کد مطلب: ۷۱۲۹۷۹

تهران برای مواجهه با سوانح طبیعی ایمن نیست

تهران برای مواجهه با سوانح طبیعی ایمن نیست

شهروندان تهران برای مواجهه با سوانح طبیعی آمادگی لازم را ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای ایجاد آمادگی شهروندان تهران لازم است آموزش‌های لازم برای مواجهه با بلای طبیعی به آنها داده شود.

به نقل از ایسنا، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران امروز در افتتاحیه «پویش آموزش همگانی شهر آماده» که با هدف افزایش آمادگی شهروندان تهرانی در مواجهه با سوانح طبیعی در همکاری سه جانبه جمعیت هلال احمر استان تهران؛ سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان آتش‌نشانی تهران، برگزار شد اظهار کرد: حوادث پیرامون ما نشان داد، اگر مردم آمادگی داشته باشند، بزرگترین اقدامات را انجام می‌دهند. در سیل‌های تابستان تهران، اگر مردم به پناه‌گیری صحیح در مواجهه با سیلاب آشنا بودند، تلفات جانی اتفاق نمی‌افتاد.

شاهین فتحی ادامه داد: در دهه ۹۰ پژوهشی به سفارش فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر انجام دادیم و نشان داد که شهروندان تهرانی مخاطرات پیرامون خود را نمی‌شناسند و آماده مواجهه با مخاطرات نیستند. تهران بیش از ۸میلیون جمعیت ساکن ثابت دارد و آموزش همگی آن‌ها کار بسیار سنگینی است. بنابرین سیاست‌گذاری بر این شد که در هر خانوار حداقل یک نفر آموزش ببیند و شعار «هر خانواده یک امدادگر» شکل گرفت.

آموزش همگانی برای مواجهه با بلایای طبیعی

فتحی با تشکر از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان آتش نشانی گفت: آموزش همگانی مواجهه با بلایای طبیعی بر عهده هلال احمر است اما طبق تقسیم کار و و همکاری مدیریت بحران، دیگران نیز باید سهم خود را ادا کنند. از میزبانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای اجرای این طرح قدردانی می‌کنیم و منتظر حضور دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها هستیم.

در پویش آموزش همگانی شهر آماده، قرار است با محوریت فرهنگسرا و سرای محله‌های مختلف شهر تهران، آموزش کمک‌های اولیه، مواجهه با مخاطرات طبیعی و آشنایی با آتش‌سوزی و مقابله با آن به شهروندان تهرانی آموزش داده شود.

از «شهر آماده» تا «شهر ایمن»

در این برنامه علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز گفت: سازمان ما در آموزش همگانی همکار هلال احمر است و از حضور دیگر دستگاه‌ها چون آتش‌نشانی تشکر می‌کنیم اما بعد از قدردانی از سازمان‌های مسئول باید به نقش ویژه رسانه‌ها توجه کرد. از زحمات آن‌ها تشکر کرد و تقاضا کرد همکاری خود را برای فرهنگ‌سازی اصول ایمنی و مواجهه با مخاطرات افزایش دهند.

او «شهر آماده» را ضروری دانست اما گفت: آنچه لازم و کافی است «شهر ایمن» است. این مهم تنها با همکاری تنگاتنگ گروه‌های مرجع اجتماعی، بدنه مردم و سازمان‌های مسئول چشم‌انداز تحقق پیدا می‌کند.

نصیری بر ارائه آموزش‌ها در زمان و شرایط مناسب اقشار و گروه‌های مردمی تاکید کرد و گفت: آموزش‌ها باید در روزهای تعطیل یا زمان فراغت هریک از گروه‌های مردمی هدف، برنامه‌ریزی شود.

آمادگی کالبد شهر متکی به آمادگی مردم

در ادامه جلسه مهدی امیری، مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران نیز گفت: در تهیه و تولید محتواهای آموزشی مشکل خاصی نداریم. چون خانه‌های سلامت در سال‌ها قبل تشکیل شده بود و اکنون خانه‌های دوام این وظیفه را دنبال می‌کنند.

بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر او افزود: اکنون ۲۲هزار نفر در خانه‌های دوام عضو هستند و شهرداری سال هاست که فعالیت‌های خود را برای فرهنگ‌سازی آغاز کرده‌است.

او تاکید کرد: در عملیات‌های بحران شهری، رنگ‌های مختلف دستگاه‌های امدادی نباید نشان‌دهنده جدایی ما نباشد، بلکه نشان از تقسیم کار مناسب در چارچوب یک وحدت عمل باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.