کد مطلب: ۱۹۱۶۳۷

توافق الجزایر و لیبی برای اداره مشترک میدان‌های نفت و گاز مرزی

توافق الجزایر و لیبی برای اداره مشترک میدان‌های نفت و گاز مرزی

مسئولان شرکت نفت و گاز سوناتراک الجزایر و ان‌ او‌ سی لیبی برای اداره و بهره‌برداری مشترک از میدان‌های هیدروکربور واقع در مرز‌های مشترک دو کشور این توافق‌نامه را امضا کردند.

مسئولان شرکت نفت و گاز سوناتراک الجزایر و ان او سی لیبی روز سه‌شنبه در نشستی در الجزیره برای اداره و بهره‌برداری مشترک از میدان‌های هیدروکربور واقع در مرزهای مشترک دو کشور این توافق نامه را امضا کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق بیانیه‌ای که در پایان این نشست سوناتراک منتشر کرد این توافق‌نامه میدان‌های گازی الرعر و الوفا را شامل می‌شود.

در سال دو هزار و شش یک موسسه خارجی که در زمینه نفت و گاز مشاوره می‌دهد با همکاری کارشناسان بخش نفت و گاز الجزایر و لیبی مطالعات مشترکی را درباره این دو میدان گازی و ارتباط احتمالی آن‌ها با یکدیگر انجام دادند.

طبق اعلام سوناتراک، الجزایر و لیبی در توافق نامه همکاری خود قرار گذاشتند با استفاده از اطلاعاتی که از ژانویه سال دو هزار و هشت تا‌کنون جمع‌آوری شده است، مطالعات جدیدی درباره میدان‌های نفت و گاز مشترک انجام دهند.

صادرات نفت و گاز الجزایر بیش از ۹۵ درصد از درآمدهای خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد و ۶۰ درصد از بودجه عمومی کشور را تامین می‌کند، اما این کشور در دو سال اخیر تحت تاثیر کاهش بهای نفت در بازارهای بین‌المللی حدود نیمی از درآمدهای خود را از دست داده است.

به گفته کارشناسان، تولید در بخش انرژی الجزایر به ویژه نفت و گاز در دو سال اخیر به علت کاهش میدان‌های نفتی در این کشور روندی نزولی را طی کرده و این وضعیت تحت تاثیر کاهش بهای نفت در بازارهای بین‌المللی تشدید شده است.

کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی در دو سال اخیر شرکت ملی نفت و گاز الجزایر را مجبور کرد سرمایه‌گذاری‌ها و در نتیجه میزان تولید خود را کاهش دهد، اما از اواخر سال گذشته این شرکت برای افزایش تولید برنامه‌ریزی کرده است.

سوناتراک از معدود شرکت‌های نفت خارجی است که به رغم بحران سیاسی و امنیتی لیبی همچنان در این کشور فعالیت می‌کند.

از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در سال دو هزار و یازده بخش نفت لیبی با مشکلات زیادی مواجه شده است. گروه‌های شبه نظامی در این سال‌ها بارها به خطوط انتقال نفت، تاسیسات و پایانه‌های نفتی حمله کرده و آن‌ها را از فعالیت انداخته‌اند. این حوادث به کاهش شدید تولید نفت در لیبی منجر شده است.

سال دو هزار و دوازده در حالی که هر روز گروه‌های شبه‎نظامی محلی جدیدی در لیبی تشکیل می‌شد و گروه‌های افراط‌گرای مسلح تلاش می‌کردند با بهره‌برداری از آشفتگی و شورش در لیبی مناطق تحت سلطه خود را گسترش دهند، سفارت کشورهای خارجی به تدریج یکی پس از دیگری در این کشور فعالیت خود را متوقف کردند، شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیز در این کشور دست از کار کشیدند و مراکز، تاسیسات و پایانه‌های نفتی لیبی نیز بسته و تولید نفت در این کشور متوقف شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.