کد مطلب: ۶۸۴۳۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

امضای توافق‌نامه روسیه و اوکراین / نور امیدی برای بازار مواد غذایی

امضای توافق‌نامه روسیه و اوکراین / نور امیدی برای بازار مواد غذایی

روسیه و اوکراین با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل، توافقی را مبنی بر ادامه صادرات گندم و غلات اوکراین به کشورهای مختلف امضا کردند. هر کدام از طرفین به صورت جداگانه این توافق‌نامه را امضا کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روسیه و اوکراین توافقی را مبنی بر ادامه صادرات غلات اوکراین امضا کردند. این توافق که با میانجی‌گری سازمان ملل متحد و ترکیه انجام می‌شود، به بنادر اوکراین اجازه می‌دهد تا صادرات گندم را مجدداً آغاز کنند. محاصره یک ماهه اوکراین توسط روسیه باعث افزایش قیمت غلات شد و کمبود جهانی غذا را تشدید کرد. در نهایت کیف و مسکو روز جمعه قراردادی برای آزادسازی صادرات غلات اوکراین که از ماه فوریه متوقف شده بود، امضا کردند.

به نقل از دویچه‌وله ، این توافق نخستین توافق‌نامه مهم میان این دو کشور و امیدی برای حل بحران امنیت غذایی است. سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و اولکساندر کوبراکوف وزیر زیرساخت اوکراین قراردادهای جداگانه اما مشابهی با خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و آنتونیو گوترس دبیرکل سازمان ملل امضا کردند. گوترس گفت: «امروز یک نور امید در دل سیاهی پدیدار گشت. نوری که جهان بیش از هر زمانی به آن نیاز داشت».

از توافق روسیه و اوکراین چه می‌دانیم؟

جزییات کامل این طرح, که ماه‌ها است ترکیه و دبیرکل سازمان ملل روی آن کار می‌کنند، هنوز منتشر نشده است. پیش‌‌بینی می‌شود که حدود ۲۲ میلیون تن از غلات اوکراین که در حال حاضر در سیلوها ذخیره شده است، به بازار جهانی عرضه گردد. اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت: «ما در روزهای آینده مسیری تازه را از دریای سیاه به بسیاری از کشورهای جهان خواهیم گشود.»

صادرات مواد غذایی از سه بندر دریای سیاه در اودسا، چرنومورسک و یوژنی آغاز خواهد شد. گوترس گفت: « ما این تعهد را گرفته‌ایم که روسیه از پاکسازی و بازگشایی بنادر سوء استفاده نخواهد کرد».

دو مقام سازمان ملل گفتند که صادرات باید در چند هفته به حجم ۵ میلیون تن در ماه یعنی حجمی که قبل از شروع جنگ صادر می‌شد بازگردند.
گزارش ها حاکی از ان است که طرفین توافق کرده‌اند که کشتی های عازم اوکراین ابتدا مورد بازرسی قرار بگیرند تا اطمینان حاصل شود که هیچ سلاح یا دیگر تجهیزات نظامی در کشتی نباشد. یک مرکز هماهنگی نیز در استانبول ایجاد می‌شود و مقامات سازمان ملل، ترکیه، روسیه و اوکراین در آن حضور خواهند داشت.

رهبران جهان امید دارند این توافق ناامنی‌های غذایی را کاهش دهد و راه را برای صلح روسیه و اوکراین باز کند.

موضع اوکراین

اوکراین می‌گوید کشتی‌های روسی نمی‌توانند کشتی‌های حامل گندم را اسکورت کنند و روسیه نمی‌تواند در بنادر اوکراین حضور داشته باشد.
«تمام بازرسی‌ها توسط گروه‌های مشترک در آب‌های ترکیه انجام خواهند شد». کیف همچنین به دنبال تضمین‌هایی است مبنی بر آنکه روسیه از گذرگاه‌های امنی که در دریای سیاه ایجاد شده‌اند برای حمله به بندر اودسا، استفاده نخواهد کرد.

کمتر از ۲۴ ساعت پس از این توافق مهم، روسیه روز شنبه، اول مرداد، با موشک به بندر اودسا، که انبارهای بزرگ غلات در آن قرار دارد، حمله کرد.

اثر بلوکه شدن غلات اوکراین بر بازار جهانی

از زمان آغاز درگیری، بیش از ۲۵ میلیون تن گندم و سایر غلات توسط کشتی‌های جنگی روسیه در بنادر اوکراین نگه داشته شده‌اند. در همین حال کیف در اب های خود مین های زمینی کار گذاشته است تا از یک یورش تروریستی جلوگیری نماید که در صادرات از طریق دریا اختلال ایجاد نموده است.

اوکراین روسیه را به دزدیدن گندم از مناطق شرقی خود برای فروش و شلیک عمدی به زمین‌های اوکراین برای سوزاندان آنها متهم کرده است.
اگرچه برخی از غلات از طریق راه‌آهن، جاده و رودخانه به اروپا حمل می‌شوند، این مقدار در مقایسه با مسیرهای دریایی اندک است.

این محاصره تامین گندم در بازارهای سراسر جهان را کاهش داد و باعث افزایش شدید قیمت‌ها و ایجاد ترس از قحطی در کشو‌رهایی شد که ناامنی غذایی دارند. مانند بخش‌هایی از خاورمیانه و آفریقا که با کمبود شدید مواد غذایی روبرو هستند.

روسیه خود را مقصد تشدید بحران مواد غذایی نمی‌داند و به جای آن تحریم‌های غرب علیه مسکو را دلیل این مساله عنوان می‌کند. اما اوکراین محله روسیه به بندر اودسا را دامن‌زنی آشکار به بحران مواد غذایی تلقی می‌کند.

این کشور تا کنون به برخی از توافقات پیشین عمل نکرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.