خبر مهم:

کد مطلب: ۲۱۱۷۸۱

تلاش سناتورهای آمریکایی برای خارج کردن آمریکا از جنگ یمن

تلاش سناتورهای آمریکایی برای خارج کردن آمریکا از جنگ یمن

قانونگذاران آمریکایی طرح‌هایی را برای استفاده از یک قانون قدیمی ارائه کردند تا یک رای‌گیری در سنا درباره خروج کشورشان از درگیری خارجی که این بار جنگ داخلی در یمن منظور آنان است، صورت بگیرد.

سناتور جمهوری‌خواه مایک لی، برنی سندرز مستقل و کریس مورفی دموکرات اعلام کردند، آنها تلاش می‌کنند از مزایای یک بند قانون اختیارات جنگی سال ۱۹۷۳ که اجازه می‌دهد هر سناتوری با ارائه یک قطعنامه خواهان رای‌گیری درباره خروج نیروهای مسلح آمریکا از یک درگیری شود که کنگره مجوز آن را صادر نکرده، استفاده کنند. اقدام آن‌ها تازه‌ترین نبرد میان کنگره آمریکا و کاخ سفید بر سر کنترل درگیری‌های نظامی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سندرز در یک کنفرانس خبری گفت: از آن‌ جایی که کنگره مجوز جنگ در یمن را صادر نکرده است، معتقدیم این جنگ غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی است و مجوز هم ندارد.

قانونگذاران آمریکایی سال‌هاست تاکید دارند که کنگره اختیارات گسترده‌ای را برای اقدامات نظامی در اختیار کاخ سفید قرار داده است. طبق قانون اساسی، کنگره می‌تواند مجوز جنگ صادر کند نه رئیس جمهوری آمریکا اما اختلافاتی بر سر میزان کنترل موجب شد تا تلاش‌هایی برای تصویب اختیارات جنگی جدید انجام شود.

روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه گفته‌اند ، مجوز سال ۲۰۰۱ برای جنگ علیه القاعده و گروه‌های وابسته آن جنگ در افغانستان و جنگ علیه داعش در سوریه را توجیه می‌کند،‌ اما اعضای سنا تاکید دارند که این مجوز شامل یمن نمی‌شود. هنوز مشخص نیست که این قطعنامه چگونه پیش خواهد رفت، چرا که احتمالا از رهبری جمهوری‌خواه سنا برخوردار نیست. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده است.

ائتلاف تحت امر عربستان با حمایت آمریکا از سال ۲۰۰۵ در حال جنگ با حوثی‌ها با یمن است و تلاش دارد تا قدرت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور را احیا کنند. نیروهای آمریکایی با سوخت رسانی به هواپیماها و ارائه حمایت اطلاعاتی از این ائتلاف حمایت می‌کنند. مقام‌های آمریکایی به بهانه نگرانی‌های امنیتی میزان دقیق نیروهای آمریکایی در یمن را اعلام نمی‌کنند.

منبع:رویترز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.