خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۷۴۲۶

جزئیاتی از توافق دیروز ایران

جزئیاتی از توافق دیروز ایران

وزیر خارجه ایران دیروز اعلام کرد به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی را بر طرف کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید خطیب‌‌‌زاده در گفت‌‌‌وگو با «پرس‌تی‌وی» اظهار کرد: مذاکرات میان محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشرفت داشته است و اختلافات بر سر مسائل دوجانبه کاهش یافته‌‌‌اند. خطیب‌‌‌زاده گفت: نمی‌‌‌خواهم وارد جزئیات شوم اما پیش‌بینی می‌‌‌کنم دو طرف به زودی به تفاهم برسند.

در روزهای آینده دوربین‌‌‌ها نصب خواهد شد

در گزارشی که امروز (چهارشنبه) از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد، آمده است: طبق توافق رافائل گروسی، مدیرکل آژانس و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آژانس اتمی به زودی دوربین‌‌‌های نظارتی جدیدی را در کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج نصب خواهد کرد.

براساس اعلام آژانس، دوربین‌‌‌هایی که قرار است در روزهای آینده نصب شوند، جایگزین دوربین‌‌‌هایی خواهند شد که اوایل امسال از تاسیسات کرج خارج شده بودند. علاوه بر این، آژانس و ایران به کار روی موضوعات پادمانی باقی‌‌‌مانده با هدف حل و فصل آنها ادامه خواهند داد.

همکاری با دولت جدید کندتر از حد انتظار

گروسی همکاری با دولت سیزدهم را «کندتر از حد انتظار» توصیف کرد و افزود: می‌توانم بگویم ما ارتباطمان را واقعا دیر شروع کردیم.

وی درباره ساخت‌وسازها در نزدیکی تاسیسات نطنز و فردو گفت، ایران درباره این ساخت‌وسازها به آژانس اطلاع‌رسانی کرده است و بازرسان او پیگیر پیشرفت کار در این تاسیسات هستند.

بیانیه تروئیکای اروپایی

همزمان با اظهارات مدیرکل آژانس، کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه طی بیانیه‌‌‌ای با ادعای همکاری حداکثری در وین برای حصول توافقی جهت نجات برجام، گفتند اکنون درهای دیپلماتیک برای ایران جهت انجام یک توافق کاملا باز است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان سه کشور تروئیکای اروپایی در سازمان ملل همزمان با جلسه شورای امنیت برای بررسی رژیم عدم‌اشاعه، بیانیه‌‌‌ای درباره برنامه هسته‌‌‌ای ایران و مذاکرات وین صادر کردند. در این بیانیه که با هدف فضاسازی علیه ایران و بدبین کردن جامعه بین‌المللی نسبت به این کشور در مذاکرات وین صادر شده، ادعا شده است: «شورای امنیت امروز درگیر یک موضوع جدی است. دو سال است که ایران گام‌‌‌های بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای برداشته و اخیرا حساس‌‌‌ترین مورد نقض برجام را تسریع کرده است.»

نشست کشورهای عضو برجام و آمریکا

همزمان نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت که کشورهای عضو برجام (بدون ایران) و آمریکا درباره روشی برای تسریع مذاکرات وین، دیدار کردند. «میخائیل اولیانوف» بامداد چهارشنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «کشورهای عضو برجام (بدون ایران) و آمریکا بار دیگر عصر روز سه‌شنبه دیدار کردند تا درباره چگونگی بهترین روش برای تسریع مذاکرات وین، تبادل نظر کنند.» اولیانوف در پیامی دیگر از دیدار سه جانبه نمایندگان روسیه، چین و آمریکا در پایتخت اتریش خبر داد. وی نوشت: گفت‌وگوهای وین ادامه دارد. یک دیدار سه جانبه غیر‌رسمی میان روسیه، چین و آمریکا برگزار شد. همان‌طور که می‌بینید روس‌ها و آمریکایی‌ها با یکدیگر (دور یک میز) نشسته‌اند اما این، هیچ‌گونه مفهوم سیاسی ندارد.

در ادامه این تحولات، دبیرکل سازمان ملل و معاون سیاسی او در نشست شورای امنیت، خواستار لغو تحریم‌های ایران و تمدید معافیت برخی کشورها از تحریم‌های ایران شدند.

در تحولی دیگر، وزیر خارجه عربستان ضمن درخواست حضور نماینده کشورش در مذاکرات هسته‌‌‌ای، گفت که امیدواریم این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد.

مفاد توافق ایران و آژانس

سایت نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از مفاد توافق ایران و آژانس خبر داد و نوشت: جمهوری اسلامی ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌‌های جدید به جای دوربین‌‌های آسیب‌دیده را به آژانس داده است. یکی از موضوعات فی‌‌مابین ایران و آژانس که در دو سفر شهریورماه و آذرماه گروسی به تهران مطرح شده بود با ابتکار عمل ایران از بروز سوء‌‌تفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری کرد. ایران در قبال درخواست آژانس درباره تعویض دوربین‌‌های آسیب‌دیده در اقدام خرابکارانه علیه مجتمع تسا در کرج از ابتدا به صراحت اعلام کرده بود تا زمانی که نهادهای مسوول، بررسی‌‌های فنی و امنیتی خود را بر روی دوربین‌‌های مذکور انجام ندهند، اجازه سرویس یا تعویض دوربین‌‌ها داده نخواهد شد. از سویی؛ ایران با یادآوری وظیفه صیانتی آژانس در قبال اعضای خود بر لزوم واکنش مدیرکل آژانس به اقدامات تروریستی و خرابکارانه علیه برنامه هسته‌‌ای ایران به عنوان حداقلی‌‌ترین کار ممکن تاکید داشت. بر این اساس و به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌‌های قضایی - امنیتی بر روی دوربین‌‌های آسیب‌‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌‌ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌‌های جدید به جای دوربین‌‌های آسیب‌دیده را به آژانس داده است. نکته مهم اینکه؛ صدور این مجوز به هیچ‌وجه نقض‌کننده قانون مجلس شورای اسلامی نبوده و براساس همان قانون، تصاویر ضبط‌‌ شده توسط این دوربین‌‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ خواهند ماند. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ادامه مذاکرات ایران و آژانس در وین و تهران تصریح کرد: گفت‌وگوهای ما با آژانس و آقای گروسی همان بحث‌های ادعایی و کرج است و در حال گفت‌وگو است و بیشتر ملاحظات روانی، سیاسی و فشار حداکثری بر آنها حاکم است تا منطق و ضوابط و امیدوارم کشور از این مرحله زودتر عبور کند.

با این حال« ایلنا» به نقل از منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای خبر داده که اقدام ایران برای اجازه نصب دوربین در سایت کرج اقدامی داوطلبانه نبوده است. این منبع در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: طی مذاکره ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقرر شد تا در ازای محکومیت اقدام تروریستی صورت گرفته در سایت تسا از سوی این نهاد،‌ ایران نیز اجازه نصب دوربین‌ها را صادر کند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرت میگن باور نکنید

  • ناشناس

    خخخخخخخخ