کد مطلب: ۳۰۷۱۰۶

تمام شایعات بورسی در روز قرمز پوش شدن پتروشیمی‌ها

تمام شایعات بورسی در روز قرمز پوش شدن پتروشیمی‌ها

شاخص با افزایش 376 واحدی در رقم 195480 جای گرفت. دلیل رشد لاک پشتی امروز بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از رکورد تاریخی شاخص در روز یکشنبه و رسیدن شاخص کل بورس با رشد 7697 واحدی به رقم 195104 واحد، امروز دو‌شنبه ( نهم مهرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 21454 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 376 واحد در رقم 195480 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 7902 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 12 واحد در رقم 2240 جای گرفت.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، ومعادن، شتران، شبندر، شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فارس، پارس، پارسان، وغدیر، شخارک» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای « پارسان، وغدیر، فنوال، شبندر، بفجر» بود و نمادهای « فاراک، وتجارت، فولاد، وبصادر، وپارس » بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل رشد 376 واحدی شاخص کل بورس در سومین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: بورس امروز نیم رخی از چهره دیگر خود را به معامله‌گران و به‌خصوص تازه واردان به عرصه بازار سهام نشان داد و آن اصلاح قیمت بود. بر این اساس امروز شاهد روز پرنوسانی بودیم به نحوی که پس از دقایق آغازین مثبت و لمس شاخص 197 هزار واحدی با شتاب گرفتن عرضه‌ها و افت ارزش به سطح 195480 واحد بازگشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مهمترین وجه تمایز معاملات امروز را می‌توان قرمز پوش شدن گروه پتروشیمی دانست، رفتاری متفاوت نسبت به روزهای اخیر که مهمترین عامل این رفتار مشخص شدن نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی بود. بر این اساس عصر روز گذشته با تصویب هیئت وزیران مقرر شد که از ابتدای مهر ماه سال جاری در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما تعیین شود.

بهانه‌ای برای استراحت موقت پتروشیمی‌ها

نصیرزاده افزود: به اعتقاد فعالان و تحلیلگران قابل پیش بینی بود که با آزاد شدن سقف نوسان قیمتی‌ محصولات در بورس کالا و تسعیر ارز صادراتی‌ها براساس نرخ ثانویه، نرخ ارز خوراک مجتمع‌های پتروشیمی نیز به نرخ نیما متمایل شود. از این رو این اطلاعیه را تنها می‌توان بهانه‌ای برای اصلاح و استراحت موقت قیمت‌ها به خصوص در گروه پتروشیمی دانست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طی ساعات معاملاتی امروز بازار سرمایه دو خبر برای این گروه منتشر شد. خبر اول دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد که مصوبه هیات دولت مربوط به افزایش نرخ تسعیر ارز بوده و هنوز دولت درباره نرخ جدید خوراک پتروشیمی تصمیمی نگرفته است. چندی پیش وزیر نفت اعلام کرد که نیازی به تغییر نرخ خوراک نیست، اما اگر تصمیم دیگری گرفته شود می‌تواند شرایط گروه را کمی پیچیده کند، اما خبر دوم شایعه مطرح شدن توقف دسته جمعی نمادهای گروه پتروشیمی جهت ارائه شفاف سازی بود.

نصیرزاده افزود: در گروه فلزات اساسی، امروز شاهد رخداد مهمی در نماد فملی (ملی صنایع مس ایران) بودیم. بر این اساس در بورس کالا شرکت اقدام به عرضه 3000 تنی کاتد مس به قیمت پایه 644 میلیون ریال کرد که برای اولین بار طی هفته‌های اخیر شاهد کاهش تقاضا به 1180 تن بودیم، که ادامه این رویه کاهش سطح تقاضا می‌تواند پالس منفی حتی برای سایر فلزات تلقی شود که البته رصد معاملات روزهای آتی را باید جدی‌تر در پیش گرفت.

جهش ‌درآمد و سودآوری امید

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه سنگ آهن نیز شفاف سازی شرکت سرمایه‌گذاری امید حائز اهمیت بود، این شرکت که مالک بخشی از سهام گل گهر، چادرملو و گهر زمین را در اختیار دارد اعلام کرد برای نیمه دوم امسال نرخ گندله به 705 هزار تومان و کنستانتره به 420 هزار تومان در هر تن ناشی از افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان افزایش خواهد یافت که تاییدی بر تحلیل‌های پیشین فعالان بازار است که می‌تواند این گروه را به خصوص در نیمه دوم سال با جهش‌های درآمد و سودآوری مواجه سازد.

نصیرزاده افزود: امروز در گروه زغال سنگ شاهد خبری مهم بودیم. بر این اساس دبیر انجمن زغال‌ سنگ ایران با اعلام افزایش تا 300 درصدی هزینه‌های تولید اعلام کرد که اگر تا آخر مهر ماه قراردادهای فروش زغال سنگ به 30 درصد نرخ شمش فولاد خوزستان اصلاح شود اقدام به توقف فعالیت خواهد کرد و تولید و ارسال زغال سنگ به شرکت ذوب آهن را متوقف می‌کند.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است اگر این مهم تایید و اجرایی شود هر تن زغال سنگ کنسانتره کک شو با افزایش 50 درصدی قیمت به ده هزار و 500 ریال در هر تن افزایش خواهد یافت که اثر حائز اهمیتی بر سودآوری نمادهایی نظیر کپرور، کطبس، کشرق خواهد داشت و هزینه سنگینی را به شرکت ذوب آهن اصفهان تحمیل خواهد کرد.

تشکیل صفوف خرید میلیاردی برای وتجارت

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه بانک امروز نیز شاهد صفوف خرید میلیاردی در نماد بانک تجارت ناشی از هیجان افزایش سرمایه تجدید ارزیابی بودیم و در سایر نمادهای بانکی نیز صفوف خرید میلیونی شکل گرفته بود. در این گروه چارتیست‌ها و تحلیل‌گران تکنیکال معتقد هستند این سطح هیجان می‌تواند به عبور قیمت‌ها از قله‌های تاریخی و دست یابی به اهداف جدید را برای این دسته از نمادها در کوتاه مدت رقم بزند.

نصیرزاده افزود: در پایان این نکته لازم به ذکر است است که ذات بازار سرمایه نوسان است، به عبارتی در مقطع فعلی که مولفه‌های موثر نشان از ادامه روند صعودی بازار سهام در میان مدت دارد، اما مباحثی نظیر نرخ خوراک و خبرهای حوزه سیاسی می‌تواند فضایی برای تنفس و اصلاح بازار را فراهم کند و به اصطلاح بهانه را دست معامله گر بدهد که بازار با کمی اصلاح و استراحت قیمت‌ها مجدد جذابیت‌های جدیدی را برای جریان نقدینگی فراهم سازد، از این رو این دسته از اصلاح‌های قیمتی می‌تواند برای دوام بیشتر حرکت‌های آتی بازار موثر و ضروری باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.