کد مطلب: ۱۲۵۳

تهران دیگر آب ندارد

پدر کویرشناسی ایران گفت: تهران دیگر آب ندارد و این موضوع مهم را 30 سال پیش در گفت وگوهای رسانه ای پیش بینی کرده بودم، اما مورد توجه لازم قرار نگرفت. پرویز کردوانی اظهار داشت: وضعیت آب در کشور بحرانی است و بدترین نقطه آن هم تهران است زیرا دیگر آبی در تهران باقی نمانده

پدر کویرشناسی ایران گفت: تهران دیگر آب ندارد و این موضوع مهم را 30 سال پیش در گفت وگوهای رسانه ای پیش بینی کرده بودم، اما مورد توجه لازم قرار نگرفت.

پرویز کردوانی اظهار داشت: وضعیت آب در کشور بحرانی است و بدترین نقطه آن هم تهران است زیرا دیگر آبی در تهران باقی نمانده است و بسیاری از نقاط تهران هم آب زیر زمینی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر وضعیت منابع آبی در تهران به همین روال پیش رود زمین فرونشست خواهد داشت و این مساله موجب می شود تا زیر لوله های آب و گاز خالی شود که قطعا شکستگی آنها را به همراه خواهد داشت.

کردوانی با بیان اینکه خالی شدن زیر زمین در تهران وقوع زلزله را هم به همراه خواهد داشت گفت: با این وضعیت قرار است 60 چاه جدید در تهران حفر کنند که این کار نیازمند بررسی و مطالعه بیشتری است.

وی ادامه داد: در منطقه ای مانند یزد که خشک و کویری است حدود 53 هزار حلقه چاه حفر شده در حالی که ظرفیت آن منطقه فقط 200 حلقه است.

پدر کویر شناسی ایران افزود: همچنین ظرفیت حفر چاه در شهرستان رفسنجان 70 حلقه است در حالی که هزار و 300 حلقه چاه در آنجا حفر شده است. وضعیت استان کرمان هم وخیم است و سالانه 6 تا 7 هزار هکتار از باغات آن خشک می شود.

وی نسبت به آلوده شدن آبهای موجود هشدار داد و گفت: هر چه میزان آب کمتر شود درصد آلودگی آن نیز افزایش می یابد.

کردوانی به ساخت و سازها در ارتفاعات تهران اشاره کرد و افزود: ساخت و ساز در ارتفاعات موجب می شود تا آبهای پایین دست آلوده شوند زیرا تمام فاضلاب ها به طور طبیعی از بالا به پایین سرازیر و وارد رودخانه ها می شوند.

کردوانی تاکید کرد: فاضلاب منطقه لواسان ، اوشان فشم و توابع تهدیدی برای رودخانه های منتهی به سد لتیان هستند زیرا منطقه به طور طبیعی شیب دار است و ساخت و سازها در همین شیب ها انجام می شود از این رو وارد رودخانه های پایین دستی شده و از آنجا پشت سد لتیان جمع می شوند.

وی اظهارداشت: چندی پیش موسسه ملی استاندارد اعلام کرده بود آب برخی مناطق تهران آلوده است و قطعا هر چه آب کمتر شود میزان آلودگی آن بیشتر خواهد شد.

پدر کویر شناسی ایران با بیان اینکه به اعتقاد برخی کارشناسان 80 درصد رودخانه های کشور آلوده است گفت: منابع آب درتهران روز به روز کمتر می شود و این مساله آلودگی روز به روزی این منبع حیات را به همراه دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.