کد مطلب: ۴۸۷۷۵۶

تهاتر ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان مجاز شد

تهاتر ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان مجاز شد

پس از انتقادات فراوان فعالان و تشکل‌های بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی نسبت به حذف تهاتر ارز صادرکنندگان با واردکنندگان از روش‌های قابل قبول بازگشت ارز حاصل صادرات توسط بانک مرکزی، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تهاتر ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان را مجاز اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تصمیم ویژه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که در جلسه فوق‌العاده این ستاد در شامگاه ششم آبان ماه اتخاذ شد، تهاتر ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان مجاز اعلام شد. به این ترتیب، از این پس واردکنندگان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را به هر میزان، از محل ارز صادرکنندگان تامین کنند. همچنین بر اساس تصمیم ستاد اقتصادی دولت، واردات از محل ارز متقاضی نیز امکان‌پذیر شد. این در حالی است که رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز از فراهم شدن مقدمات اجرایی رویه واردات در مقابل صادرات با هماهنگی بانک مرکزی و استفاده از ظرفیت‌های واحدهای تولیدی صادراتی خبر داد.

تصمیمات ارزی در حوزه تجارت خارجی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت طی روز گذشته که با حضور رئیس‌جمهور مصوب شد، می‌تواند بخش عمده‌ای از گره موانع ارزی فعالان اقتصادی را باز کند. این در حالی است که اتخاذ این دو تصمیم ارزی، طی هفته‌های اخیر از سوی بخش‌ خصوصی به عنوان راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات تامین ارزی واحدهای تولیدی مطرح شده بود.

همچنین براساس تصمیمات این ستاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت یافت که بر اساس اولویت‌بندی کالایی نسبت به مدیریت ثبت سفارش اقدام کند. بر این اساس، وارد کنندگان می‌توانند علاوه بر استفاده از سامانه نیما، ارز مورد نیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان به شکل تهاتر به نحو گسترده تامین کنند. همچنین واردات از محل ارز متقاضی که توسط واردکننده یا اشخاص دیگر، تامین می‌شود با ثبت‌سفارش نزد وزارت صمت امکان‌پذیر خواهد بود .

همچنین واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه موضوع سرمایه‌گذاری خارجی نیز از طریق ثبت سفارش از محل منابع ارزی سرمایه‌گذار خارجی با مجوز سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران انجام‌پذیر خواهد بود.

در این جلسه همچنین وزارت نفت مکلف شد با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به تدوین مقررات الزام برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی و مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید اقدام کند.

منبع: روابط عمومی اتاق تهران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پیشگو

    برگشتیم به ده هزار سال قبل مبادله پایاپای

  • سهامدار بی پاسخگو

    ای داد بیداد به جایی رسیدیم نفت بدیم خروس قندی بگیریم!!!