کد مطلب: ۲۵۶۰۸۶

تهیه لیست کالاهای غیرضروری برای حذف از سبد واردات

تهیه لیست کالاهای غیرضروری برای حذف از سبد واردات

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: اگر قرار باشد آمریکا به ایران سخت بگیرد و تحریم‌های جهانی شدت یابد، در سیاست‌های تجاری تمهیدات و تصمیمات جدیدی اتخاذ می‌شود که در این راستا و بنا بر سناریوهای بدبینانه، وزارت صنعت فهرستی از اقلام غیرضروری وارداتی آماده کرده که نیازی به واردات آنها وجود ندارد و می‌توان با تشدید تحریم‌ها آنها را از سبد وارداتی کشور حذف کرد.

محمدرضا مودودی اظهار کرد: اگر قرار باشد تحریم‌های آمریکا به همراه تحریم‌های بین‌المللی ایران اجرایی و تشدید شوند، نیاز است واردات و حتی در مواردی صادرات به گونه‌ای کنترل و مدیریت شود که مانع از هدر رفت ارز شود و برای تامین موارد غیرضروری ارز مصرف نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که کدام کالاها در لیست مذکور قرار خواهند گرفت؟ آن را به آینده موکول کرد و گفت: این اقلام توسط معاونت صنعتی و دستگاه‌های ذیربط تعیین و اعلام خواهند شد. اما قطعا در این فهرست اقلام ضروری، حساس و مواد اولیه واحدهای تولیدی و قطعات و ماشین‌آلات نیستند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: البته باید این نکته را در نظر داشت که طبق قوانین موجود در کشور، وزارت صمت با استفاده از ابزارهایی محدود کنند همانند تعرفه و عوارض، باید واردات را کنترل کند و اجازه ممنوعیت را ندارد، اما این در شرایط عادی است و در شرایط فوق‌العاده، طبیعی است که باید براساس مصلحت اقتصاد عمومی تصمیم گرفت و مانع از آن شد که منابع ارزی کشور که خون رگ‌های اقتصادی هستند، برای مصارف غیرضروری از پیکره اقتصادی کشور خارج شود و مدیریت واردات حداقل اقدامی است که دولت باید انجام دهد. در شرایط خاصی مانند اعمال تحریم‌های سخت و فرساینده، ضرورت مدیریت منابع ارزی بسیار اهمیت دارد و لذا ممنوعیت واردات برخی اقلام هم محتمل است.

مودودی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ کالایی مشمول این محدودیت‌ها نشده است، اظهار کرد: در قالب مصوبات ارزی کشور که اخیرا ابلاغ شده شرایط به گونه‌ای در نظرگرفته شده که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را در راه‌هایی مانند واردات اقلام مورد نیاز داخلی هزینه کنند.

وی افزود: برهمین اساس نیز می‌توان گفت که شرکت‌های واردکننده بیش از صادرکنندگان به دنبال ایجاد ارتباط با صادرکنندگان برای تامین ارز آنها برای فعل واردات خود هستند؛ بنابراین صادرکنندگان بدون دغدغه و با قدرت به صادرات خود ادامه دهند و از این فرصت پیش آمده، همچون دو ماه گذشته حداکثر بهره را ببرند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران در خاتمه یادآور شد: آمار آنلاین گمرک در این دو ماهه نشان می‌دهند که صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد رشد داشته است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.