کد مطلب: ۳۵۴۴۸۳

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۴ اسفند ۹۷

آغاز اخبار انتخاباتی مجلس و در انتظار اثر مثبت FATF

آغاز اخبار انتخاباتی مجلس و در انتظار اثر مثبت FATF

روزنامه‌های فرهیختگان و ابتکار اولین خبرها از انتخابات مجلس را روایت کرده‌اند و روزنامه ایران نیز به تمدید چندماهه مهلت ایران در FATF اشاره می‌کند. در نهایت روزنامه جام‌جم نیز به رکوردشکنی گرانی در ایران پرداخته است.

98، سالی که علاوه بر حساسیت اقتصادی، به لحاظ سیاسی نیز از اهمیت بالایی در ایران برخوردار خواهد بود. چرا که قرار است در این سال یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود. انتخاباتی که گویا از اکنون استارت آن زده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی روزنامه‌های امروز از آغاز فعالیت انتخاباتی سال 98 روایت کرده‌اند. روزنامه ابتکار با تیتر « آغاز رقابت انتخاباتی 98 » روایت می‌کند که حزب موتلفه اولین چراغ انتخابات 98 را روشن کرده است. اشاره این روزنامه به سخنان دبیرکل فقید این حزب در شهریور سال 96 است.

آن‌گونه که ابتکار روایت کرده، حبیبی، دبیر کل این حزب گفته بود: اگر موتلفه اسلامی می‌خواهد برای انتخابات سال ۱۳۹۸ تاثیرگذار باشد، باید به تعداد کل نمایندگان مجلس کاندیدای شناخته‌شده معرفی کند. اما آنچه امروز ضروری به‌نظر می‌رسد، این است که ما باید کار مستقل خودمان را انجام دهیم تا اگر قرار شد با گروه‌های هم‌فکرمان وارد مذاکره شویم، دست‏مان پر باشد.

ابتکار به تمایل عارف و اصلاح‌طلبان نیز برای حضور در تنور داغ انتخابات 98 اشاره کرده و با استناد به یکی از سخنان عارف، روایت می‌کند که وی و برخی از اصلاح‌طلبان تمایل دارند در انتخابات آینده ائتلاف نکنند و مستقل وارد انتخابات شوند.

این روزنامه با اشاره به نزدیکی لاریجانی به حسن روحانی و اصلاح‌طلبان، می‌نویسد: در مورد لاریجانی هم وضعیتی مشابه عارف وجود دارد. بدین معنی که هنوز مشخص نیست تصمیم نهایی او چیست و در ایام منتهی به انتخابات چه خواهد کرد. اما هر چه باشد از همین امروز باید منتظر رقابتی جدی میان برخی چهره‌های سیاسی در دو انتخابات پیش رو بود.

روزنامه فرهیختگان نیز در خبری انتخاباتی اظهار می‌کند که با بخشنامه رئیس دانشگاه آزاد « راه سوءاستفاده انتخاباتی از دانشگاه آزاد بسته شد. »

فرهیختگان روایت می‌کند که بخشنامه مذکور تاکید دارد مدیران ارشد دانشگاه آزاد که قصد نامزدی دارند باید قبل از کاندیداتوری از دانشگاه آزاد اسلامی استعفا دهند.

یکی از بندهای این بخشنامه تاکید می‌کند که به‌منظور پیشگیری از ایجاد هرگونه اختلال در امور اجرایی دانشگاه، کلیه معاونین و مشاورین ریاست دانشگاه و روسای مراکز ستادی و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه، روسا، سرپرستان و معاونین واحد‌ها و مراکز آموزش عالی و روسای دبیرخانه‌های هیات‌امنای استان‌ها که قصد داوطلبی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند تا ۱۵ اسفندماه سال جاری مراتب داوطلبی خود را به‌صورت کتبی به دفتر انتصابات اطلاع‌رسانی کنند.

اما روزنامه ایران نیز با تیتر « تمدید تعلیق از لیست سیاه مالی » عنوان می‌کند که کارگروه اقدام مالی FATF مدت چهار ماه دیگر به ایران مهلت داد تا قوانین مقابله با پولشویی و تامین مالی را تروریسم را تصویب کند.

ایران در این خصوص می‌نویسد: گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF دیروز اعلام کرد که تا ژوئن 2019 مصادف با تیرماه 98 به کشورمان مهلت می‌دهد تا انتظارات این کارگروه را برآورده کند، انتظاراتی که برآورده کردن آن چند ماهی است که در فرآیندهای بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام گیر کرده است.

ایران روایت می‌کند که FATF در بیانیه خود ضمن تشکر از ایران بابت انجام برخی اقدامات، در ادامه به ایران اولتیماتوم داده است. این روزنامه به سخنان رئیس دوره‌ای FATF اشاره می‌کند که وی می‌گوید: اگر ایران تا موعد ژوئن 2019 یا همان اول تیر 98 انتظارات FATF را برآورده نکند، به صورت خودکار در معرض تدابیر جدیدی علیه فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها و موسسات مالی‌اش قرار خواهد گرفت.

روزنامه جام‌جم نیز با تیتر « گرانی رکورد زد » روایت می‌کند که مركز آمار، نرخ تورم 12ماهه منتهی به بهمن 97 را ۲۳٫۵ درصد اعلام کرد.

این روزنامه به رکورد جدید تورم مواد خوراکی و آشامیدنی اشاره می‌کند و می‌نویسد: نرخ تورم گروه مواد خوراكی و آشامیدنی كه مهم‌ترین بخش مصرفی اقشار جامعه است، در مناطق شهری كشور در بهمن ۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۳٫۶ درصد اعلام‌شده كه بالاترین نرخ تورم مواد غذایی دو دهه اخیر محسوب می‌شود. این تورم حتی از تورم سال‌های ۹۰ و ۹۱ كه كشورمان تحت‌فشار تحریم‌های همه‌جانبه شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های آمریكا و تحریم‌های اروپا قرار داشت، بالاتر است.

جام‌جم در ادامه تورم بالا را نه از تحریم‌ها بلکه ناشی از سیاست‌های نادرست تنظیم بازار دانسته که نمونه بارز آن اشتباهات در توزیع گوشت با قیمت مصوب دولتی بوده كه به اقشار هدف نرسیده و نابسامانی قیمت‌ها را بیشتر كرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.