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی اردکان تا 4 میلیون تن (افزایش تولید 600 هزار تن) و راه‌اندازی طرح در زمستان سال 1395.
5- در طرح تولید آهن و فولاد سرمد ابرکوه که 65 درصد سهام آن متعلق به شرکت می‌باشد عملیات نصب ماشین‌آلات بخش نورد خاتمه و در نیمه اول سال 1395 عملیات راه‌اندازی و تولید آزمایشی آغاز می‌گردد. در بخش فولادسازی اتمام طراحی تفصیلی تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت خارج و تامین آنها و شروع عملیات فونداسیون و ساخت اسکلت فلزی سالن فولادسازی طبق برنامه عملیات اجرایی آن انجام خواهد گردید.
6- ادامه عملیات اجرایی و تکمیلی طرح تامین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهرستان اردکان و انتقال آب به مجتمع گندله‌سازی اردکان و بهره‌برداری از طرحدر نیمه دوم سال 1395.
8- طرح‌های در دست تکمیل:
الف) طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو (احیا و ذوب) در جوار گندله‌سازی اردکان (در دست اجرا)
ب) طرح احداث نیروگاه (در دست اجرا)
ج) طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی اردکان تا 4 میلیون تن در سال
د) طرح تامین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهرستان اردکان
ه) پیش‌بینی اجرای طرح آتی
و) مشارکت در طرح‌های سایر شرکت‌ها
پیش‌بینی برنامه‌های اجرایی سال 1395:
1- تکمیل نصب ماشین‌آلات و تجهیزات بخش نورد و اجرای عملیات تست سرد و پیش راه‌اندازی و انجام عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری در نیمه اول سال 1395
2- اتمام طراحی و مهندسی تجهیزات و ماشین‌آلات: ساخت خارج بخش فولادسازی و تامین ماشین‌آلات و تجهیزات بخش خارجی
3- شروع عملیات فونداسیون و ساخت اسکلت فلزی سالن فولادسازی
2- مشارکت در شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس
سایر مشارکت‌ها در اجرای طرح‌ها:
1- مشارکت در اجرای طرح توسعه آهن و فولاد گل‌گهر جهت توید 5/1 میلیون تن آهن اسفنجی و 2 میلیون فولاد خام با خرید 10% سهام سرمایه شرکت 8.000 میلیارد ریال می‌باشد
2- مشارکت در اجرای طرح‌های شرکت کاوند نهان زمین با خرید 29 درصد سهام سرمایه شرکت 1.000 میلیارد ریال
3- مشارکت در اجرای طرح احداث کارخانه الکترود گرافیتی با خرید 17 درصد سهام شرکت نوین الکترود اردکان، سرمایه شرکت 2.000 میلیارد ریال و ظرفیت تولید سالیانه 30.000 تن.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.